Podstawowa opieka zdrowotna 1800-P3-PZD-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, samokształcenia, zajęć praktycznych oraz praktyki zawodowej.
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z strukturą, założeniami oraz zadaniami podstawowej opieki zdrowotnej; poszczególnymi formami organizacyjnymi świadczonych usług przez pielęgniarki poz. Wykłady również uwzględniają demograficzne i społeczne przemiany dotyczące współczesnych rodzin polskich, uwarunkowania zdrowia i choroby w rodzinie oraz zdrowotne i społeczne problemy rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin dysfunkcyjnych.
Ćwiczenia pozwolą studentowi na poznanie uregulowań prawnych dotyczących funkcjonowania poz oraz zasad kontraktowania świadczeń pielęgniarskich w poz, a także dokumentacji medycznej obowiązującej w poz. Poza tym ćwiczenia poświęcone są omówieniu specyfiki procesu pielęgnowania jako podstawowej metody pracy w praktyce położnej oraz opieki zdrowotnej nad kobietą i dzieckiem w poz.
Samokształcenie ma za zadanie przygotowanie studenta do samodzielnego zdobywania wiedzy teoretycznej i wykorzystania jej w działaniach praktycznych.
Zajęcia praktyczne oraz praktyka zawodowa mają za zadanie przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, rozumienia istoty pracy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład : C.W19.-C.W20.
metoda oceny: test jednokrotnego wyboru
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
60% prawidłowych odpowiedzi- zaliczenie-3
70% prawidłowych odpowiedzi - zaliczenie -3,5
80% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,0
90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,5
>90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie -5,0.
Ćwiczenia:C.W19; C.W20
metoda oceny: test jednokrotnego wyboru
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
60% prawidłowych odpowiedzi- zaliczenie-3
70% prawidłowych odpowiedzi - zaliczenie -3,5
80% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,0
90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,5
>90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie -5,0.
Samokształcenie:
- zaliczenie- student przygotował artykuły nt. wskazanych zagadnień i uczestniczył w dyskusji
- brak zaliczenia - student nie przygotował wyczerpująco opracowania zagadnień, nie włączał się do dyskusji
Zajęcia praktyczne:C.U1- C.U3, C.U11-C.U13, C.U28-C.U35 C.K1-C.K15.
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
- praktyczne wykonanie zadania
Metoda oceny:
- realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieli pielęgniarskiej w podstawowej opiece zdrowotnej na optymalnym poziomie.
Kryteria:
- ustalenie indywidualnego planu opieki podopiecznego w warunkach domowych i jego rodziny
- zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie
- zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy
- zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjenta, jego rodziny i dla samego studenta
- brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla pacjenta, rodziny i innych
Praktyka zawodowa:C.U1- C.U3, C.U11-C.U13, C.U28-C.U35 C.K1-C.K15.
metoda oceny:
realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieli pielęgniarskiej w podstawowej opiece zdrowotnej na optymalnym poziomie
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
- ustalenie indywidualnego planu opieki podopiecznego w warunkach domowych i jego rodziny
- zaliczenie - 5: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie
- zaliczenie - 4: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił drobne nieistotne błędy
- zaliczenie - 3: student zrealizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz właściwie dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjenta, jego rodziny i dla samego studenta
- brak zaliczenia - 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki w środowisku domowym pacjenta oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa dla pacjenta, rodziny i innych.
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa (100 godz.) jest realizowana w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej (poradnia dla dorosłych, poradnia dla dzieci, gabinet/praktyka pielęgniarki rodzinnej)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Ślusarska B., Marcinowicz L., Kocka K.: Pielęgniarstwo rodzinne i opieka środowiskowa, PZWL, Warszawa 2019
2. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdro-wotnej, tom I. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2010, wydanie II.
3. Nowacka A., Kabala A., Pawłowska E.: POZ w Polsce - struktura, zadania, funkcje, PZWL, 2017.
4. Pietrzak M, Knoff B., Kryczka T., Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej, PZWL, 2021
Literatura uzupełniająca:
1.Akty prawne regulujące funkcjonowanie POZ i wykonywanie zawodu pielęgniarek
2. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniar-skie. PZWL, Warszawa 2009.
3. Latkowski B, Godycki-ĆwirkoM., Lukas W.: Medycyna rodzinna. PZWL, Warszawa 2017
4. Dawydziuk L.: Medycyna pracy. IMP, Łódź 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: