Nauki podstawowe: Fizjologia
1800-PO1-FIZJZ-S1L
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów
i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak:
- próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku,
- karty umiejętności praktycznych,
- symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych.
Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku, - karty umiejętności praktycznych, - symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku, - karty umiejętności praktycznych, - symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego
|
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z fizjologią narządów i układów organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii układu krążenia, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualne programy do nauki fizjologii, animacje interaktywne czy trenażery do osłuchiwania. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - próby bądź testy fizjologiczne na żywym człowieku, - karty umiejętności praktycznych, - symulacje medyczne w Centrum Symulacji Medycznych. Prowadzenie zajęć z fizjologii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu fizjologii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 20 h
- udział w ćwiczeniach – 50 h
- samokształcenie – 20 h
90 h = 3 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 7,5 h = 0,25 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia
7,5 h = 0,25 ECTS
Łączny nakład pracy: 105 h = 3,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1.: neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych
i elektrofizjologicznych zachodzących w organizmie - A.W3.
W2.: udział układów i narządów organizmu w utrzymaniu jego homeostazy oraz zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w przypadku zaburzenia jego homeostazy– A.W4
W3.: podstawy działania układów regulacji (homeostaza) oraz rolę sprzężenia zwrotnego dodatniego i ujemnego - A.W5
W4:. fizjologię poszczególnych układów i narządów organizmu - A.W6
W5:. fizjologię rozrodu i laktacji – A.W7
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1.: opisywać zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w sytuacji zaburzenia jego homeostazy oraz interpretować fizjologiczne procesy, ze szczególnym uwzględnieniem
neurohormonalnej regulacji procesów fizjologicznych – A.U2
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1:zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązaniem problemu - K5
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K7
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
Wymagania wstępne
znajomość fizjologii człowieka w zakresie szkoły średniej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Kolokwium praktyczny: W1-W5, U1
Egzamin teoretyczny: W1-W5, U1
Przedłużona obserwacja: K1-K2
Literatura
Podstawowa
1.Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 rok
2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
3.Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019
Uzupełniająca
1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013 rok
W cyklu 2022/23L:
odstawowa 1.Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 rok 2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 3.Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 Uzupełniająca 1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013 rok
|
W cyklu 2023/24L:
Podstawowa 1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 rok 2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 3.Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 Uzupełniająca 1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013 rok
|
W cyklu 2024/25L:
Podstawowa 1. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo PZWL, 2020 rok 2. Konturek S., Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 3.Brzozowski T., Konturek Fizjologia Człowieka, Wydawnictwo Edra Urban & Partner, 2019 Uzupełniająca 1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo PZWL, 2013 rok
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: