Nauki społeczne i humanistyczne: Psychologia zdrowia
1800-PO1-NSPZ-S2Z
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów we wiadomości i umiejętności z zakresu psychologicznych uwarunkowań zdrowia i choroby.
W trakcie wykładów studenci poznają psychologiczne modele zdrowia i choroby ze szczególnym uwzględnieniem podejść holistycznych, w tym salutogenezy. Poznają także psychologiczne teorie stresu oraz relacje łączące stres i zdrowie, jak również możliwości radzenia sobie ze stresem w zdrowiu i chorobie. Poznają znaczenie choroby jako sytuacji stresowej. Studenci poznają ponadto psychologiczne potrzeby osób chorych i zdrowych, z uwzględnieniem osób korzystających z opieki położniczej. Dowiadują się ponadto o roli wsparcia psychologicznego dla funkcjonowania osób chorych i zdrowych.
W trakcie ćwiczeń studenci nabywają praktyczne umiejętności z zakresu identyfikacji potrzeb osób chorych i zdrowych, oraz oceny możliwości udzielenia im wsparcia psychologicznego. Uczą się stosowania metod radzenia sobie ze stresem wynikającym z obciążeń zawodowych, choroby oraz ciąży prawidłowej i powikłanej.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- konsultacje: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 29 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin (0,68 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1. charakteryzuje modele zdrowia i patologii w psychologii. (A. W1., A.W4.)
W2. Zna teorie stresu psychologicznego, opisuje związek pomiędzy stresem, a zdrowiem (A.W3., A.W4)
W3. Opisuje potrzeby osób zdrowych i chorych, charakteryzuje reakcje na chorobę oraz opisuje możliwości wsparcia osób zdrowych i chorych (A.W2., A.W5.)
W4. Charakteryzuje specyfikę sytuacji psychologicznej rodziców w przypadku ciąży prawidłowej i powikłanej, oraz wymienia możliwości udzielenia im wsparcia (A.W3, A.W5)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Rozpoznaje trudności psychospołeczne występujące u osób zdrowych i chorych (A.U1.)
U2. Ocenia rolę wsparcia społecznego w opiece szpitalnej i pozaszpitalnej nad człowiekiem zdrowym i chorym, z uwzględnieniem sytuacji macierzyństwa (A.U2)
U3. Wskazuje metody radzenia sobie ze stresem z uwzględnieniem obciążenia stresem zawodowym, reakcji psychologicznych rodziców na ciążę zdrową, powikłaną oraz utratę dziecka (A.U3)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. Dokonuje krytycznej oceny różnych sposobów postępowania z pacjentem, zarówno na podstawie własnych doświadczeń, jak i doświadczeń współpracowników (K1)
K2. Formułuje opinię na temat psychologicznych aspektów
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów;
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pogadanka, studium przypadku, metoda stolików eksperckich
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- stolików eksperckich
Wymagania wstępne
Znajomość pojęć i rozumienie zjawisk z zakresu psychologii ogólnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach
-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie ćwiczeń: opracowanie standardu opieki nad pacjentkami w wybranych schorzeniach.
- zaliczenie ćwiczeń kolokwium (test pisemny). Test pisemny w warunkach sali wykładowej.
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:
<75% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
2.Test końcowy obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń.
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi
regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Test
pisemny w warunkach sali wykładowej.
Praktyki zawodowe
Literatura
• Jakubowska -Winecka A., Włodarczyk D. (red.) - „Psychologia w praktyce medycznej”, PZWL, Warszawa.
• Sęk H., Heszen I. - „Psychologia zdrowia”, PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
• Sęk H., Heszen I. - „Wsparcie społeczne, stres i zdrowie”, PWN, Warszawa.
• Życińska J., Heszen-Niejodek I. - Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji”, PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: