Nauki podstawowe: Embriologia i genetyka: Embriologia 1800-PO1-EGE-S1Z
Celem wykładów jest przedstawienie rozwoju ludzkiego embrionu od momentu zapłodnienia komórki jajowej do końca etapu płodowego. Studenci poznają mianownictwo embriologiczne w języku polskim i angielskim, stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska oraz etapy rozwoju poszczególnych narządów.
Wykład pomaga studentom zrozumieć rozwój, ostateczną formę i związek pomiędzy tkankami i organami, ponadto zapoznaje studentów z krytycznymi etapami prawidłowego rozwoju i efektami działania teratogenów, mutacji genetycznych i czynników środowiskowych na ten proces.
Celem ćwiczeń jest pogłębianie i uzupełnianie wiedzy prezentowanej na wykładach. W trakcie ćwiczeń Student zapozna się z mikroskopową budową pępowiny i łożyska. Dodatkowo analizując obrazy mikroskopowe zapozna się z etapami rozwoju organizmu.
Tematy wykładów:
1. Zapoznanie studentów z instrukcją BHP i regulaminem dydaktycznym. Gametogeneza. Komórka jajowa, ultrastruktura, oogeneza, klasyfikacja komórek jajowych. Plemniki, ultrastruktura, spermatogeneza, skład nasienia. Nieprawidłowości w budowie gamet.
2. Zaplemnienie, transport komórek płciowych. Zapłodnienie – fazy, cytofizjologia, determinacja płci.
3. Bruzdkowanie – morfologia, aspekty genetyczne i molekularne, przebieg. Zagnieżdżenie – transport zarodka, przebieg, cytofizjologia.
4. Gastrulacja – przebieg, mechanizmy regulacji. Teoria listków zarodkowych, pochodzenie listków zarodkowych.
5. Powstawanie i rozwój ektodermalnego, mezodermalnego i endodermalnego listka zarodkowego.
6. Błony płodowe: owodnia i płyn owodniowy, kosmówka, omocznia oraz pęcherzyk żółciowy – budowa, rozwój i właściwości czynnościowe
7. Aspekty morfologiczne związane z kolejnymi etapami rozwoju prenatalnego człowieka.
8. Rozwój układu krążenia. Rozwój układu pokarmowego.
9. Rozwój układu oddechowego. Rozwój układu moczowego. Rozwój układu nerwowego.
10. Ciąża mnoga.
Tematy ćwiczeń:
1. Układ rozrodczy żeński (preparaty)
2. Układ rozrodczy męski (preparaty)
3. Pępowina, łożysko. (budowa i funkcje) (preparaty)
4. Diagnostyka prenatalna.
5. Wady wrodzone.
Tematy samokształcenia:
1.Klonowanie.
2.Komórki macierzyste.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykłady: zaliczenie bez oceny, na podstawie obecności
Ćwiczenia: cotygodniowe sprawdziany pisemne (0-3 punktów; ≥ 60%)
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 60%)
Samokształcenie: zaliczenie bez oceny (na podstawie prezentacji PawerPoint na ostatnich ćwiczeniach)
Zaliczenie końcowe z oceną (test, 0-40 punktów; ≥60%)
Kryteria oceniania:
1. Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach, zaliczenie cotygodniowych sprawdzianów pisemnych oraz przygotowanie przez studenta dwóch prezentacji z wybranych przez nauczyciela zagadnień
2. Materiał omawiany na wykładach i ćwiczeniach będzie egzekwowany na zaliczeniu końcowym (z oceną)
3. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń
4. Zaliczenie odbywa się w sesji zimowej
5. Zaliczenie końcowe (z oceną) ma formę testu wielokrotnego wyboru i obejmuje 40 pytań z czterema odpowiedziami, z których tylko jedna jest prawidłowa. Z testu można uzyskać maksymalnie 40 pkt., a warunkiem jego zaliczenia jest udzielenie minimum 24 prawidłowych odpowiedzi.
6. Kryteria uzyskania oceny pozytywnej z zaliczenia:
Kryterium otrzymania oceny pozytywnej z zaliczenia końcowego jest uzyskanie minimalnej liczby punktów (24). W przypadku nie uzyskania minimalnej liczby z zaliczenia dopuszcza się dodatkowy termin. Poprawa jest identyczną metodą weryfikacji efektów kształcenia, jak w pierwszym terminie.
Zaliczenie końcowe z oceną (0-40 pkt; >60%); W1-W3
Punktacja: Ocena:
< 24 ndst
24 – 27 dst
28 – 31 dst+
32 – 34 db
35 – 37 db+
38 – 40 bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Moore K.L., Persaud T.V.N., Torchia M.G. Embriologia i wady wrodzone. Od zapłodnienia do urodzenia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013, wyd.1
Literatura uzupełniająca:
1) Bartel H. Embriologia. PZWL, Warszawa 2015, wyd. 5
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: