Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne
1800-P3-PSC2-S1
Wykłady:
Na wykładzie podejmowane są zagadnienia dotyczące: Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego; Organizacji lecznictwa psychiatrycznego w Polsce; Komunikowania z chorym z zaburzeniami psychicznymi; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacje z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi; Udziału pielęgniarki w stosowanych w psychiatrii metodach diagnostycznych oraz różnych formach terapii; Pielęgnowania chorych z zaburzeniami psychotycznymi oraz niepsychotycznymi; Opieki nad chorymi uzależnionymi od substancji psychoaktywnych; Działań ubocznych i interakcji leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych; Promocji zdrowia psychicznego; Zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego.
Zajęcia praktyczne służą utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu:
Organizacji i specyfiki pracy pielęgniarki w oddziale psychiatrycznym; Procedury przyjęcia chorego do szpitala psychiatrycznego; Dokumentacji medyczna prowadzona w placówkach lecznictwa psychiatrycznego; Społeczności terapeutycznej; Terapeutycznych i nieterapeutycznych relacji z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi; Zasad postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych; Standardów w pielęgniarstwie psychiatrycznym; Procesu pielęgnowania chorego z zaburzeniami psychicznymi.
10 godzin zajęć praktycznych jest realizowane w Centrum Symulacji Medycznej – realizacja scenariusza opieki nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi (problemy pielęgnacyjne i terapeutyczne wynikające z psychofarmakoterapii).
Praktyki zawodowe obejmują zagadnienia:
Specyfika opieki nad chorymi z zaburzeniami psychicznymi. Metodyka badania psychiatrycznego i wywiadu z chorym. Rozpoznanie zaburzeń psychicznych. Rodzaje, etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych. Metody diagnozowania i leczenia psychicznie chorych. Formy terapii. Pielęgnowanie chorego w psychozach schizofrenicznych, z zaburzeniami psychoorganicznymi oraz w chorobach afektywnych. Aspekty leczenia i pielęgnowania osób uzależnionych. Udział pielęgniarki w terapii zaburzeń lękowych. Ocena zagrożenia chorego i jego otoczenia. Komunikowanie z chorym z zaburzeniami psychicznymi. Psychoedukacja pacjenta, trening umiejętności społecznych. Zasady postępowania w stanach nagłych (pobudzenie psychoruchowe, samobójstwo, zaburzenia postrzegania i myślenia, zaburzenia poznawcze).
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 45 godzin
- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 2 godziny
- udział w praktykach zawodowych: 80 godzin
- opracowanie zadań samokształcenia: 35 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 2 godziny
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 8 + 1 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 255 godzin, co odpowiada 8,5 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
D.W1. - Student wymienia objawy zagrożenia życia u pacjentów ze schorzeniami psychicznymi oraz omawia sposoby postępowania w nagłych zaburzeniach psychicznych.
D.W2. - Student zna etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach.
D.W3. - Student zna zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie psychiatrycznym.
D.W5. - Student zna zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach.
D.W6. - Student zna właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w zaburzeniach psychicznych w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania oraz omawia farmakologiczne i niefarmakologiczne metody leczenia zaburzeń psychicznych.
D.W7. - Student zna standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia psychicznego.
D.W10. - Student zna zasady organizacji opieki specjalistycznej psychiatrycznej.
D.W19. - Student zna etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zaburzeń psychicznych.
D.W20. - Student zna zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego.
D.W21. - Student zna możliwości stosowania psychoterapii u pacjentów z zaburzeniami psychicznymi.
D.W27. - Student zna przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach.
D.W33. - Student zna metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia psychicznego lub stosowane leczenie.
Efekty uczenia się - umiejętności
D.U1. - Student potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej.
D.U2. - Student potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące zaburzeń psychicznych, w tym uzależnień.
D.U3. - Student potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób psychicznych.
D.U8. - Student potrafi rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych.
D.U15. - Student potrafi dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych.
D.U18. - Student potrafi rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego.
D.U20. - Student potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną.
D.U21. - Student potrafi prowadzić aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej.
D.U22. - Student potrafi przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta.
C.U46 - Student potrafi przeprowadzać kompleksowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta, dokumentować wyniki badania oraz dokonywać ich analizy dla potrzeb opieki pielęgniarskiej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osóbpowierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K2: przestrzegania praw pacjenta;
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tymprzestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniemproblemu;
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład konwersatoryjny (tradycyjny i w formie zdalnej)
pokaz
ćwiczenia praktyczne w grupach
dyskusja
wywiad z pacjentem
film
symulacja w Centrum Symulacji Medycznej
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin obejmujący tematykę wykładów, zajęć praktycznych i praktyk zawodowych - egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa z pielęgniarstwa psychiatrycznego w wymiarze 80 godzin.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Górna K., Jaracz K., Rybakowski J. (red) Pielęgniarstwo psychiatryczne: podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa, PZWL, 2012.
- Gałecki P., Szulc A. (red.) Psychiatria. Wrocław : Edra Urban & Partner, 2018.
- Cybulski M., Waszkiewicz N., Krajewska-Kułak E., Kędziora-Kornatowska K. (red.) Psychogeriatria. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022.
Literatura uzupełniająca:
- Wojnar M. (red.) Medyczne aspekty uzależnienia od alkoholu. Wydawnictwo PARPA, Warszawa 2017. (książka dostępna online: https://www.parpa.pl › 5-uzaleznienie-od-alkoholu)
- Wilczek-Rużyczka E. (red) Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Czelej, Lublin 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: