Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Techniki położnicze i prowadzenie porodu 1800-PO1-NSTPP-S1L
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych i samokształcenia.
Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z zasadami opieki nad kobietą w ciąży, rodzącą, noworodkiem podczas porodu prawidłowego i nieprawidłowego zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami.
Ćwiczenia mają na celu kształtowanie umiejętności praktycznych prowadzenia porodu prawidłowego i nieprawidłowego, stosowania odpowiednich technik i zabiegów położniczych.
Zajęcia praktyczne mają na celu przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych nad kobietą w ciąży, rodzącą, noworodkiem i położnicą zgodnie z aktualnymi zaleceniami i standardami na rzecz podmiotu opieki.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach, zajęciach praktycznych, praktykach zawodowych oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę samokształcenia oraz pozytywna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K5 (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%)
-zaliczenie kolokwium z wykładów (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia)
Wiedza: W1, W2, W3, W4, W5
Punktacja i ocena:
<75% ndst
75-80% dst
80,01-85% dst+
85,01-90% db
90,01-95% db+
95,01-100% bdb
1. Egzamin praktyczny – OSCE - punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST: U1-U9.
Punktacja:
- za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt
- do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%.
2. Realizacja samokształcenia w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej:
a) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 1)
Punktacja i ocena:
25-27 Bardzo dobry
22-24 Dobry plus
19-21 Dobry
16-18 Dostateczny plus
13-15 Dostateczny
12 i mniej Niedostateczny
b) esej (załącznik nr 2).
3. Test końcowy na platformie Moodle obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych: W1-W5, U1-U9.
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 70% = 3,0
71% – 75% = 3,5
76% – 85% = 4,0
86% – 90% = 4,5
91% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa (wakacyjna) - 80 godzin jest realizowana w placówkach szpitalnych (Sala Porodowa).
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Troszyński M. Położnictwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006.
2. Iwanowicz-Palus G., Bień A. (red. naukowa). Techniki położnicze i prowadzenie porodu. Bibliotek Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022.
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.
Literatura uzupełniająca:
4. Simkin P, Ancheta R. Tłumaczenie pol. (Chazan B.). Udany poród. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
5. Słomko Z, Drews K, Malewski Z. Kardiotokografia kliniczna. Warszawa. PZWL, 2010.
6. Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2022.
7. Maureen Boyle, (red.) Stany nagłe w okresie okołoporodowym. PZWL, Warszawa 2008.
8. Iwanowicz-Palus G.(red.). Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
9. Chapman V. Charles C. Prowadzenie porodu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.
10. Baston H. Hal J. Poród. Seria Podstawy Położnictwa. Elsevier Urban & Partner.2011
11. Stanowisko Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie zastosowania kardiotokografii w położnictwie. Ginekologia Polska 2014;9(85): 713-716.
12. Kwiatkowski S, Huras H, Fuchs T, i wsp. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Postępowanie w przypadku wystąpienia krwotoków okołoporodowych. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2022;7(1):34–45.
13. Bomba-Opoń D, Drews K, Huras H, i wsp. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące indukcji porodu. Aktualizacja 2021. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2020;5(4):86–99.
14. Indukcja porodu — algorytmy kliniczne. Wytyczne Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2021;6(2):79–85.
15. Oleszczuk J, Bożena Leszczyńska-Gorzelak B, Marciniak B, Kimber-Trojnar Ż, Bartosiewicz J. i wsp. Resuscytacja/reanimacja wewnątrzmaciczna płodu. Forum Położnictwa i Ginekologii, 2016.
16. Wielgoś M, Bomba-Opoń D, Bręborowicz GH, Czajkowski K, Dębski R, i wsp. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące cięcia cesarskiego. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna, 2018;3(4):159–174.
17. Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie zapobiegania perinatalnej transmisji HIV z dnia 24. 10. 2008 r. Ginekologia Polska. 2009;80: 59-62.
18. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące wykrywania nosicielstwa paciorkowców grupy B (GBS) u kobiet w ciąży i zapobiegania zakażeniom u noworodków. Ginekologia Polska. 2008;79:221-223.
19. Postępowanie interdyscyplinarne w krwotoku położniczym – konsensus lekarza anestezjologa i lekarza położnika a.d. 2016. I konferencja edukacyjna krwawienia w ginekologii w praktyce na podstawie przypadków klinicznych a.d. 2016.
20. Doroszewska A. Opieka okołoporodowa w Polsce po transformacji ustrojowej – między medykalizacją a demedykalizacją? Annales I - Philosophy and Sociology http://philosophia.annales.umcs.pl
21. Opieka nad kobietą w czasie porodu normalnego. Fundacja Rodzić po Ludzku.
22. Poród w wodzie. Fundacja Rodzić po Ludzku.
23. Ludzki mikrobiom a cięcie cesarskie. Fundacja Rodzić po Ludzku.
24. Kaskada interwencji i jej wpływ na przebieg porodu. Fundacja Rodzić po Ludzku.
25. Nowe stanowisko WHO w sprawie łamania praw kobiet podczas porodu. Fundacja Rodzić po Ludzku. Zapobieganie i eliminowanie braku poszanowania i złego traktowania rodzących w placówkach medycznych WHO.
26. Znieczulenie zewnątrzoponowe. Fundacja Rodzić po Ludzku.
27. Analgezja wziewna - nieinwazyjna metoda łagodzenia bólu porodowego Fundacja Rodzić po Ludzku.
28. Prowadzenie II okresu porodu w świetle badań naukowych. Fundacja Rodzić po Ludzku.
29. Napiórkowska-Orkisz M, Olszewska J. Rola personelu medycznego we wsparciu psychicznym kobiety i jej rodziny po przebytym poronieniu. Pielęgniarstwo Polskie, 3 (65) 2017.
30. Otffinowska A. (red.) Wokół porodu – wybrane zagadnienia medycyny opartej na dowodach naukowych. Warszawa 2015.
31. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
32. Bręborowicz GH. Położnictwo i ginekologia. Tom 1. Położnictwo. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022.
33. Kruszyński Z. Anestezjologia i intensywna terapia położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
34. Kostyra M, Nowacka E, Lisowska B. Rola wykonywania łaty z krwi w leczeniu popunkcyjnych bólów głowy. Anestezjologia i Ratownictwo 2015; 9: 203-208.
35. Marciniak A. Popunkcyjne bóle głowy. III konferencja edukacyjna czasopisma Anestezjologia i Intensywna Terapia. Sopot 2015. http://www.konferencjaait.viamedica.pl/files/konferencjaait/prezentacje2015/sobota/Sob_9_50_Marciniak_Popunkcyjne_bole_g%C5%82owy.pdf
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: