Podstawy ratownictwa medycznego
1800-P3-Psrt-S1
Tematy wykładów:
1. Organizacja i funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM) w Polsce. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu PRM. Rola pielęgniarki/pielęgniarza
2. Medycyna katastrof - elementy zarządzania kryzysowego, TRIAGE (START i JumpSTART)
3. ITLS - postępowanie z pacjentem urazowym
4. Postępowanie w elektroterapii, omówienie defibrylacji, kardiowersji i elektrostymulacji przezskórnej.
5. Zaawansowane czynności ratujące życie (ALS - Advanced Life Support) - omówienie algorytmu, farmakoterapia w zatrzymaniu krążenia, ergonomia pracy podczas ALS, rola personelu pielęgniarskiego w ALS.
6. ALS - sytuacje szczególne (4H i 4T, NLS, PALS, resuscytacja kobiety ciężarnej, wstrząs anafilaktyczny).
7. Opieka poresuscytacyjna.
Tematy ćwiczeń:
1. Bezprzyrzadowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, wentylacja pacjenta za pomocą worka samorozprężalnego
2. Zasady bezpiecznej elektroterapii
3. Zaawansowane zabiegi ratujące życie - użycie algorytmu w praktyce
4. Opieka poresuscytacyjna.
W cyklu 2022/23:
Tematy wykładów: 1. Organizacja i funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM) w Polsce. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu PRM. Rola pielęgniarki/pielęgniarza 2. Medycyna katastrof - elementy zarządzania kryzysowego, TRIAGE (START i JumpSTART) 3. ITLS - postępowanie z pacjentem urazowym 4. Postępowanie w elektroterapii, omówienie defibrylacji, kardiowersji i elektrostymulacji przezskórnej. 5. Zaawansowane czynności ratujące życie (ALS - Advanced Life Support) - omówienie algorytmu, farmakoterapia w zatrzymaniu krążenia, ergonomia pracy podczas ALS, rola personelu pielęgniarskiego w ALS. 6. ALS - sytuacje szczególne (4H i 4T, NLS, PALS, resuscytacja kobiety ciężarnej, wstrząs anafilaktyczny). 7. Opieka poresuscytacyjna.
Tematy ćwiczeń: 1. Bezprzyrzadowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, wentylacja pacjenta za pomocą worka samorozprężalnego 2. Zasady bezpiecznej elektroterapii 3. Zaawansowane zabiegi ratujące życie - użycie algorytmu w praktyce 4. Opieka poresuscytacyjna
|
W cyklu 2023/24:
Tematy wykładów: 1. Organizacja i funkcjonowanie systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM) w Polsce. Akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu PRM. Rola pielęgniarki/pielęgniarza 2. Medycyna katastrof - elementy zarządzania kryzysowego, TRIAGE (START i JumpSTART) 3. ITLS - postępowanie z pacjentem urazowym 4. Postępowanie w elektroterapii, omówienie defibrylacji, kardiowersji i elektrostymulacji przezskórnej. 5. Zaawansowane czynności ratujące życie (ALS - Advanced Life Support) - omówienie algorytmu, farmakoterapia w zatrzymaniu krążenia, ergonomia pracy podczas ALS, rola personelu pielęgniarskiego w ALS. 6. ALS - sytuacje szczególne (4H i 4T, NLS, PALS, resuscytacja kobiety ciężarnej, wstrząs anafilaktyczny). 7. Opieka poresuscytacyjna.
Tematy ćwiczeń: 1. Bezprzyrzadowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, wentylacja pacjenta za pomocą worka samorozprężalnego 2. Zasady bezpiecznej elektroterapii 3. Zaawansowane zabiegi ratujące życie - użycie algorytmu w praktyce 4. Opieka poresuscytacyjna
|
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład, 20 godzin
Ćwiczenia, 5 godzin
Samokształcenie, 20 godzin
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
udział w wykładach - 20 godzin
udział w ćwiczeniach - 5 godzin
20h=0,8 ECTS
5h= 0,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
-czytanie literatury - 20h=0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 45h= 2ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna swoiste zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej oraz systemu ratownictwa medycznego w Polsce) D.W.16.
W2: zna standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie D.W40
W3: objaśnia algorytmy postępowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (BLS – basic life support) i zaawansowanego podtrzymywania życia (ALS – advanced life support) D.W46
W4: opisuje procedury zabezpieczenia medycznego w zdarzeniach masowych i katastrofach oraz w sytuacjach szczególnych, takich jak skażenia chemiczne, radiacyjne i biologiczne – K_ RMW48
W5: zna zasady pierwszej pomocy przedmedycznej D.W49
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: doraźnie unieruchamia złamanie kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowuje pacjenta do transportu – D.U14.
U2: prowadzi edukację w zakresie udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia – D.U15
U3:wykonuje defibrylację automatyczną (AED) i bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych – D.U17
U4: doraźnie tamuje krwawienia i krwotoki – D.U23
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu – D.K2
K2: przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w opiece D.K3
K3: wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych D.K4
K4: przestrzega praw pacjenta – D.K5.
K5: rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe – D.K6.
K6: przestrzega tajemnicy zawodowej – D.K7
K7: przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami – D.K10.
K8: współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej – D.K8.
K9: jest otwarty na rozwój podmiotowości własnej i pacjenta – D.K9
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia: ćwiczenia w warunkach symulowanych (symulacja wysokiej wierności), dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, uczenie wspomagane komputerem
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą podstawowych zabiegów resuscytacyjny (BLS - Basic Life Support), pierwszej pomocy oraz podstawowe wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładów na podstawie obecności
Zaliczenie ćwiczeń – podstawą jest obecność na wszystkich ćwiczeniach i osobiste, poprawne wykonanie każdej ćwiczonej czynności medycznej pod nadzorem prowadzącego ćwiczenia. Brak aktywności na ćwiczeniach, brak przygotowania do ćwiczeń może być podstawą do niezaleczenia danych ćwiczeń.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę
Test jednokrotnego wyboru 30 pytań, czas trwania 30 minut
Drugi termin w formie testu 30 pytań w formie egzaminu ustnego przeprowadzanego przez wyznaczone osoby prowadzące przedmiot.
Kryteria zaliczenia testu % w zaokrągleniu:
100-91% - 30-28 pkt - ocena 5,0
90-86% - 27-26 pkt - ocena 4,5
85 - 78% - 25-24 pkt - ocena 4,0
77-71% - 23-22 pkt - ocena 3,5
70-61% - 21-18 pkt - ocena 3,0
<60% <18 pkt - ocena 2,0
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji 2021
2. Mackway - Jones K., Marsden J., Windle J., Triage, ratunkowa segregacja medyczna Edra Urban & Partner, Wrocław 2016
3. Gucwa J., Madeja T., Ostrowski M., Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe; Medycyna praktyczna, Kraków 2017
4. Also R. L., Han K., Campbell J. E.; International Trauma Life Support - ratownictwo przedszpitalne w urazach; Medycyna praktyczna; Kraków 2022
Literatura uzupełniająca:
1. Mitręga K. A., Krzemiński T. F., Farmakologia i farmakoterapia dla ratowników medycznych; Edra Urban & Partner; Wrocław 2017
2. Karwan K., Guła P., Rak M.; Zespół urazowy w praktyce; PZWL; Warszawa 2019
3. Kosiński S., Darocha T., Sadowski J., Drwiła R.; Hipotermia, kliniczne aspekty wychłodzenia organizmu. Mechanizmy zagrożeń i kierunki nowoczesnego leczenia; Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2016
4. 2021 AHA ACLS Guildness
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: