Położnictwo,ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne
1800-P3-PGP2-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, samokształcenia oraz zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi problemami ginekologicznymi, które towarzyszą kobietom przez całe życie. Student poznaje metody diagnostyki chorób ginekologicznych wskazania i przeciwwskazania do przeprowadzenia badań diagnostycznych oraz zabiegów ginekologicznych Omawiane są zagadnienia dotyczące roli pielęgniarski/położnej w zapewnieniu ciągłości opieki, przygotowaniu do prokreacji i problemów okresu przekwitania.
W ramach samokształcenia studenci zgłębiają wiedzę na temat
specyficznych problemów ginekologicznych okresu dziecięcego, dojrzewania, metod rozpoznawania płodności i antykoncepcji. Opracowują plan opieki nad pacjentkami z nowotworami narządów płciowych i piersi oraz w okresie okołomenopauzalnym. Wskazują problemy z jakimi styka się pacjentka poddana radio- i chemioterapii.
Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, bazując na podstawowej wiedzy teoretycznej studentów, omawiane i wdrażane są zagadnienia i postępowania w praktyce ginekologicznej. Podczas zajęć realizowane są zadania w oparciu o rolę jaką pielęgniarka pełni w zespole terapeutycznym. Studenci podczas zajęć wypełniają dokumentację pielęgniarską, medyczną, uczestniczą w codziennej pracy z chorą.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10h
- udział w zajęciach praktycznych: 40h (5h w CSM)
- konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 3h
- przeprowadzenie egzaminu: 2h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 55 godzin, co odpowiada 2,2 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 10h
-udział w zajęciach praktycznych: 40h (5h w CSM)
-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 2,5 h
-przygotowanie samokształcenia: 5,0H
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 3H
-przygotowanie i udział w egzaminie: 5+2=7H
-przygotowanie do zajęć praktycznych: 2 H
Łączny nakład pracy studenta wynosi 69,5 godziny, co odpowiada 2,78 punktom ECTS + 0,8 punktu ECTS związanych z uczestnictwem w praktykach zawodowych.
RAZEM: 3,5 pkt. ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do egzaminu + egzamin: 5+2= 7H (0,28 punktu ECTS).
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,28 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin (5h w CSM)
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
-udział w praktykach zawodowych: 20 h
Łączny nakład pracy studenta związany z uczestnictwem w praktykach zawodowych wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:
W1: Przedstawia czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne
w zakresie problemów ginekologicznych u pacjentek w różnym wieku - D.W1.
W2: Opisuje etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentką
z problemami ginekologicznymi - D.W2.
W3: Omawia zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentką w pielęgniarstwie ginekologicznym - D.W3.
W4: Wymienia rodzaje badań diagnostycznych w ginekologii
i zasady ich zlecania - D.W4.
W5: Opisuje zasady przygotowania, opieki w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych w ginekologii - D.W5.
W6: Omawia standardy i procedury pielęgniarskie stosowane
w opiece ginekologicznej nad pacjentką w różnym wieku i stanie zdrowia - D.W7.
W7: Charakteryzuje etiopatogenezę schorzeń ginekologicznych - D.W17.
W8: Przedstawia czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne
w ginekologii - D.W23.
W9: Wymienia zasady przygotowania pacjentki ginekologicznej do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz zasady opieki nad pacjentką po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom - D.W24.
W10: Wskazuje zasady obserwacji pacjentki po zabiegu ginekologicznym, obejmujące monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym - DW.29.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent :
U1: Gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki pielęgniarskiej nad kobietą chorą ginekologicznie – D.U1.
U2: Prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki kobiet po operacji ginekologicznej – D.U2.
U3: Prowadzi profilaktykę powikłań w okresie przed- i pooperacyjnym – D.U3
U4.: przygotowuje pacjentkę fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych; - D.U12
U5:przekazuje informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta; - D.U 22
U6: ocenia poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosuje farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe – D.U24
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: Kierowania się dobrem pacjentek, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentką i jej rodziną – K.1.
K2: Przestrzegania praw pacjenta - K.2.
K3: Dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K.7.
K4: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu – K5
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
Zajęcia praktyczne:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia na trenażerach w CSM
• ćwiczenia kliniczne.
Praktyka zawodowa:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku)
• metody eksponujące: pokaz, instruktaż
• ćwiczenia kliniczne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przystępując do realizacji zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, w szczególności anatomii układu rozrodczego, narządów płciowych męskich i żeńskich, budowy miednicy kostnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, zajęciach praktycznych, praktykach zawodowych oraz oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę samokształcenia, nienaganna postawa studenta,
-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,
-przedłużona obserwacja wykładowcy: K1-K4 (min. ocena dostateczna).
1. Egzamin z wykładów (test pisemny – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), W1- W10.
Punktacja i ocena:
Punktacja i ocena:
60 % - 70% = 3,0
71% – 75% = 3,5
76% – 85% = 4,0
86% – 90% = 4,5
91% – 100% = 5,0.
Poprawa egzaminu w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
2. Realizacja samokształcenia w formie eseju i/lub prezentacji
(załącznik - Kryteria oceny eseju/prezentacji min. ocena dostateczna) – W1, W2, W5, W6, W7.
3. Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe:
- potwierdzenie przez opiekuna praktyk w Dzienniczku praktyk nabytych umiejętności,
- prezentowana postawa - przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K4 (weryfikacja kompetencji społecznej - (załącznik - Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej - min. ocena dostateczna).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa śródroczna - 20h - realizowana jest w Szpitalu Uniwersyteckim im. dr Jana Biziela w Bydgoszczy i Centrum Onkologii
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa:
1. Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015
2. Łepecka-Klusek C., Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016
3. Rabiej M., Dmoch - Gajzlerska E.: Opieka położnej w ginekologii i onkologii ginekologicznej. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2016
4. Opieka w ginekologii red A. Sipiński;2012
5. Procedury medyczne w ginekologii. Praktyka położnej; red M. Rabiej, B. Mazurkiewicz, A. Nowacka; PZWL 2020
6. Opieka okołooperacyjna w ginekologii i onkologii ginekologicznej, red A. Pilewska- Kozak, G. Stadnicka, A. Bałanda- Bałdyga; PZWL 2022
Literatura uzupełniająca:
1.Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa Nowicki A., Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009
2. Markowska J., Ginekologia onkologiczna –tom 1 i 2, Wyd. Urban i Partner, Wrocław 2006
3. Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007
4. Pielęgnowanie pacjentki w wybranych procedurach w ginekologii, A. Stramma, A. Jaros, M. Milan; EDRA 2020
4. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).
5. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
6. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w ginekologii, Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: