Nauki społeczne i humanistyczne: Wielokulturowość w opiece nad kobietą
1800-PO1-NSWA-S2L
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykłady mają na celu przygotowanie studenta do:
- znajomości uwarunkowań zachowań zdrowotnych w różnych religiach i kulturach świata,
- znajomości teorii i modeli opieki w odniesieniu do współczesnego zjawiska wielokulturowości podopiecznych w opiece położniczo-neonatologicznej i ginekologicznej,
- pomnażania zasobu wiedzy zawodowej położnej wobec współczesnego zjawiska migracyjnego w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studenta do:
- uwzględniania w praktyce zawodowej wiedzy na temat wielokulturowości w szeroko rozumianej opiece położniczo-ginekologicznej w Polsce,
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykłady mają na celu przygotowanie studenta do:
- znajomości uwarunkowań zachowań zdrowotnych w różnych religiach i kulturach świata, - znajomości teorii i modeli opieki w odniesieniu do współczesnego zjawiska wielokulturowości podopiecznych w opiece położniczo-neonatologicznej i ginekologicznej, - pomnażania zasobu wiedzy zawodowej położnej wobec współczesnego zjawiska migracyjnego w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studenta do:
- uwzględniania w praktyce zawodowej wiedzy na temat wielokulturowości w szeroko rozumianej opiece położniczo-ginekologicznej w Polsce,
|
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykłady mają na celu przygotowanie studenta do:
- znajomości uwarunkowań zachowań zdrowotnych w różnych religiach i kulturach świata, - znajomości teorii i modeli opieki w odniesieniu do współczesnego zjawiska wielokulturowości podopiecznych w opiece położniczo-neonatologicznej i ginekologicznej, - pomnażania zasobu wiedzy zawodowej położnej wobec współczesnego zjawiska migracyjnego w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studenta do:
- uwzględniania w praktyce zawodowej wiedzy na temat wielokulturowości w szeroko rozumianej opiece położniczo-ginekologicznej w Polsce,
|
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykłady mają na celu przygotowanie studenta do:
- znajomości uwarunkowań zachowań zdrowotnych w różnych religiach i kulturach świata, - znajomości teorii i modeli opieki w odniesieniu do współczesnego zjawiska wielokulturowości podopiecznych w opiece położniczo-neonatologicznej i ginekologicznej, - pomnażania zasobu wiedzy zawodowej położnej wobec współczesnego zjawiska migracyjnego w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studenta do:
- uwzględniania w praktyce zawodowej wiedzy na temat wielokulturowości w szeroko rozumianej opiece położniczo-ginekologicznej w Polsce,
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 h
- udział w ćwiczeniach 20 h
- konsultacje z przygotowaniem do ćwiczeń – 5 h
- przeprowadzenie zaliczenia ćwiczeń i wykładów -5 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w wykładach: 15h
-udział w ćwiczeniach: 20h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 7h
-przygotowanie do wykładów: 3h
-przygotowanie do ćwiczeń: 5h
-przygotowanie i udział w zaliczeniu na ocenę: 10h
- konsultacje związane z przygotowaniem eseju: 2h
- przygotowanie eseju: 10h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 72 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 10 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym:
nie dotyczy,
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1. Stosuje metody komunikacji z kobietą i jej rodziną, uwzględniając różnice kulturowe, konsekwencje uchodźctwa, imigracji i repatriacji (A.U20.);
U2. Analizuje religijno-kulturowe aspekty opieki nad kobietą i jej rodziną w okresie okołoporodowym i opieki neonatologicznej (A.U21.);
U3. Stosuje uwarunkowania religijne i kulturowe w odniesieniu do potrzeb kobiet w różnych okresach ich życia i różnym stanie (A.U22.);
U4. Analizuje relacje położna-pacjentka i wskazuje bariery w komunikacji międzykulturowej (A.U23.);
U5. Identyfikuje problemy pacjentek oraz ich rodzin (niepowodzenia prokreacyjne, transplantologia, transfuzja, żywienie) wynikające z uwarunkowań kulturowych, religijnych i etnicznych kobiet w różnych okresach ich życia i różnym stanie zdrowia (A.U24.).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1. krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych; pracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K1.);
K2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K2.);
K3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K3.);
K4. okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K4.);
K5. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K5.);
K6. ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K6.).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
• analiza artykułów naukowych
• analiza aktów prawnych,
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film,
• dyskusja dydaktyczna („burza mózgów”, debata, dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z modułu socjologia na poziomie studiów licencjackich na kierunku Położnictwo
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach
- zaliczenie ćwiczeń: zaliczenie pracy pisemnej dotyczącej opieki nad kobietą oraz postaw i zachowań zdrowotnych kobiet z różnych obszarów kulturowych. Jest to warunek dopuszczenia do testu końcowego A.U.20 - A.U.24. Kryteria oceny eseju w załączniku.
- zaliczenie wykładów i ćwiczeń - test końcowy jednokrotnego wyboru obejmuje treści z wykładów i ćwiczeń i składa się z 20 pytań (4 dystraktory) A.W.27 - A.W.29, A.U.23
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Majda A., Zalewska-Puchała J., Ogórek-Tęcza B.:
Pielęgniarstwo transkulturowe,
Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Tomy:
Chrześcijaństwo, Judaizm, Islam, Buddyzm, Hinduizm.
(Wydanie V- o tomowe) Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009
2. Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Inne Religie.
Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009
3. Artykuły naukowe dotyczące tematyki wielokulturowości
w opiece medycznej.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Majda A., Zalewska-Puchała J., Ogórek-Tęcza B.: Pielęgniarstwo transkulturowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Tomy: Chrześcijaństwo, Judaizm, Islam, Buddyzm, Hinduizm. (Wydanie V- o tomowe) Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009 2. Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Inne Religie. Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009 3. Artykuły naukowe dotyczące tematyki wielokulturowości w opiece medycznej.
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Majda A., Zalewska-Puchała J., Ogórek-Tęcza B.: Pielęgniarstwo transkulturowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Tomy: Chrześcijaństwo, Judaizm, Islam, Buddyzm, Hinduizm. (Wydanie V- o tomowe) Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009 2. Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Inne Religie. Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009 3. Artykuły naukowe dotyczące tematyki wielokulturowości w opiece medycznej.
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Majda A., Zalewska-Puchała J., Ogórek-Tęcza B.: Pielęgniarstwo transkulturowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Tomy: Chrześcijaństwo, Judaizm, Islam, Buddyzm, Hinduizm. (Wydanie V- o tomowe) Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009 2. Tworuschka M., Tworuschka U.: Religie Świata – Inne Religie. Wydawnictwo Agora, Warszawa 2009 3. Artykuły naukowe dotyczące tematyki wielokulturowości w opiece medycznej.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: