Nauki społeczne i humanistyczne: Zarządzanie w położnictwie
1800-PO1-NSZwP-S2Z
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i organizacji podmiotów leczniczych świadczących usługi położnicze, zarządzania strategicznego, technik organizatorskich a także przygotowanie studentów do sprawnego realizowania funkcji kierowniczych oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne zarządzanie personelem i egzekwowania powierzonych do realizacji zadań w procesie przeprowadzania zmian.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu wprowadzania rozwiązań systemowych w zarządzaniu jakością w ochronie zdrowia. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie studentów z aktualnym stanem organizacyjnym systemu opieki zdrowotnej i przygotowanie ich do efektywnego zarządzania w ochronie zdrowia, a także nabycie wiedzy umożliwiające zarządzanie kadrami w podsystemie położniczym.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 30 h (1,2 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 10 h (0,4 ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia wykładu + egzamin: 1 + 1 = 2 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 h, co odpowiada 1,7 pkt. ECTS.
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się z materiałami umieszczonymi na platformie e-learningowej
- realizacja projektu w grupach zadaniowych
- czytanie wskazanej literatury
Łączny nakład pracy studenta wynosi 38 h, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania - przygotowanie do zaliczeń i egzaminu wynosi 25 h (1 pkt. ECTS).
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach: 20 h (0,8 ECTS)
Łączny nakład pracy: 125 h = 5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia i wyjaśnia metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia (A.W11.)
W2: Klasyfikuje poszczególne struktury organizacyjne oraz podaje ich poszczególne zalety i wady (A.W12.)
W3: Wyjaśnia zasady funkcjonowania organizacji i tworzenia kultury organizacyjnej (A.W12., A.W13.)
W4: Analizuje zasady świadczenia usług położniczych i interpretuje sposób ich finansowania (A.W14.)
W5: Rozróżnia poszczególne style zarządzania i funkcje kierownicze oraz opisuje cechy przywództwa, istotę decyzji kierowniczych i delegowania zadań (A.W15., A.W16.)
W6: Przedstawia zasady zarządzania strategicznego, modele i strategie zarządzania jakością (A.W22., A.W17.)
W7: Podaje zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień zawodowych w zależności od zakresu kompetencji na kierowniczych stanowiskach pracy w podsystemie położniczym oraz uwarunkowania rozwoju zawodowego położnych (A.W.19)
W8: Opisuje zasady planowania, rekrutacji personelu i procesu adaptacji (A.W18., A.W19.)
W9: Uzasadnia zastosowanie podstawowych zasad ergonomii na stanowiskach pracy w podsystemach położniczych (A.W20.)
W10: Uzasadnia istotę procesu zmian w organizacji oraz opisuje techniki organizatorskie i techniki zarządzania (A.W21.)
W11: Przedstawia specyfikę marketingu usług zdrowotnych, segmentacji rynku usług położniczych oraz zasady ich finansowania (A.W17.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi dokonać analizy zadań zawodowych położnych w odniesieniu do posiadanych kwalifikacji i kompetencji (A.U7.)
U2: Potrafi przeprowadzić analizę strategiczną podmiotów wykonujących działalność leczniczą(A.U8.)
U3: Potrafi dostosować metody podejmowania decyzji zawodowych oraz zarządzać pracą zespołów pielęgniarskich i położniczych (A.U9., A.U10.)
U4: Potrafi wykorzystać podstawowe zasady zarządzania zasobami ludzkimi w procesie planowania, rekrutacji, adaptacji i motywacji (A.U11.)
U5: Potrafi przygotować opis stanowiska pracy z uwzględnieniem zakresu obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień oraz harmonogramy pracy personelu w oparciu o ocenę zapotrzebowania na opiekę położniczą (A.U12., A.U14.)
U6: Potrafi opracować własną ścieżkę rozwoju zawodowego i podległego personelu położniczego (A.U13.)
U7: Potrafi przygotowywać podmiot wykonujący działalność leczniczą do zewnętrznej oceny jakości oraz nadzorować w nim jakość opieki położniczej (A.U15.)
U8: Potrafi koordynować zadania w zakresie świadczeń opieki okołoporodowej dla kobiet (A.U16.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania zachowując szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K.1.)
K2: Rozwiązuje samodzielnie lub z pomocą ekspertów różnego rodzaju problemy wynikające z wykonywaniem czynności zawodowych oraz z pracy własnej i zespołu (K.2., K.5.)
K3: Dba o wizerunek i prestiż własnego zawodu ponosząc odpowiedzialność za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.3, K.6.)
K4: Podejmuje działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa własnego, otoczenia i współpracowników (K.4.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład problemowy
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
• dyskusja dydaktyczna
• debata i burza mózgów
• analiza przypadków
• realizacja projektu w zespołach zadaniowych z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat organizacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce oraz zadań organów administracji publicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Egzamin zintegrowany pisemny obejmujący treści wykładów i ćwiczeń (0-40 pkt.; >60%); W1-W3, W5, W6, W11, U2-U5, U7. Skala ocen egzaminu według punktacji.
2. Zaliczenie wykładów w formie testu (0-15 pkt.; > 60%): W1-W3, W6, W8, W10, W11, U2, U4, U7, K2, K3.
2. Zaliczenie projektu (0-20 pkt.; > 60 %); W4, W7, W9, U1,U6-U8, K1 - K3.
3. Przedłużona obserwacja (0-5 pkt.); K1, K2-K4.
4. Zaliczenie praktyk; W2, W3, W7, U1, U2, U5 - U7, K2 - K4.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu realizowana jest praktyka w wymiarze 20 godz. W trakcie realizacji praktyki student zobowiązany jest do zaliczenia poszczególnych umiejętności zawartych w dzienniczku praktyk.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. D.Karkowska, T.A. Karkowski, Zatrudnianie w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2017.
2. M. Dobska, P. Dobski, System zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016.
3. M.Z. Małgorzata, Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele, Wydawnictwo CeDeWu, 2018.
4. P. Bromber, J. Hady, H. Lachowiak, System ochrony zdrowia w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. H. Mruk, Przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej, Wyd. ABC, Warszawa 2010.
2. K. Opolski, K. Waśniewski, Zarządzanie jakością i ryzykiem w usługach zdrowotnych, CeDeWu.pl, Warszawa 2012.
H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: