Podstawy ratownictwa medycznego
1800-P3-PDSRT-S1
Przedmiot Podstawy Ratownictwa Medycznego realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń.
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu organizacji Systemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Podstaw prawnych funkcjonowania Systemu Ratownictwa Medycznego w Polsce.
Ukazanie zasady współpracy służb ratowniczych oraz sposób organizacji działań ratunkowych w zdarzeniach masowych i katastrofach. Poznanie podstaw teoretycznych resuscytacji dziecka, osoby dorosłej i niemowlęcia, pomocy przy zakrztuszeniu, opatrywania ran i ich rodzajom.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętność praktycznych z zakresu:
- zapewnienia bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia (własnego i poszkodowanemu oraz świadkom)
- prawidłowego wykonywania algorytmu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku.
- prawidłowego używania AED
- zabezpieczania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej.
- bezpiecznego odwracania poszkodowanego z brzucha na plecy
- prawidłowemu postępowaniu w trakcie zakrztuszenia u osób w rożnym wieku.
- prawidłowemu postępowaniu w przypadku urazu.
- zabezpieczeniu ran lub oparzeń.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 h
- udział w ćwiczeniach 15 h
- samokształcenie 10 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
35 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 20 h
-udział w ćwiczeniach: 15 h
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 h
-przygotowanie do wykładów: 2 h
-przygotowanie do ćwiczeń: 5 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 h
-przygotowanie do wykładów: 2 h
-przygotowanie do ćwiczeń: 5 h
Łączny czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 10 h co odpowiada 0,5 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W1 (D.W64.) zasady organizacji i funkcjonowania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne;
W2. (D.W65.) procedury zabezpieczenia medycznego w zdarzeniach masowych, katastrofach i innych sytuacjach szczególnych;
W3 (D.W66.) zasady udzielania pierwszej pomocy i algorytmy postępowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (Basic Life Support, BLS) i zaawansowanego podtrzymywania życia (Advanced Life Support, ALS);
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U1 (D.U54.) udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia;
U2 (D.U55.) doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu w takich przypadkach;
U3 (D.U56.) doraźnie tamować krwawienia i krwotoki;
U4 (D.U57.) wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci oraz stosować automatyczny defibrylator zewnętrzny (Automated External Defibrillator, AED) i bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent:
K.1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K.2. przestrzegania praw pacjenta;
K.3. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K.4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K.6. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• analiza przypadków
Ćwiczenia
• analiza przypadków
• prezentacja Power Point
• ćwiczenia na fantomie
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• „burza mózgów”.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Podstawy Ratownictwa Medycznego powinien posiadać wiedzę obejmującą zagadnienia z zakresu anatomii i fizjologii człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: Zaliczenie
Obecność na zajęciach wynosząca 100%
Zaliczenie pisemne (0-10 pkt;>60%)
Punktacja Ocena
<6 NZAL
6-10 ZAL
Ćwiczenia : Zaliczenie
Obecność na zajęciach wynosząca 100%
Demonstracja w warunkach symulowanych:
ĆW 1 zaliczenie > 75% poprawnie wykonanych działań
ĆW 2 zaliczenie > 75% poprawnie wykonanych działań
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wytyczne Resuscytacji 2021
2. Kopta A., Mierzejewski J., Kołodziej G. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc - Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018
3.Mikołajczak A. - Ilustrowany Podręcznik - Pierwsza Pomoc - Wydawnictwo - Publicat, Poznań 2016
4. Szarpak Ł. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc - Wydawnictwo Makmed, Lublin 2016
Literatura uzupełniająca:
1. Zawadzki A. - Medycyna Ratunkowa i Katastrof - Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2015
2. Zawadzki A. - Wstępne postępowanie medyczne w katastrofach - Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: