Badania naukowe i rozwój praktyki położniczej: Seminarium dyplomowe
1800-PO1-BN:SM-8-S2L
Seminaria mają na celu przygotowanie studenta i przeprowadzenie przez etapy badania naukowego w położnictwie. Zapoznają studenta ze źródłami informacji naukowej oraz czasopismami naukowymi położniczymi i pielęgniarskimi, które są potrzebne do realizacji pracy. Niezbędna wiedza posłuży studentowi do napisania pracy magisterskiej, wystąpienia na konferencjach naukowych oraz opublikowania wyników badań w czasopismach naukowych.
Całkowity nakład pracy studenta
.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminarium: 30 h
- konsultacje badawczo – naukowe: 10 h
- przeprowadzenie zaliczenia seminarium: 10 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w seminarium: 30 h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 h
-przygotowanie do seminarium: 5 h
-przygotowanie i udział do zaliczenia: 5h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 h
- konsultacje badawczo – naukowe: 5 h
- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 h
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 10 h
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 10 h
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 h (1 punkt ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 50 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Interpretuje kierunki, zakres i rodzaje badań naukowych w pielęgniarstwie i opiece położniczej; (C.W1.)
W2: Wyjaśnia reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych; (C.W2.)
W3: Interpretuje metody i techniki badawcze stosowane w ramach prowadzonego badania naukowego; (C.W3.)
W4: Ilustruje zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych; (C.W4.)
W5: Wybiera narzędzia informatyczne, testy statystyczne i zasady opracowania wyników badań naukowych; (C.W5.)
W6. Wybiera źródła naukowej informacji medycznej; (C.W6.)
W7: Stosuje sposoby wyszukiwania informacji naukowej w bazach danych; (C.W7.)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1: Planuje badanie naukowe, omawia jego cel i spodziewane wyniki; (C.U2.)
U2: Przeprowadza badanie naukowe, prezentuje i interpretuje jego wyniki odnosząc je do aktualnego stanu wiedzy; (C.U3.)
U3: Przygotowuje bazy danych do obliczeń statystycznych; (C.U4.)
U4: Stosuje testy parametryczne i nieparametryczne dla zmiennych zależnych i niezależnych; (C.U5.)
U5: Korzysta ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia położnicze; (C.U6.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. Prezentuje krytyczną ocenę działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych;( K.1.)
K.2. Formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej. Zasięga porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów; (K.2.)
K.3. Dba o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej; wykazuje solidarność zawodową (K.3.)
Metody dydaktyczne
Projektowanie i analiza badań naukowych
Wymagania wstępne
Student powinien znać zagadnienia z przedmiotu metodologia badań naukowych w położnictwie, EBN, filozofia i etyka zawodu położnej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Raport z opracowanego materiału- W1-W7, U1-U5
Przedłużona obserwacja: K1-K3.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wyd. PZWL, Warszawa 2010
2. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2007
Literatura uzupełniająca
3. Stodolak A.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów II stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011.
4. Poznańska S.: Przewodnik etyczny w pielęgniarskich badaniach naukowych. Wyd. OVO, Warszawa 1998
5. Najnowsze artykuły dotyczące badań naukowych w położnictwie, neonatologii, ginekologii i psychologii dostępne w open access (Biblioteka Collegium Medicum).
6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.
7. Zasady wyszukiwania informacji naukowej: korzystanie z zasobów bibliotecznych, medyczne bazy danych (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete itp.).
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wyd. PZWL, Warszawa 2010 2. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2007
Literatura uzupełniająca 3. Stodolak A.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów II stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011. 4. Poznańska S.: Przewodnik etyczny w pielęgniarskich badaniach naukowych. Wyd. OVO, Warszawa 1998 5. Najnowsze artykuły dotyczące badań naukowych w położnictwie, neonatologii, ginekologii i psychologii dostępne w open access (Biblioteka Collegium Medicum). 6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami. 7. Zasady wyszukiwania informacji naukowej: korzystanie z zasobów bibliotecznych, medyczne bazy danych (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete itp.).
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: