Badania naukowe i rozwój praktyki położniczej: Statystyka medyczna 1800-PO1-BNSM-S2L
Zajęcia z przedmiotu Statystyka medyczna pozwalają studentowi zrozumieć istotę metod statystycznych oraz opanować słownictwo statystyczne, posługiwać się elementarnymi metodami statystycznymi w rozwiązywaniu prostych problemów służących do opisu modeli medycznych i biologicznych.
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z:
- rodzajami badań naukowych w medycynie,
- doborem grupy badanej,
- podstawowymi zasadami zbierania i przygotowywania danych do analizy,
- zasadami i sposobami analizy danych w naukach społecznych,
- podstawowymi zasadami planowania eksperymentów naukowych,
- podstawowymi pojęciami i terminami stosowanymi w biostatystyce,
- podstawami teoretycznymi wnioskowania statystycznego,
- tworzeniu baz danych,
- wyszukiwaniu piśmiennictwa medycznego i jego krytycznej analizie
- wprowadzaniu danych statystycznych do zbioru
- obliczaniu podstawowych statystyk (klasyczne i pozycyjne miary statystyki opisowej)
- estymacji liczebności próby,
- metodom wykorzystywanym w badaniach populacyjnych i diagnostycznych,
- szeregom statystycznym,
- analizie opisowej rozkładu empirycznego jednej zmiennej.
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia z przedmiotu Statystyka medyczna pozwalają studentowi zrozumieć istotę metod statystycznych oraz opanować słownictwo statystyczne, posługiwać się elementarnymi metodami statystycznymi w rozwiązywaniu prostych problemów służących do opisu modeli medycznych i biologicznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
• opanowania materiału realizowanego w ramach ćwiczeń.
Sprawdzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych.
Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na ćwiczeniach. Student musi samodzielnie wykonywać zadania praktyczne przewidziane na dane zajęcia zgodnie z instrukcją prowadzącego oraz przedstawić na ostatnich zajęciach prezentację zaliczeniową na zaproponowany przez nauczyciela temat.
Ćwiczenia:
• wykonanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej - (0-26 pkt.; > 50%) W4. C.W5. C.U3. C.U4. C.U5.
• przedłużona obserwacja - (0-2 pkt.; > 50%) K.1. K.2. K.3.
<14pkt. – nast..
14-16 pkt. – dst.
17-19 pkt. – dst +
20-23pkt. - db
24-26 pkt. - db +
27-28 pkt. - bdb
Przy zaliczeniu na ocenę stosowane będą następujące kryteria opisowe:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne.
Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski.
Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób logiczny.
Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób niespójny, nie potrafi zastosować jej w praktyce.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1) Watała C.: Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych, medica Press 2012
Literatura uzupełniająca:
1) A. Patrie, C. Sabin, 2006r., "Statystyka medyczna w zarysie", wyd. PWZL.
W cyklu 2022/23L:
1) Watała C.: Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych, medica Press 2012 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: