Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne: Pielęgniarstwo psychiatryczne
1800-P3-PSYPL-S1
Wykłady:
Na wykładzie podejmowane są zagadnienia dotyczące: Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego; Organizacji lecznictwa psychiatrycznego w Polsce; Komunikowania z chorym z zaburzeniami psychicznymi; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacje z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi; Udziału pielęgniarki w stosowanych w psychiatrii metodach diagnostycznych oraz różnych formach terapii; Pielęgnowania chorych z zaburzeniami psychotycznymi oraz niepsychotycznymi; Opieki nad chorymi uzależnionymi od substancji psychoaktywnych; Działań ubocznych i interakcji leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych; Promocji zdrowia psychicznego.
Zajęcia praktyczne:
Zajęcia praktyczne służą utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu:
Organizacji i specyfiki pracy pielęgniarki w oddziale psychiatrycznym; Procedury przyjęcia chorego do szpitala psychiatrycznego; Dokumentacji medyczna prowadzona w placówkach lecznictwa psychiatrycznego; Społeczności terapeutycznej; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacji z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi; Zasad postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych; Standardów w pielęgniarstwie psychiatrycznym; Procesu pielęgnowania chorego z zaburzeniami psychicznymi.
10 godzin zajęć praktycznych jest realizowane w Centrum Symulacji Medycznej – realizacja scenariusza opieki nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi (problemy pielęgnacyjne i terapeutyczne wynikające z psychofarmakoterapii).
Praktyki zawodowe (opisane poniżej)
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 45 godzin (w tym 16 h zdalnie, tj. 0,6 ECTS)
- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin
- konsultacje: 5 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia samokształcenia: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 133 godziny/30, co odpowiada 4,4 punktów ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 45 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 4 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 80 godzin
- opracowanie zadań samokształcenia 35 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: nie dotyczy
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: nie dotyczy
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 1 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 270/30 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 45 godzin (w tym 16 h zdalnie, tj. 0,6 ECTS)
- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin
- konsultacje: 5 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia samokształcenia: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 133 godziny/30, co odpowiada 4,4 punktów ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 45 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 4 godzin
- udział w praktykach zawodowych: 80 godzin
- opracowanie zadań samokształcenia 35 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: nie dotyczy
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: nie dotyczy
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 1 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 270/30 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- konsultacje badawczo – naukowe: 5 godzina
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 45 godzin
- udział w zajęciach praktycznych objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań):
80 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych objętych aktywnością naukową: 4 godzin
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: nie dotyczy
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 15 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 154 godzin, co odpowiada 5,1 punktu ECTS.
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia samokształcenia + zaliczenie samokształcenia: 35+1 h
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 1 = 16 h (0,53 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 52 godzin, co odpowiada 1,73 punktów ECTS.
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w praktykach zawodowych: 80 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
160 h, co odpowiada 5,33 punktu ECTS.
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 80 godzin.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W1: czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku (D.W1.)
- Wymienia objawy zagrożenia życia u pacjentów ze schorzeniami psychicznymi;
- Omawia sposoby postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych;
W2: etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki
pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach (D.W2.)
W3: zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie
psychiatrycznym (D.W3.)
W4: zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach (D.W5.)
W5: właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w zaburzeniach psychicznych w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań
niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania (D.W6.)
- Omawia farmakologiczne i niefarmakologiczne metody leczenia zaburzeń psychicznych;
W6: standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia psychicznego (D.W7.)
W7: zasady organizacji opieki specjalistycznej psychiatrycznej (D.W10.)
W8: etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zaburzeń psychicznych (D.W19.)
W9: zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego (D.W20.)
W10: możliwości stosowania psychoterapii u pacjentów z zaburzeniami psychicznymi (D.W21.)
W11: przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach (D.W27.)
W12: metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia psychicznego lub stosowane leczenie (D.W33.)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U1: gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej (D.U1.)
U2: prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące zaburzeń psychicznych, w tym uzależnień; (D.U2.)
U3: prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób psychicznych (D.U3.)
U4: rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych (D.U8.)
U5: dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych (D.U14.)
U6: ozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; (D.U18.)
U7: prowadzić rozmowę terapeutyczną (D.U20)
U8: prowadzić aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej (D.U21.)
U9: przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta (D.U22.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K2: przestrzegania praw pacjenta;
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia praktyczne w grupach, dyskusja, film, symulacja, opis przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie w formie tradycyjnej (oraz w zależności od decyzji Uczelni w formie zdalnej w Microsoft Teams) - egzamin obejmujący tematykę wykładów, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (efekty uczenia się W1-W12 i U1-U9.
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru (60 pytań, czas trwania 60 min.),
Do zaliczenia testu wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
za określoną liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94 – 100% lub
4+ - gdy uzyska 84 – 93%,
4 – gdy uzyska 76 – 83%,
3+ - gdy osiągnie 68 – 75%,
3 – jeśli uzyska 60 – 67%, prawidłowych odpowiedzi
Inne wymagania zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (wykłady, zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa)
- aktywność i pozytywna postawa zajęciach
- zajęcia praktyczne – wykonanie 90% założonych do zrealizowania umiejętności, zgodnych z efektami uczenia się
- praktyka zawodowa – wykazanie się w 90% przez studenta nabytymi w procesie kształcenia umiejętnościami w zakresie pielęgniarstwa psychiatrycznego
- zaliczenie pracy z zakresu samokształcenia
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe obejmują zagadnienia:
Specyfika opieki nad chorymi z zaburzeniami psychicznymi. Metodyka badania psychiatrycznego i wywiadu z chorym. Rozpoznanie zaburzeń psychicznych. Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Metody diagnozowania i leczenia psychicznie chorych. Formy terapii. Pielęgnowanie chorego w psychozach schizofrenicznych, z zaburzeniami psychoorganicznymi oraz w chorobach afektywnych. Aspekty leczenia i pielęgnowania osób uzależnionych. Udział pielęgniarki w terapii zaburzeń lękowych. Ocena zagrożenia chorego i jego otoczenia. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Psychoedukacja pacjenta, trening umiejętności społecznych. Zasady postępowania w stanach nagłych (pobudzenie psychoruchowe, samobójstwo, zaburzenia postrzegania i myślenia, zaburzenia poznawcze).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Górna K., Jaracz K., Rybakowski J. (red): Pielęgniarstwo psychiatryczne: podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa, PZWL, 2012.
- Piotr Gałecki, Agata Szulc. Psychiatria. Wrocław : Edra Urban & Partner, 2018.
- Heitzman J. (red.).: Psychiatria. PZWL, Warszawa 2007.
- Opozda K., W. Kosmowski W.: Pielęgnowanie pacjentów w wybranych zaburzeniach sfery psychicznej. W: Podstawy pielęgniarstwa. T. 1 (red.: Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K). Czelej, Lublin 2008.
- Wilczek-Rużyczka E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin 2007.
Literatura uzupełniająca:
- Krzyżowski J., Miller L., Wand T.: Stany nagłe w psychiatrii. Medyk, Warszawa, 2008.
- Meder J. (red.): Problemy zdrowia psychicznego kobiet. Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Kraków 2003.
- Opozda K., W. Kosmowski W.: Ocena stanu psychicznego pacjenta. W: Podstawy pielęgniarstwa. T. 2. (red.: Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K). Czelej, Lublin 2004.
- Ziółkowski M., Opozda K.: Pielęgnowanie chorych w starszym wieku z zaburzeniami psychicznymi. W: Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. (red. Kędziora-Kornatowska K. Muszalik M.). Czelej, Lublin 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: