Nauki społeczne i humanistyczne: Pedagogika 1800-PO1-NHPE-S1
Tematyka wykładów:
1. Przedmiot, zakres, zadania pedagogiki.
2. Miejsce pedagogiki w systemie nauk o człowieku.
3. Podstawowa aparatura pojęciowa pedagogiki.
4. Struktura procesu wychowania.
5. Metody wychowania w pracy wychowawczo – opiekuńczej położnej.
6. Metodyka edukacji zdrowotnej.
7. Metody i problemy badawcze w pedagogice mające zastosowanie w pracy naukowej położnej.
8. Wychowawcy profesjonalni i nieprofesjonalni a błędy wychowawcze.
9. Przedmiot, zakres, zadania dydaktyki, jako nauki o nauczaniu – uczeniu się.
10. Cele kształcenia ogólnego i zawodowego.
11. Metody nauczania – uczenia się.
12. Cele kształcenia – operacjonalizacja i taksonomia celów.
13. Zasady nauczania w pracy edukacyjnej pracowników ochrony zdrowia.
Tematyka ćwiczeń:
1. Podmiotowość i podmioty wychowania w pracy położnej.
2. Karta Bolońska.
3. Komunikacja społeczna w procesie edukacyjnym i terapeutycznym położnej.
4. Program edukacyjny.
Tematyka seminarium:
1. Etyka w zawodzie położnej
2. Kształcenie ustawiczne położnej w Polsce i Unii Europejskiej.
3. Metody dydaktyczne
Samokształcenie:
1. Wychowanie, jako proces i zjawisko społeczne
2. Środowisko a środowisko wychowawcze / rodzinne, szkolne, zawodowe/.
3. Zakład opieki zdrowotnej, jako środowisko wychowawcze i edukacyjne.
4. Przyczyny trudności wychowawczych w środowisku rodzinnym, szkolnym i pracy zawodowej położnej.
5. Błędy wychowawcze a przemoc w rodzinie i zakładzie pracy.
6. Podstawowe kategorie aksjologiczne i antropologiczne wychowania.
7. Edukacja zdrowotna dzieci, młodzieży i dorosłych w pracy pielęgniarki środowiskowej i klinicznej.
8. Organizacja i metody pracy opiekuńczo - wychowawczej w pracy położnej środowiskowej i klinicznej.
9. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej położnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (test, pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawowa:
1. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Śliwerski Bogusław, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2012
2. Pedagogika. Podręcznik Akademicki, Bogusław Śliwerski, Zbigniew Kwieciński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
3. Recepty Starego Doktora, Agnieszka Zgrzywa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
4. Edukacja i potencjał człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021
Uzupełniająca:
1. O kształtowaniu się człowieka, Maria Montessori, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019
2. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Dorota Klus-Stańska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
3. Neuropedagogika neuroedukacja i neurodydaktyka, Małgorzata Chojak, Wydawnictwo Difin, 2022
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: