Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Dietetyka
1800-PO1-D-S1Z
W trakcie realizacji wykładów studenci zostaną zapoznani z rolą diety w procesie profilaktyki i leczenia wybranych jednostek chorobowych. Zostaną omówione podstawowe zasady związane z żywieniem człowieka zdrowego i chorego, zarówno w szpitalu, jaki i w warunkach domowych. Scharakteryzowane zostaną aktualne normy żywienia. Studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi dietami stosowanymi w leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Student pozna najważniejsze konsekwencje niedożywienia i otyłości oraz metody postępowania w ich przeciwdziałaniu. Omówione zostaną także podstawowe składniki odżywcze i ich rola w metabolizmie ludzkiego organizmu.
W ramach ćwiczeń studenci dokonają wybranych pomiarów antropometrycznych stosowanych do oceny stanu odżywienia człowieka. Szczegółowo przeanalizują wybrane markery niedożywienia oraz zasady stosowane w interpretacji wartości omawianych wykładników. Studenci przeprowadzą wywiad żywieniowy, zaproponują interwencją żywieniową, z uwzględnieniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz przeprowadzą edukację żywieniową wybranych grup pacjentów. Pokrótce zapoznają się z tematami mikroflory układu pokarmowego oraz zagadnieniami związanymi z gospodarką wodna ustroju.
Podczas samokształcenia student nauczy się interpretować oraz postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi. W trakcie analizy określonych przypadków klinicznych student będzie miała za zadanie poszukiwać i posługiwać się określoną literaturą naukową.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 29 godzin, co odpowiada 0,97 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- samokształcenie: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 1 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 2 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godzina
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:
2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,73 punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin (0,13 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 4 godzin, co odpowiada 0,13 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: uzasadnia zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe w zależności od płci i wieku (C_W20)
W2: wymienia podstawowe zaburzenia stanu odżywienia (C_W20)
W3: wyjaśnia podstawowe wskaźniki stanu odżywienia (C_W20)
W4: wymienia jakościowe i ilościowe zmiany w zapotrzebowaniu organizmu na składniki pokarmowe w wybranych jednostkach chorobowych (C_W19; C_W20; C_W21)
W5: klasyfikuje główne powikłania leczenia żywieniowego (C_W19)
W6: wymienia podstawowe zasady dietoterapii wybranych jednostek chorobowych z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_W19; C_W20; C_W21, C_W22)
W7: przedstawia listę zasad profilaktyki chorób żywieniowozależnych z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_W21; C_W22)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: potrafi wyciągać wnioski dotyczące stanu odżywienia organizmu wykorzystując do tego celu wybrane metody antropometryczne (C_U31)
U2: potrafi interpretować wyniki oznaczeń wybranych wykładników biochemicznych w ocenie stanu odżywienia (C_U32; C_U33)
U3: potrafi zastosować interwencję żywieniową u pacjenta z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_U31; C_U32, C_U34)
U4: potrafi wyciągać wnioski dotyczące oznaczeń witamin i składników mineralnych w codziennej diecie i stosowanych dietach terapeutycznych (C_U33)
U5: potrafi zastosować zasady zdrowego żywienia w codziennej diecie dzieci i dorosłych (C_U31; C_U32; C_U33)
U6: potrafi zaplanować postępowania dietetyczne w wybranych chorobach żywieniowozależnych (C_U33)
U7: potrafi zaplanować zastosowanie środków spożywcze specjalnego przeznaczenia dla wybranych pacjentek zagrożonych niedożywieniem (C_U34)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1: przeprowadza analizę wytycznych postepowania dietetycznego przedstawionych w najnowszej literaturze naukowej (K.5)
K2: wykazuje zagrożenia i korzyści związane ze stosowaniem dietoterapii w wybranych jednostkach chorobowych (K.4)
K3: demonstruje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną (K.7)
K4: akceptuje preferencje pacjenta w proponowanej diecie (K.6)
Metody dydaktyczne
Wykłady: uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne
Samokształcenie: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków;
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- sytuacyjna
- seminaryjna
- giełda pomysłów
- referatu
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i dietetyki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Projekt, raporty na ćwiczeniach – bieżąca ocena –W1-W7; U1; U4-U7; K1-K4
Samokształcenie:
Projekt, raporty – bieżąca ocena –W1; W6; W7; U1; U4; U6; U7; K1; K2
Wykłady:
Aktywność, przedłużona obserwacja – bieżąca ocena – W1-W4; U2, U3; K1
Wykłady i ćwiczenia:
Kolokwium zaliczeniowe (0-30 pkt; >60%); W1-W7; U1-U7
Przedmiot kończy się zaliczeniem (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. W1-W7; U1-U7
3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury
Punktacja Ocena
< 19 ndst
19-21 dst
22-24 dst+
25 – 26 db
27 – 28 db+
29 – 30 bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011
2. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca
1. Praktyczny podręcznik dietetyki; Jarosz M., Instytut Żywności i Żywienia, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: