Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne
1800-P3-Neu2-S1
Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne obejmuje tematykę związaną z problemami i opieką sprawowaną nad pacjentami ze schorzeniami neurologicznymi leczonymi zachowawczo oraz operacyjnie, takimi jak:
choroby naczyniowe mózgowia,
schorzenia demielinizacyjne,
schorzenia nerwowo-mięśniowe,
neuroinfekcje,
neuropatie obwodowe i wybrane choroby nerwów czaszkowych,
schorzenia neurodegeneracyjne,
padaczka,
bóle i zawroty głowy,
guzy mózgu i rdzenia kręgowego,
schorzenia kręgosłupa,
urazy mózgowo-czaszkowe,
urazy kręgosłupa.
Porusza ponadto zagadnienia dotyczące diagnozowania pacjentów z zaburzeniami układu nerwowego
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: pielęgniarstwo neurologiczne 25 godzin (1 ECTS)
- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin (3 ECTS)
- udział w praktyce zawodowej: 80 godzin (3 ECTS)
- przygotowanie do zajęć praktycznych: 5 godzin (0,1 ECTS)
- czytanie wskazanej literatury + przygotowanie pracy z samokształcenia z pielęgniarstwa neurologicznego - 20 godzin (0,6 ECTS)
- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 9+ 1 = 10 godzin (0,3 ECTS)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 220 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku – D.W1
W2: etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach – D.W2
W3: zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej – D.W3
W4: rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania – D.W4
W5: zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach – D.W5
W6: właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania – D.W6
W7: standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia – D.W7
W8: reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację – D.W8
W9: zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym) – D.W10
W10: metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności – D.W18
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej – D.U1
U2: prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień – D.U2
U3: prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób – D.U3
U4: doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii – D.U9
U5: przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych – D.U12
U6: rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego – D.U18
U7: przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta – D.U22
U8: oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe – D.U24
Metody dydaktyczne
Gotów jest do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną – K.01
K2: przestrzegania praw pacjenta – K.02
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem – K.03
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe - K.04
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu – K.05
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta – K.06
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K.07
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii centralnego układu nerwowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (test)- W1-W10,U1-U7
Student ma prawo 2- krotnego podejścia do egzaminu z przedmiotu (1 i 2 termin).
Przy nie uzyskaniu oceny pozytywnej w pierwszym terminie egzaminu student zachowuje prawo do drugiego terminu egzaminu.
W przypadku nieusprawiedliwionej obecności w pierwszym, wyznaczonym terminie egzaminu student traci prawo do jednego egzaminu.
Egzamin pisemny (test – 30 pytań (100%))
Ocena pozytywna – 60% i więcej
Ocena negatywna - >60%
Kryteria oceny testu:
60-69% - (18-20 poprawnych odpowiedzi) – 3 (dostateczny)
70-79% - (21-23 poprawnych odpowiedzi) – 3+ (dostateczny plus)
80-89% - (24-26 poprawnych odpowiedzi) – 4 (dobry)
90-95% - (27-28 poprawnych odpowiedzi) – 4+ (dobry plus)
96-100% - (29-30 poprawnych odpowiedzi) – 5 (bardzo dobry)
Wykład – zaliczenie
Zajęcia praktyczne – zaliczenie
Praktyka zawodowa- zaliczenie
Samokształcenie - zaliczenie
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa z zakresu pielęgniarstwa neurologicznego:
Jaracz K. Domitrz I.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2019
Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego (wydanie zmienione, uzupełnione, rozszerzone). Continuo, Wrocław 2022
Literatura uzupełniająca:
Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008
Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego. Continuo, Wrocław 2012
Beuth W., Ślusarz R.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa neurochirurgicznego (z elementami kliniki i rehabilitacji). Skrypt AM Bydgoszcz, 2002
Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003
Ślusarz R., Szewczyk M.T.: Pielęgniarstwo w neurochirurgii. Borgis, Warszawa 2006
Ślusarz R.: Wybrane standardy i procedury w pielęgniarstwie neurochirurgicznym. NIPiP, Warszawa 2007
Kozubski W., Liberski P.P. (red.): Neurologia Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2014
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: