Nauki społeczne i humanistyczne: Socjologia 1800-PO1-NSS-S1Z
W ramach omawiania zagadnień prezentowane są podstawowe pojęcia, podejścia i teorie socjologiczne.
Na licznych przykładach zostają także mówione mechanizmy
i procesy grupowe, takie jak facylitacja społeczna, próżniactwo społeczne, deindywiduacja, konformizm, polaryzacja grupowa, czy poszukiwanie kozła ofiarnego. Przeanalizowane zostają różnorodne uwarunkowania mające wpływ na kształtowanie się postaw społecznych z uwzględnieniem czynników poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych. Wskazane są także ich konsekwencje między innymi w postaci stygmatyzacji, zagrożenia stereotypem, czy samospełniającej się przepowiedni.
Prezentowane jest znaczenie umiejętności komunikacyjnych, takich jak aktywne słuchanie, wzbudzanie empatii, odzwierciedlanie itd. oraz asertywności dla realizowania potrzeb psychicznych i społecznych kobiet. Zaprezentowany zostaje trening relaksacji oraz inne sposoby redukujące lęk.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
a) 90% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach
a) Wykazanie się wiedzą dotyczącą omawianych podczas wykładów oraz poznawanych w ramach e-learningu zagadnień poprzez zaprezentowanie wybranych przykładów mechanizmów społecznych omawianych na wybranej grupie osób, z którą łączy się praca zawodowa położnych. Student prezentuje swoją pracę w formie prezentacji multimedialnej. W razie niejasności odpowiada ustnie na pytania zadawane przez prowadzącego: W1-W9, U1, U3.
Kryteria oceny:
Łącznie student może uzyskać 100 pkt, odpowiednio we wskazanych skalach:
Wartość merytoryczna:
Zaprezentowanie problemu (20pkt.)
Wskazanie wybranej trudności o charakterze społecznym (15pkt.)
Wykazanie się zrozumieniem mechanizmów i postaw społecznych – dyskusja prezentowanej sytuacji (25pkt)
Wskazanie możliwości rozwiązania omawianego problemu (10pkt.)
Sposób prezentowania:
Przejrzystość wywodu (10pkt)
Zrozumiałość (10pkt)
Wartość wizualna prezentacji (10pkt)
90 – 100 pkt. bdb
80 – 89 pkt. db+
70 – 79 pkt. db
60 – 69 pkt. dst+
50 – 59 pkt. dst
b) W ramach samokształcenia student przygotowuje się i wstępnie opracowuje wskazywane zagadnienia, które następnie zostają opracowane i zaprezentowane na ćwiczeniach: W3, W6-W8, U1-U4, K1-K3.
c) Zaliczenie ćwiczeń: opracowanie wskazanych zagadnień i wykonanie ćwiczeń w formie analizy przykładów własnych, analizy badań naukowych, wybranych stereotypów i zachowań społecznych: W3, W6-W8, U1-U4, K1-K3.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, 2003.
2. Zdrowie, choroba, społeczeństwo: studia z socjologii medycyny, red. Włodzimierz Piątkowski. Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004.
Literatura uzupełniająca
3. Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2002.
4. Cockerham W., Medical Sociology, RTFG, 2016.
5. Milgram S., Obedience to authority: An experimental view, Harper & Row, New York, 1974.
6. Mojaverian T., Kim H. S., Interpreting a Helping Hand: Cultural Variation in the Effectiveness of Solicited and Unsolicited Social Support, Personality and Social Psychology Bulletin, 2013, 39 (1): 88-99.
7. Renkema L. J., Stapel D. A., Maringer M., van Yperen N. W., Terror Management and Stereotyping: Why Do People Stereotype When Mortality Is Salient?, Personality and Social Psychology Bulletin, 2013, 39 (2): 264.
8. Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka. Tom 1, GWP, Gdańsk, 2018.
9. Strelau J., Doliński D., Psychologia akademicka. Tom 2, GWP, Gdańsk, 2020.
10. Zimbardo P., Efekt Lucyfera, PWN, Warszawa, 2008.
11. Zimbardo P., Psychologia zła z perspektywy sytuacyjnej [w:] Dobro i zło z perspektywy psychologii społecznej, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2008.
12. https://pl.khanacademy.org/test-prep/mcat/society-and-culture
13. https://pl.khanacademy.org/test-prep/mcat/society-and-culture/culture/v/culture-and-society?modal=1
14. https://pl.khanacademy.org/test-prep/mcat/society-and-culture/social-structures/v/institutions?modal=1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: