Nauki społeczne i humanistyczne: Zarządzanie w położnictwie
1800-PO1-NSZPW-S2Z
Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i organizacji podmiotów leczniczych świadczących usługi położnicze, zarządzania strategicznego, technik organizatorskich a także przygotowanie studentów do sprawnego realizowania funkcji kierowniczych oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne zarządzanie personelem i egzekwowania powierzonych do realizacji zadań w procesie przeprowadzania zmian.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu wprowadzania rozwiązań systemowych w zarządzaniu jakością w ochronie zdrowia. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie studentów z aktualnym stanem organizacyjnym systemu opieki zdrowotnej i przygotowanie ich do efektywnego zarządzania w ochronie zdrowia, a także nabycie wiedzy umożliwiające zarządzanie kadrami w podsystemie położniczym.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 20 godzin
- udział w konsultacjach: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia ćwiczeń: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia wykładów: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
- przygotowanie projektu: 5 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 20 godzin
- udział w konsultacjach: 3 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu + zaliczenie i egzamin: 40 + 3 = 43 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 131 godziny, co odpowiada 5punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu + zaliczenie i egzamin: 40 + 3 = 43 godziny (1,72 punktu ECTS).
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie projektu: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS.
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- udział w praktykach zawodowych: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia i wyjaśnia metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia (A.W11.)
W2: Klasyfikuje poszczególne struktury organizacyjne oraz podaje ich poszczególne zalety i wady (A.W12.)
W3: Wyjaśnia zasady funkcjonowania organizacji i tworzenia kultury organizacyjnej (A.W12., A.W13.)
W4: Analizuje zasady świadczenia usług położniczych i interpretuje sposób ich finansowania (A.W14.)
W5: Rozróżnia poszczególne style zarządzania i funkcje kierownicze oraz opisuje cechy przywództwa, istotę decyzji kierowniczych i delegowania zadań (A.W15., A.W16.)
W6: Przedstawia zasady zarządzania strategicznego, modele i strategie zarządzania jakością (A.W22., A.W17.)
W7: Opisuje zasady planowania, rekrutacji personelu i procesu adaptacji (A.W18., A.W19.)
W8: Podaje zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień zawodowych w zależności od zakresu kompetencji na kierowniczych stanowiskach pracy w podsystemie położniczym oraz uwarunkowania rozwoju zawodowego położnych (A.W.19)
W9: Uzasadnia zastosowanie podstawowych zasad ergonomii na stanowiskach pracy w podsystemach położniczych (A.W20.)
W10: Uzasadnia istotę procesu zmian w organizacji oraz opisuje techniki organizatorskie i techniki zarządzania (A.W21.)
W11: Przedstawia specyfikę marketingu usług zdrowotnych, segmentacji rynku usług położniczych oraz zasady ich finansowania (A.W17.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi dokonać analizy zadań zawodowych położnych w odniesieniu do posiadanych kwalifikacji i kompetencji (A.U7.)
U2: Potrafi przeprowadzić analizę strategiczną podmiotów wykonujących działalność leczniczą(A.U8.)
U3: Potrafi dostosować metody podejmowania decyzji zawodowych oraz zarządzać pracą zespołów pielęgniarskich i położniczych (A.U9., A.U10.)
U4: Potrafi wykorzystać podstawowe zasady zarządzania zasobami ludzkimi w procesie planowania, rekrutacji, adaptacji i motywacji (A.U11.)
U5: Potrafi przygotować opis stanowiska pracy z uwzględnieniem zakresu obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień oraz harmonogramy pracy personelu w oparciu o ocenę zapotrzebowania na opiekę położniczą (A.U12., A.U14.)
U6: Potrafi opracować własną ścieżkę rozwoju zawodowego i podległego personelu położniczego (A.U13.)
U7: Potrafi przygotowywać podmiot wykonujący działalność leczniczą do zewnętrznej oceny jakości oraz nadzorować w nim jakość opieki położniczej (A.U15.)
U10: Potrafi koordynować zadania w zakresie świadczeń opieki okołoporodowej dla kobiet (A.U16.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania zachowując szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K.1.)
K2: Rozwiązuje samodzielnie lub z pomocą ekspertów różnego rodzaju problemy wynikające z wykonywaniem czynności zawodowych oraz z pracy własnej i zespołu (K.2., K.5.)
K3: Dba o wizerunek i prestiż własnego zawodu ponosząc odpowiedzialność za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.3, K.6.)
K4: Podejmuje działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa własnego, otoczenia i współpracowników (K.4.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat organizacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce oraz zadań organów administracji publicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy pisemny (0-80 pkt.; >60%); W1-W3, W5-W7, W11, U2-U4, U7, K2, K3.
Skala ocen egzaminu w zależności od punktacji:
48 – 54 = 3,0
55 – 61 = 3,5
62 – 68 = 4,0
69 – 75 = 4,5
76 – 80 = 5,0
Zaliczenie projektu (0-30 pkt.; > 60 %); W4, W9, U1,U5-U7, U10, K2, K3.
Przedłużona obserwacja (0-10 pkt.); K1, K2-K4.
Zaliczenie praktyk;W1-W3, W8, U1,U2, U5-U7, K2, K3, K4.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu realizowana jest praktyka w wymiarze 20 godz. W trakcie realizacji praktyki student zobowiązany jest do zaliczenia poszczególnych umiejętności zawartych w dzienniczku praktyk.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. D.Karkowska, T.A. Karkowski, Zatrudnianie w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2017.
2. M. Dobska, P. Dobski, System zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016.
3. M.Z. Małgorzata, Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele, Wydawnictwo CeDeWu, 2018.
4. P. Bromber, J. Hady, H. Lachowiak, System ochrony zdrowia w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. H. Mruk, Przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej, Wyd. ABC, Warszawa 2010.
2. K. Opolski, K. Waśniewski, Zarządzanie jakością i ryzykiem w usługach zdrowotnych, CeDeWu.pl, Warszawa 2012.
3. H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: