Nauki społeczne i humanizm w położnictwie:Pedagogika
1800-PO1-NSHP-S1L
Pełny opis przedmiotu Tematyka wykładów:
1. Przedmiot, zakres, zadania pedagogiki.
2. Miejsce pedagogiki w systemie nauk o człowieku.
3. Podstawowa aparatura pojęciowa pedagogiki.
4. Struktura procesu wychowania.
5. Metody wychowania w pracy wychowawczo – opiekuńczej położnej.
6. Metodyka edukacji zdrowotnej.
7. Metody i problemy badawcze w pedagogice mające zastosowanie w pracy naukowej położnej.
8. Wychowawcy profesjonalni i nieprofesjonalni a błędy wychowawcze.
9. Przedmiot, zakres, zadania dydaktyki, jako nauki o nauczaniu – uczeniu się.
10. Cele kształcenia ogólnego i zawodowego.
11. Metody nauczania – uczenia się.
12. Cele kształcenia – operacjonalizacja i taksonomia celów.
13. Zasady nauczania w pracy edukacyjnej pracowników ochrony zdrowia.
Tematyka ćwiczeń:
1. Podmiotowość i podmioty wychowania w pracy położnej.
2. Karta Bolońska.
3. Komunikacja społeczna w procesie edukacyjnym i terapeutycznym położnej.
4. Program edukacyjny.
Tematyka seminarium:
1. Etyka w zawodzie położnej
2. Kształcenie ustawiczne położnej w Polsce i Unii Europejskiej.
3. Metody dydaktyczne
Samokształcenie:
1. Wychowanie, jako proces i zjawisko społeczne
2. Środowisko a środowisko wychowawcze / rodzinne, szkolne, zawodowe/.
3. Zakład opieki zdrowotnej, jako środowisko wychowawcze i edukacyjne.
4. Przyczyny trudności wychowawczych w środowisku rodzinnym, szkolnym i pracy zawodowej położnej.
5. Błędy wychowawcze a przemoc w rodzinie i zakładzie pracy.
6. Podstawowe kategorie aksjologiczne i antropologiczne wychowania.
7. Edukacja zdrowotna dzieci, młodzieży i dorosłych w pracy pielęgniarki środowiskowej i klinicznej.
8. Organizacja i metody pracy opiekuńczo - wychowawczej w pracy położnej środowiskowej i klinicznej.
9. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej położnej.
W cyklu 2025/26L:
Tematyka wykładów: 1. Przedmiot, zakres, zadania pedagogiki. 2. Miejsce pedagogiki w systemie nauk o człowieku. 3. Podstawowa aparatura pojęciowa pedagogiki. 4. Struktura procesu wychowania. 5. Metody wychowania w pracy wychowawczo – opiekuńczej położnej. 6. Metodyka edukacji zdrowotnej. 7. Metody i problemy badawcze w pedagogice mające zastosowanie w pracy naukowej położnej. 8. Wychowawcy profesjonalni i nieprofesjonalni a błędy wychowawcze. 9. Przedmiot, zakres, zadania dydaktyki, jako nauki o nauczaniu – uczeniu się. 10. Cele kształcenia ogólnego i zawodowego. 11. Metody nauczania – uczenia się. 12. Cele kształcenia – operacjonalizacja i taksonomia celów. 13. Zasady nauczania w pracy edukacyjnej pracowników ochrony zdrowia. Tematyka ćwiczeń: 1. Podmiotowość i podmioty wychowania w pracy położnej. 2. Karta Bolońska. 3. Komunikacja społeczna w procesie edukacyjnym i terapeutycznym położnej. 4. Program edukacyjny. Tematyka seminarium: 1. Etyka w zawodzie położnej 2. Kształcenie ustawiczne położnej w Polsce i Unii Europejskiej. 3. Metody dydaktyczne Samokształcenie: 1. Wychowanie, jako proces i zjawisko społeczne 2. Środowisko a środowisko wychowawcze / rodzinne, szkolne, zawodowe/. 3. Zakład opieki zdrowotnej, jako środowisko wychowawcze i edukacyjne. 4. Przyczyny trudności wychowawczych w środowisku rodzinnym, szkolnym i pracy zawodowej położnej. 5. Błędy wychowawcze a przemoc w rodzinie i zakładzie pracy. 6. Podstawowe kategorie aksjologiczne i antropologiczne wychowania. 7. Edukacja zdrowotna dzieci, młodzieży i dorosłych w pracy pielęgniarki środowiskowej i klinicznej. 8. Organizacja i metody pracy opiekuńczo - wychowawczej w pracy położnej środowiskowej i klinicznej. 9. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej położnej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających
Szacowany nakład prac:
1. Godziny "kontaktowe" = 50h (20 h wykład, 20 h seminarium, ćwiczenia 10)
2. Samokształcenie =15h (ćw.)
Razem: 65 h – 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty kształcenia – wiedza
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:
B.W17- zna podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania);
B.W18 – metodykę edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
B.W25 - kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego;
B.W29 – zna swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy;
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty kształcenia – umiejętności ABSOLWENT POTRAFI:
B.U.12 - potrafi rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług położnej
B.U.13 - opracowywać programy edukacyjne dotyczące działań prozdrowotnych dla różnych grup odbiorców;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty kształcenia – kompetencje społeczne W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1- kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną
K7 - dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy,umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne
Wykłady: Wykład:
- informacyjny
- problemowy
Seminarium: rozwiązywanie problemów, burza mózgów, prezentacja
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (test, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura Podstawowa:
1. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Śliwerski Bogusław, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012
2. Pedagogika. Podręcznik Akademicki, Bogusław Śliwerski, Zbigniew Kwieciński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
3. Recepty Starego Doktora, Agnieszka Zgrzywa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
4. Edukacja i potencjał człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021
Uzupełniająca:
1. O kształtowaniu się człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
2. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Dorota Klus-Stańska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
3. Neuropedagogika neuroedukacja i neurodydaktyka, Małgorzata Chojak, Wydawnictwo Difin, 2022
W cyklu 2025/26L:
Podstawowa: 1. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Śliwerski Bogusław, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012 2. Pedagogika. Podręcznik Akademicki, Bogusław Śliwerski, Zbigniew Kwieciński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019 3. Recepty Starego Doktora, Agnieszka Zgrzywa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022 4. Edukacja i potencjał człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021 Uzupełniająca: 1. O kształtowaniu się człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019 2. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Dorota Klus-Stańska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018 3. Neuropedagogika neuroedukacja i neurodydaktyka, Małgorzata Chojak, Wydawnictwo Difin, 2022
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: