Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne: Neurologia
1800-P3-Nrlga-S1
Neurologia obejmuje tematykę związaną z problemami pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi leczonymi zachowawczo oraz operacyjnie, takimi jak:
- choroby naczyniowe mózgowia,
- schorzenia demielinizacyjne,
- schorzenia nerwowo-mięśniowe,
- neuroinfekcje,
- neuropatie obwodowe i wybrane choroby nerwów czaszkowych,
- schorzenia neurodegeneracyjne,
- padaczka,
- bóle i zawroty głowy,
- guzy mózgu i rdzenia kręgowego,
- schorzenia kręgosłupa,
- urazy mózgowo-czaszkowe,
- urazy kręgosłupa.
Porusza zagadnienia dotyczące diagnozowania pacjentów z zaburzeniami układu nerwowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- samokształcenie: 15godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin - odpowiada 1 punktowi ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku – D.W1
W2: etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach – D.W2
W3: zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej – D.W3
W4: rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania – D.W4
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej – D.U1
U2: prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień – D.U2
U3: prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób – D.U3
U4: przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych – D.U12
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Gotów jest do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną – K.01
K2: przestrzegania praw pacjenta – K.02
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem – K.03
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe - K.04
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu – K.05
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta – K.06
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K.07
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- debata
- metody eksponujące: pokaz
Samokształcenie
- analiza literatury
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Neurologia powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii centralnego układu nerwowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład
- 100 % obecność na wykładach
Samokształcenie
- przygotowanie pracy
- oddanie wyznaczonym terminie pracy na wyznaczony temat
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
Stępień A. Neurologia. Medical Tribune Polska 2014
Prusiński A: Neurologia Praktyczna. PZWL, Warszawa 2011
Lindsay K.W., Bone I.: Neurologia i neurochirurgia. Kozubski W. (red. I wydania polskiego). Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2006
Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005
Literatura uzupełniająca:
Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego (wydanie zmienione, uzupełnione, rozszerzone). Continuo, Wrocław 2022
Jaracz K. Domitrz I.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2019
W cyklu 2022/23:
Analogicznie jak w części A Literatura podstawowa Stępień A. Neurologia. Medical Tribune Polska 2014 Prusiński A: Neurologia Praktyczna. PZWL, Warszawa 2011 Lindsay K.W., Bone I.: Neurologia i neurochirurgia. Kozubski W. (red. I wydania polskiego). Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2006 Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005
Literatura uzupełniająca: Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego (wydanie zmienione, uzupełnione, rozszerzone). Continuo, Wrocław 2022 Jaracz K. Domitrz I.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2019
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: