Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Etyka zawodu położnej
1800-PO1-EZP-S1Z
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń po zrealizowaniu których student potrafi:
- rozpoznawać i rozwiązywać problemy dylematy moralne współczesnego położnictwa i występujące w pracy położnej,
- podejmować odpowiednie decyzje etyczne w zależności od uwarunkowań kulturowych,
- opisywać czynniki społeczne i organizacyjne warunkujące przebieg procesów profesjonalizacji zawodu położnej na przestrzeni dziejów,
- argumentować własne poglądy filozoficzne i moralne,
- wykazywać postawę tolerancji, zrozumienia i akceptacji dla odmiennych poglądów,
- wykazywać postawę odpowiedzialności za postępowanie własne i innych w różnych sytuacjach zawodowych,
- przestrzegać ustalenia praw człowieka,
- interpretować prawa pacjenta w kontekście praw człowieka,
- dokonywać oceny i porównania kodeksów deontologicznych ich celów, funkcji i ich potrzeby wprowadzenia,
- omówić na czym polega odpowiedzialność zawodowa położnej,
- wymienić i stosować akty prawne w działalności zawodowej położnej,
- analizować własny system wartości,
- różnicować wartości moralne od pozamoralnych,
- podejmować refleksje etyczne,
- rozwijać umiejętności moralnego rozumowania i oceniania,
- rozwijać umiejętności stosowania zasad etyki w rozważaniu szerszych zagadnień, mających zastosowanie w polityce zdrowotnej i w badaniach nad moralnymi podstawami praktyki zawodowej
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach 10 h
- konsultacje z przygotowaniem do ćwiczeń – 5 h
- przeprowadzenie zaliczenia ćwiczeń - 2,5 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
- udział w ćwiczeniach: 10h
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h
-przygotowanie do ćwiczeń: 5h
- przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 5h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 5 h
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W1. Zna status i istotę zawodu położnej, rolę zawodową położnej w ujęciu historycznym i współczesnym oraz uwarunkowania rozwoju zawodu położnej (C.W1);
C.W2. Zna rolę, funkcje zawodowe i zadania położnej w opiece nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia oraz nad jej dzieckiem i rodziną C.W2);
C.W3. Zna rolę położnej w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji kobiety w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia (C.W3);
C.W4. Zna istotę opieki pielęgniarskiej i położniczej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Dorothea Orem, Betty Neuman, Callista Roy, Madeleine Leininger, Ramona Mercer, Aaron Beck) (C.W4);
W5. Zna przedmiot etyki ogólnej i zawodowej (C.W9);
W6. Zna problematykę etyki normatywnej, w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy położnej (C.W10);
W7.Zna istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy położnej (C.W11);
W8. Zna treść kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej (C.W12);
W9. Zna problemy bioetyczne w aspekcie: sztucznej prokreacji, transplantacji, eksperymentów medycznych (np. klonowanie embrionów ludzkich) i eutanazji (C.W13);
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Potrafi rozwiązywać dylematy etyczne i moralne w praktyce zawodowej położnej (C.U24) ;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1.);
K.2. Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta (K.2.);
K.3. Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3.);
K.4 Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe(K.4.); ;
K.5. Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);
K.6. Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6.);;
K.7. Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7.);.
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia
• analiza przypadków
• metody eksponujące: prezentacja multimedialna
• dyskusja dydaktyczna: burza mózgów, dyskusja okrągłego stołu, dyskusja panelowa,
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- okrągłego stołu
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Ogólna wiedza z języka polskiego, umiejętność aktywnego słuchania, prowadzenia dyskusji, zdolność pracy w grupie.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na ćwiczeniach
- zaliczenie ćwiczeń w formie opracowania w wyznaczonym terminie eseju, rozprawki lub prezentacji multimedialnej na wybrany temat podany przez nauczyciela,
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Basińska K, Halasza J. Etyka w medycynie - wczoraj i dziś. wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014
2. Monge MA. Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne. Medipage, Warszawa 2012
3. Niebrój L., Pampuszko P. Prawo medyczne. Bioetyka. Edra, Urban&Partner, Wrocław 2017.
4. Kodeks etyki polskiej pielęgniarki i położnej
5. Międzynarodowy Kodeks Etyki dla Położnych
Literatura uzupełniająca:
1. Thorwald J. Ginekolodzy. Wydawnictwo Marginesy. Warszawa 2016
2. Kubiak R. Prawo Medyczne. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014
3. Kodeks etyki lekarskiej
4. Artykuły naukowe dotyczące problemów etycznych w medycynie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: