Nauki społeczne i humanizm w położnictwie: Psychologia
1800-PO1-NSPP-S1Z
Wykłady: celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami w psychologii i psychologicznymi koncepcjami człowieka.
W trakcie zajęć studenci poznają również psychologiczne teorie dotyczące osobowości, temperamentu, motywacji i emocji człowieka. Poznają także kryteria zdrowia i choroby psychicznej, najczęściej występujące choroby psychiczne.
Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń studenci poznają pojęcia stresu psychologicznego, przykładowe metody diagnozy psychologicznej oraz mechanizmy wpływu grupy na jednostki, modele i techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Student zna i rozumie pojęcia: kompetencje społeczne, inteligencja społeczna, wrażliwość społeczna, empatia
i autoprezentacja.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 15 h
Łączny nakład pracy: 45 h = 1,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.W1. psychologiczne podstawy rozwoju człowieka, jego zachowania prawidłowe i zaburzone; B.W2. problematykę relacji człowiek – środowisko społeczne i mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych; B.W3. etapy rozwoju psychicznego człowieka i występujące na tych etapach prawidłowości; B.W4. pojęcie emocji i motywacji oraz zaburzenia osobowościowe; B.W5. podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii prenatalnej i prokreacyjnej; B.W6. etapy rozwoju dziecka od poczęcia do narodzin, czynniki psychospołeczne warunkujące jego rozwój w okresie prenatalnym i czynniki sprzyjające tworzeniu się więzi rodziców z dzieckiem poczętym; B.W7. psychospołeczne aspekty kolejnych okresów w życiu kobiety od pokwitania do senium.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.W1. psychologiczne podstawy rozwoju człowieka, jego zachowania prawidłowe i zaburzone; B.W2. problematykę relacji człowiek – środowisko społeczne i mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych; B.W3. etapy rozwoju psychicznego człowieka i występujące na tych etapach prawidłowości; B.W4. pojęcie emocji i motywacji oraz zaburzenia osobowościowe; B.W5. podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii prenatalnej i prokreacyjnej; B.W6. etapy rozwoju dziecka od poczęcia do narodzin, czynniki psychospołeczne warunkujące jego rozwój w okresie prenatalnym i czynniki sprzyjające tworzeniu się więzi rodziców z dzieckiem poczętym; B.W7. psychospołeczne aspekty kolejnych okresów w życiu kobiety od pokwitania do senium. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.U1. rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne; -Wykłady - Ćwiczenia - Samokształcenie - E-learning -Metody dydaktyczne eksponujące: inscenizacja, pokaz. -Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, wykład problemowy. -Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku. -Egzamin, -Kolokwium pisemne (test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru), -Kolokwium w formie opisowej, -Realizacja samokształcenia w formie, eseju i/lub prezentacji multimedialnej, -Aktywność na zajęciach, -Obowiązkowa obecność na zajęciach, -Zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną (warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z bieżącego materiału), -Zaliczenie platformy e-learningowej, -Przedłużona obserwacja studenta, -Ocena studentów.
B.U2. oceniać wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny człowieka; B.U3. oceniać funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, frustracja, konflikt, trauma, żałoba) oraz informować o elementarnych formach pomocy psychologicznej; B.U4. rozpoznawać problemy psychospołeczne macierzyństwa małoletnich i kobiet w późnym wieku oraz wskazywać rolę wychowania seksualnego w życiu człowieka; B.U5. rozpoznawać problemy psychologiczne związane z prokreacją (zaburzenia płodności, aborcja, poronienie, utrata dziecka w okresie okołoporodowym) i udzielać wsparcia psychicznego; B.U6. rozpoznawać problemy psychologiczne i zaburzenia psychiczne występujące u kobiet w okresie ciąży, porodu i połogu oraz w okresie klimakterium; B.U7. identyfikować błędy i bariery w procesie komunikowania się oraz wykazywać umiejętność aktywnego słuchania; B.U8. wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece położniczej; B.U9. wskazywać i stosować właściwe techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne. W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do: K.2. przestrzegania praw pacjenta; K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu; K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do: K.2. przestrzegania praw pacjenta; K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu; K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Metody dydaktyczne
-Wykłady - Ćwiczenia - Samokształcenie - E-learning -Metody dydaktyczne eksponujące: inscenizacja, pokaz. -Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, wykład problemowy. -Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku.
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach
-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie ćwiczeń: opracowanie standardu opieki nad pacjentkami w wybranych schorzeniach.
- zaliczenie ćwiczeń kolokwium (test pisemny).
<75% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
• Hall, Lindzey –„Teorie osobowości” PWN, Warszawa.
•Stralau J. – „Psychologia ogólna”, T.1,2. GWP, Gdańsk
Literatura uzupełniająca:
•Lewis M., Hawiland –„Psychologia emocji” GWP, Gdańsk
•Aronson E. i in. –„Psychologia społeczna. Serce i umysł”, Zysk i S-ka, Poznań
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: