Nauki przedkliniczne:Patologia:Patofizjologia
1800-PO1-NPKPA-S1Z
Wykład
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta z patofizjologią zaburzeń w układach i narządach w korelacji z objawami klinicznymi oraz diagnostyką poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat roli procesu zapalnego
w rozwoju chorób sercowo-naczyniowvch, w tym miażdżycy, chorób nowotworowych, etiopatogenezy chorób układu hormonalnego i patofizjologii krwiotworzenia.
Ćwiczenia
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, objawami oraz diagnostyką poszczególnych jednostek chorobowych. W szczególności zaburzeń hemostazy, przyczyn i objawów ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek oraz patofizjologii chorób przysadki, tarczycy i przytarczyc.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- samokształcenie: opracowanie wskazanych tematów w ramach samokształcenia, przygotowanie do ćwiczeń i kolokwium: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego+ kolokwium: 2+1= 3 godziny.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 3 godziny,
co odpowiada 0,1 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym):
3 godziny.
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,43 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1: podstawowe patomechanizmy zaburzeń w układzie sercowo-naczyniowym (nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, zawał mięśnia sercowego), zmian wstecznych,
zmian postępowych, zapaleń ostrych i przewlekłych oraz nowotworów. A.W8.
W2: wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia (chorobę niedokrwienną serca, miażdżycę, zawał mięśnia sercowego), moczowego (ostre uszkodzenie nerek- przednerkowe, nerkowe, zanerkowe, przewlekłą chorobę nerek), hormonalnego (cukrzycę i jej powikłania, choroby przysadki, tarczycy
i przytarczyc) i układu hemostazy (zaburzenia procesu hemostazy, skazy krwotoczne, zakrzepicę) oraz przebieg kliniczny wybranych chorób. A.W9.
W3: czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne (czynniki biologiczne, chemiczne, fizyczne, jak również genetyczne), modyfikowalne i niemodyfikowalne (wiek, płeć, masa ciała, aktywność fizyczna) wpływające na rozwój chorób. A.W10.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości
w sytuacji zaburzenia jego homeostazy oraz interpretować fizjologiczne procesy, ze szczególnym uwzględnieniem neurohormonalnej regulacji procesów fizjologicznych. A.U2.
U2: łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych
z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych oraz wskazywać konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów. A.U3.
U3: szacować ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych. A.U4.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji student jest gotów do:
K1: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. K.5.
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K.7.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny;
- wykład problemowy;
- wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
- dyskusja dydaktyczna;
- metody eksponujące: analiza przypadków pacjentów;
- metody eksponujące: filmy.
Samokształcenie:
- samodzielne opracowanie wskazanych zagadnień z zakresu samokształcenia.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Znajomość Anatomii z zakresu budowy, topografii poszczególnych narządów, Fizjologii z zakresu funkcji poszczególnych narządów
i układów, Biochemii z zakresu procesów metabolicznych
z uwzględnieniem szlaków metabolicznych: węglowodanów, lipidów, białek, a także metabolizmu kwasów nukleinowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Patofizjologia jest obecność na wykładach i ćwiczeniach, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego oraz przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Patofizjologii.
Kolokwium: zaliczenie na ocenę na podstawie testu. Każde kolokwium składać się będzie z 30 pytań testowych (obejmujących materiał wykładów i ćwiczeń; pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru, 1 pkt za pytanie; 0-30 punktów)
W celu weryfikacji osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria oceny:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
Wykład:
- Kolokwium: zaliczenie ≥ 60% (W1, W2, W3, U1, U2, U3)
Ćwiczenia:
- Kolokwium: zaliczenie ≥60% ( W2, W3, U1, U2, U3)
- Ukierunkowana obserwacja studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: (K1, K2).
Samokształcenie:
- Prezentacje multimedialne: zaliczenie ≥ 60% (W3, U1, U2, U3, K1, K2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1.Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, Wydanie 2 i Wydanie 3 (Wrocław 2023)
Literatura uzupełniająca:
1. Maśliński S, Ryżewski J. Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022.
2. Gajewski P. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2019, Medycyna Praktyczna, Kraków 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: