Zajęcia fakultatywne:Edukacja terapeutyczna
1800-PO1-ET-S2L
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu:
• doboru metod i form edukacji zdrowotnej w pracy poradniczej położnej
• przygotowania i oceny narzędzi edukacyjnych stosowanych w pracy poradniczej położnej
• prowadzenia działań edukacyjnych w oparciu o standaryzowane narzędzia diagnostyczne
• diagnozowania przyczyn non-adherence i podejmowania działań naprawczych w celu poprawy realizacji planu terapeutycznego
Całkowity nakład pracy studenta
.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin;
- konsultacje: 1 godzina;
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godziny,
co odpowiada 0,5 pkt ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 3 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 3 godzin
- konsultacje: 1 godzina;
- zaliczenie: 1 godziny.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do ćwiczeń i napisanie sprawozdań : 3 + 3 godziny;
- zaliczenie: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 pkt ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
15 godzin, co odpowiada 0,5 pkt ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student zna i rozumie specjalistyczną problematykę dotyczącą edukacji terapeutycznej z zakresu położnictwa i ginekologii w tym zna zasady edukacji terapeutycznej i narzędzia stosowane w edukacji pacjentek (D.W1).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student potrafi prowadzić edukację terapeutyczną kobiety w różnych okresach jej życia i w różnym stanie zdrowia (D.U10)
U2: Student potrafi dobrać, ocenić i przygotować materiały edukacyjne odpowiednie do prowadzenia edukacji terapeutycznej kobiety w różnych okresach jej życia i w różnym stanie zdrowia (D.U10)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student jest gotów do krytycznej oceny działań własnych przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1);
K2: Student jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2);
K3: Student jest gotów do okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3);
K4: Student jest gotów do okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4)
K5: Student jest gotów do rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5)
K6: Student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych w zakresie prowadzenia edukacji terapeutycznej w pracy zawodowej położnej (K.6)
Metody dydaktyczne
podające
poszukujące
metody w kształceniu na odległość
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- stolików eksperckich
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Udział w ćwiczeniach i dyskusji: W1, U1, U2, K1-K6
Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń: U1, U2
Raport z przygotowanych zadań (0-10 pkt, zaliczenie > 60%) W1, U1, U2
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Sierakowska M., Wrońska I.: Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
2. Cylkowska –Nowak M.: Między promocją zdrowia, profilaktyką a terapią – zasadnicze podejścia edukacji na rzecz zdrowia. [w:] Cylkowska-Nowak M. (red.): Edukacja zdrowotna – możliwości, problemy, ograniczenia. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Poznań 2008
3. WHO Regional Office for Europe. Therapeutic patient education. Continuing programmes for health care providers in the field of prevention of chronic disease. Raport of a WHO Working Group. Copenhagen 1998. http://www.euro.who.int/document/e63674.pdf
4. Rezner A., Rezner W., Kosecka J.: Edukator zdrowia w podstawowej opiece zdrowotnej jako szansa na podniesienie poziomu promocji zdrowia i profilaktyki w Polsce. Probl Hig Epidemiol 2013; 94 (3): 407-412
5. Kubica A.: Broszura - narzędzie edukacji zdrowotnej w kardiologii. Przyczynek do dyskusji o skuteczności profilaktyki wtórnej. Folia Cardiol 2008; 3: 441
6. Kubica A., Andruszkiewicz A., Grześk G. i wsp.: Edukacja zdrowotna jako metoda poprawy programu terapeutycznego. Folia Cardiol 2010; 5, 2: 93-99.
7. Kubica A., Grześk G., Sinkiewicz W.: Compliance, corcondance, adherence w przewlekłej terapii. Folia Cardiol 2010; 5 (2): 54-57.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: