Ginekologia i pielęgniarstwo ginekologiczne: Pielęgniarstwo ginekologiczne
1800-P3-PILG-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, samokształcenia oraz zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi problemami ginekologicznymi, które towarzyszą kobietom przez całe życie. Omawiane są zagadnienia dotyczące roli pielęgniarski/położnej w zapewnieniu ciągłości opieki, przygotowaniu do prokreacji i problemom okresu przekwitania.
W ramach samokształcenia studenci zgłębiają wiedzę na temat inicjacji seksualnej, cyklu miesiączkowego, zakażeń układu płciowego oraz opieki nad pacjentką w okresie menopauzy i w chorobie nowotworowej. Przedstawiają również działania profilaktyczne w zakresie występowania nowotworów narządu rodnego i piersi.
Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych,, bazując na podstawowej wiedzy teoretycznej studentów, omawiane i wdrażane są zagadnienia i postępowania w praktyce ginekologicznej. Podczas zajęć realizowane są zadania w oparciu o rolę jaką pielęgniarka pełni w zespole terapeutycznym. Studenci podczas zajęć wypełniają dokumentację pielęgniarską, medyczną, uczestniczą w codziennej pracy z chorą.
W cyklu 2022/23:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, samokształcenia oraz zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi problemami ginekologicznymi, które towarzyszą kobietom przez całe życie. Omawiane są zagadnienia dotyczące roli pielęgniarski/położnej w zapewnieniu ciągłości opieki, przygotowaniu do prokreacji i problemom okresu przekwitania. W ramach samokształcenia studenci zgłębiają wiedzę na temat inicjacji seksualnej, cyklu miesiączkowego, zakażeń układu płciowego oraz opieki nad pacjentką w okresie menopauzy i w chorobie nowotworowej. Przedstawiają również działania profilaktyczne w zakresie występowania nowotworów narządu rodnego i piersi. Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych,, bazując na podstawowej wiedzy teoretycznej studentów, omawiane i wdrażane są zagadnienia i postępowania w praktyce ginekologicznej. Podczas zajęć realizowane są zadania w oparciu o rolę jaką pielęgniarka pełni w zespole terapeutycznym. Studenci podczas zajęć wypełniają dokumentację pielęgniarską, medyczną, uczestniczą w codziennej pracy z chorą.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10h
- udział w zajęciach praktycznych: 40h (5h w CSM)
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 3h
- przeprowadzenie egzaminu: 2h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 55 godzin, co odpowiada 2,2 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 10h
-udział w zajęciach praktycznych: 40h (5h w CSM)
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 3h
-przygotowanie samokształcenia: 6 h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 7 h
-przygotowanie i udział w egzaminie: 8+2=7h
-przygotowanie do zajęć praktycznych: 4h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godziny, co odpowiada 3,2 punktom ECTS + 0,8 punktu ECTS związanych z uczestnictwem w praktykach zawodowych.
RAZEM: 4 pkt. ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do egzaminu + egzamin: 8+2=10 h (0,4 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,4 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin (5h w CSM)
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 20 h
Łączny nakład pracy studenta związany z uczestnictwem w praktykach zawodowych wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Przedstawia czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne
w zakresie problemów ginekologicznych u pacjentek w różnym wieku - D.W1.
W2: Opisuje etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentką
z problemami ginekologicznymi - D.W2.
W3: Omawia zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentką w pielęgniarstwie ginekologicznym - D.W3.
W4: Wymienia rodzaje badań diagnostycznych w ginekologii
i zasady ich zlecania - D.W4.
W5: Opisuje zasady przygotowania, opieki w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych w ginekologii - D.W5.
W6: Omawia standardy i procedury pielęgniarskie stosowane
w opiece ginekologicznej nad pacjentką w różnym wieku i stanie zdrowia - D.W7.
W7: Charakteryzuje etiopatogenezę schorzeń ginekologicznych - D.W17.
W8: Przedstawia czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne
w ginekologii - D.W23.
W9: Wymienia zasady przygotowania pacjentki ginekologicznej do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz zasady opieki nad pacjentką po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom - D.W24.
W10: Wskazuje zasady obserwacji pacjentki po zabiegu ginekologicznym, obejmujące monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym - DW.29.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent:
U1: Gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki pielęgniarskiej nad kobietą chorą ginekologicznie – D.U1.
U2: Prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki kobiet po operacji ginekologicznej – D.U2.
U3: Prowadzi profilaktykę powikłań w okresie przed- i pooperacyjnym – D.U3
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K1: Kieruje się dobrem pacjentek, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentką i jej rodziną – K.1.
K2: Przestrzega praw pacjenta - K.2.
K3: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K.7.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
uczenie wspomagane komputerem
Zajęcia praktyczne:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia na trenażerach w CSM
• ćwiczenia kliniczne.
Praktyka zawodowa:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- studium przypadku
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przystępując do realizacji zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, w szczególności anatomii układu rozrodczego, narządów płciowych męskich i żeńskich, budowy miednicy kostnej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, zajęciach praktycznych, praktykach zawodowych oraz oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę samokształcenia, nienaganna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
- Ocena kompetencji społecznych - (załącznik 1 umieszczony na
stronie jednostki w zakładce „Informacje dla studentów”),:
*przedłużona obserwacja nauczyciela K1-K2 -K3 (min. ocena dostateczna)
1. Egzamin z wykładów (test pisemny – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), - W1-W 10
Punktacja i ocena:
60% - 70% = 3,0
71% - 75%= 3,5
76% - 85%= 4,0
86% - 90% = 4,5
91% - 100% = 5,0
Poprawa egzaminu w ramach sesji egzaminacyjnej - test poprawkowy ( min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną )
2. Realizacja samokształcenia w formie eseju i/ lub prezentacji ( (kryteria - Kryteria oceny eseju / prezentacji min. ocena dostateczna) - W1, W2, W5, W6, W7.
3.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe :
- potwierdzenie przez opiekuna praktyk w Dzienniczku praktyk nabytych umiejętności;
- prezentowana postawa - przedłużona obserwacja nauczyciela K1 - K3 ( weryfikacja kompetencji społecznej - ( załącznik - Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej - min. ocena dostateczna).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa śródroczna - 20h realizowana jest w Szpitalu Uniwersyteckim im. dr Jana Biziela w Bydgoszczy oraz w Centrum Onkologii w Bydgoszczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2020
2. Łepecka-Klusek C., Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016
3. Rabiej M., Dmoch - Gajzlerska E.: Opieka położnej w ginekologii i onkologii ginekologicznej. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016
4. Koper A., Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
1.Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa
2. Nowicki A., Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009
3. Markowska J., Ginekologia onkologiczna –tom 1 i 2, Wyd. Urban i Partner, Wrocław 2006
4. Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007
5. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).
6. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
7. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w ginekologii, Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: