Nauki społeczne i humanistyczne: Zdrowie publiczne
1800-PO1-NSZP-S1L
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy w zakresie (1) definicji i funkcji zdrowia publicznego (2) postrzegania zdrowia jako dobra indywidualnego i społecznego (3) możliwości diagnozowania sytuacji zdrowotnej społeczeństwa (4) czynników warunkujących zdrowie.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu (1) korzystania z danych opisujących stan zdrowia społeczeństwa (2) interpretacji założeń polityki UE w dziedzinie zdrowia publicznego z uwzględnieniem organizacji międzynarodowych (3) wyodrębniania źródeł informacji w zdrowiu publicznym.
Zajęcia w formie e-learning umożliwiają zdobycie umiejętności w planowaniu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w różnych grupach społecznych.
Forma samokształcenia umożliwia zdobycie umiejętności w zakresie przeprowadzenia samodzielnego studium literatury naukowej w obszarze tematycznym przedmiotu oraz przedstawienia wyprowadzonych wniosków.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 30 h
- udział w ćwiczeniach – 10 h
40h = 1,3 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- samokształcenie – 20 h
20h = 0,6 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
5h = 0,1 ECTS
Łączny nakład pracy: 65h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1 - genezę, założenia i zadania zdrowia publicznego w ramach systemowej koncepcji ochrony zdrowia B.W24.
W2 – klasyfikację czynników warunkujących interdyscyplinarność zdrowia publicznego B.W25.
W3 – różne modele definicji zdrowia i choroby B.W26.
W4 - metody diagnozowania sytuacji zdrowotnej społeczeństwa z uwzględnieniem głównych zagrożeń dla zdrowia i reagowania na nie w oparciu o istotę i możliwości działań profilaktycznych B.W27.
W5 – strukturę i cele rynku usług medycznych w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej B.W28.
W6 - rodzaje i miejsca występowania czynników zagrażających zdrowiu B.W29.
W7 – istotę międzynarodowych klasyfikacji statystycznych: ICD-10, ICD-9, ICF B.W30.
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1 – dokonać analizy sytuacji demograficznej i epidemiologicznej stanu zdrowia w Polsce i na świecie w kontekście trendów w ochronie zdrowia B.U15.
U2 – dokonać oceny funkcjonowania i finansowania systemów opieki zdrowotnej B.U16.
U3 – zastosować międzynarodowe klasyfikacje statystyczne ICD-10, ICD-9, ICF w praktyce położniczej B.U17.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1 – planowania swojej pracy z przestrzeganiem praw pacjenta K.2.
K2 - określenia zasad swoich kompetencji i wykazania postawy otwartości w obszarze współpracy interdyscyplinarnej K.5.
K3 – ewaluacji i uzupełniania swojej wiedzy oraz umiejętności w wymiarze interdyscyplinarnym K.7.
Metody dydaktyczne
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• dyskusja dydaktyczna
• studium projektu
• studium przypadku
• analiza materiałów źródłowych
• prezentacja multimedialna
• uczenie wspomagane komputerem przy zastosowaniu uczelnianej platformy do zdalnego nauczania
• analiza materiałów źródłowych
Wymagania wstępne
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Wykład: kolokwium w formie opisowej.
2. Ćwiczenia: przygotowanie zadania.
3. Samokształcenie: esej.
4. Obowiązkowa obecność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Literatura
• Kulik T, Pacian A. Zdrowie Publiczne. PZWL, Warszawa 2023.
• Wojtczak. A. Zdrowie Publiczne. PZWL, Warszawa 2022.
• Sygit M. Zdrowie publiczne. Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017.
• Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia.
• Polish Journal of Public Health.
Regulacje prawne, sprawozdania, postanowienia ustawowe dotyczące tematyki danych zajęć.
W cyklu 2024/25L:
• Kulik T, Pacian A. Zdrowie Publiczne. PZWL, Warszawa 2023. • Wojtczak. A. Zdrowie Publiczne. PZWL, Warszawa 2022. • Sygit M. Zdrowie publiczne. Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017. • Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. • Polish Journal of Public Health. • Regulacje prawne, sprawozdania, postanowienia ustawowe dotyczące tematyki danych zajęć.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: