Zajęcia fakultatywne:Mechanizm działania leków i wystawianie recept
1800-PO1-MDLWR-S2L
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania oraz późniejszymi przemianami w ustroju określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani oraz w sposób praktyczny w ramach analizy przypadków przećwiczą zasady obejmujące określanie refundacji na dany produkt leczniczy i określania kategorii jego odpłatności.
W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana procedura wystawiania recept i zleceń. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować propozycje określonych zaleceń dla pacjenta odnośnie prowadzonej farmakoterapii.
Podczas analizy charakterystyk produktów leczniczych zostaną zaprezentowane określone sytuacji kliniczne wraz z konieczności określenia przez studenta propozycji dalszego postępowania lub obliczenia/modyfikacji dawki ordynowanych produktów leczniczych.
Na ćwiczeniach zostaną także podsumowane najważniejsze zagadnienia związane z działaniem leków, podstawy farmakologii, farmakokinetyki i farmakodynamiki.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,6 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 3 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 2 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:
2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 2 = 7 godzin (0,23 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,23 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu położnictwa (D.W1.);
W2: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu neonatologii (D.W1.);
W3: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu ginekologii (D.W1.);
W4: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu onkologii ginekologicznej (D.W1.);
W5: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu diagnostyki ultrasonograficznej w położnictwie i ginekologii (D.W1.);
W6: zna zasady metodologii badań naukowych (D.W1.).
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane produkty lecznicze (D.U12.);
U2: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego (D.U12.);
U3: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane wyroby medyczne (D.U12.);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: jest gotów do krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.);
K2: jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.);
K3: jest gotów do wykazywania nawyku samokształcenia w związku z zmieniającymi się wytycznymi farmakoterapii (K.3.).
Metody dydaktyczne
dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- obserwacji
- studium przypadku
- referatu
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wymagane wcześniejsze zaliczenie następujących przedmiotów: Dietetyka, Farmakologia, Badanie fizykalne
Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i farmakologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Projekt – U1-U3
Aktywność, przedłużona obserwacja – K1-K3
Kolokwium końcowe pisemne (0-20 pkt; >60%); W1-W6; U1-U3
Przedmiot kończy się zaliczeniem (końcowe kolokwium zaliczeniowe; test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. (W1-W6, U1-U3)
3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść ćwiczeń i literatury
Punktacja Ocena
< 13 ndst
13 dst
14 dst+
15 – 16 db
17 – 18 db+
19 – 20 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2016;
2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, pod
redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007;
3. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: