Nauki w zakresie opieki specjalistycznej: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne
1800-P3-GPG2-S1
Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne jest przedmiotem koncentrującym się na zagadnieniach dotyczących problemów starszej grupy osób zarówno w aspekcie klinicznym (diagnostyka, leczenie) jak i pielęgnacyjnym i opiekuńczym.
Poruszane są zagadnienia dotyczące opieki nad pacjentem starszym z wielochorobowością i wielolekowością jak i związane ze „złotym standardem” geriatrii czyli Kompleksową Oceną Geriatryczną czy wielkimi problemami geriatrycznymi. Przedmiot koncentruje się także na aspektach biopsychospołecznych związanych ze starzeniem się oraz przygotowuje do świadczenia specjalistycznej opieki pielęgniarskiej nakierowanej na osoby starsze z uwzględnieniem ich niesprawności i ograniczeń. Przedmiot porusza także kwestie związane z edukacją osób starszych w zdrowiu i chorobie oraz profilaktykę chorób.
Całkowity nakład pracy studenta
Razem = 9p ECTS
2p - geriatria, 7p- piel.
- uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 220 godz. –7.5p ECTS
- przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury przedmiotu - 10h 0,3p + - samokształcenie 35 godz.- 1,2p ECTS
1.Nakład pracy związany z zajęciami z Geriatrii i piel. geriatrycznego wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach - 40h
- udział w ćwiczeniach - 20h
- udział w zp - 80h
- udział w praktykach - 80h
- konsultacje: 2 h
- przeprowadzenie egzaminu: 1 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 223h, co odpowiada 7,5 p ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach - 40h
- udział w ćwiczeniach - 20h
- udział w zp - 80h
- udział w praktykach - 80h
- przygotowanie do zajęć i do zaliczenia -15h
- samokształcenie - 35h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 270 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
przygotowanie do zajęć, do zaliczenia, czytanie wskazanej literatury 15h + samokształcenie 35h
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu geriatrii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 85 godzin co odpowiada 2,8 p ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1 = 5 godzin (0,2 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: 100h
(3,4p)
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
80h (2,7p)
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1. etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych schorzeniach wieku starszego (m.in.: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca, choroby serca, zespoły otępienne, ch. Parkinsona i depresja). D.W2
W2. zasady diagnozowania pielęgniarskiego i planowania opieki nad pacjentami geriatrycznymi. D.W3
W3. rodzaje badań diagnostycznych stosowanych w geriatrii i zasady ich zlecania (gastroskopia, kolonoskopia, USG i inne). D.W4
W4. zasady przygotowania pacjenta geriatrycznego do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach. D.W5.
W5. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych schorzeniach u osób starszych, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania. D.W6.
W6. standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w starszym wieku (standard p/odleżynowy, karmienia przez zgłębnik, PEG i inne). D.W7.
W7. reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację D.W8. postawy pacjenta wobec choroby, przyjęcia do szpitala, schorzeń i dolegliwości. D.W8.
W8. proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym. D.W9.
W9. zasady organizacji opieki specjalistycznej geriatrycznej. D.W10.
W10. etiopatogenezę najczęstszych schorzeń wieku starszego oraz odrębności przebiegu tych schorzeń. D.W11.
W11. narzędzia i skale pielęgniarskiej oceny pacjenta geriatrycznego, wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz podstawowe zasady i formy usprawniania. D.W12.
W.12. narzędzia i skale całościowej oceny pacjenta geriatrycznego. D.W12
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej. D.U1.
U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów geriatrycznych. D.U2.
U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu schorzeń oraz następstw zmian inwolucyjnych wynikających z wieku. D.U3.
U4. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii. D.U9.
U5. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych. D.U12.
U6. brać udział w wystawianiu skierowania na wykonanie wybranych badań diagnostycznych. D.U13.
U7. przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia. D.U14.
U8. obserwować i dokumentować stan pacjenta, realizowaną opiekę pielęgniarską również z uwzględnieniem dostępnych narzędzi informatycznych do gromadzenia danych. D.U15.
U9. brać udział (i/lub samodzielnie) w doborze sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych oraz uczyć pacjenta i jego opiekuna jego użytkowania. D.U16.
U10. prowadzić u osób starszych żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - D.U17.
U11. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego i leczniczo-pielęgnacyjnego. D.U18.
U12. prowadzić rozmowę terapeutyczną. D.U20.
U13. prowadzić podstawową rehabilitację przyłóżkową i usprawnianie w zakresie codziennych czynności. D.U21.
U14. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta. D.U22.
U15. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych. D.U23.
U16. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe. D.U24.
U17. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza. D.U26.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną. K.01.
K2. przestrzegania praw pacjenta. K.02.
K3. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. K.03.
K4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. K.04.
K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. K.05.
K6. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta. K.06.
K7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K.07.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, symulacja wysokiej wierności, praca z pacjentem pod kontrolą nauczyciela;
Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, wykład problemowy;
Metody dydaktyczne poszukujące: metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku, sytuacyjna, praca w grupach, samodzielne studiowanie literatury.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Choroby wewnętrzne i podstawy pielęgniarstwa
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
100% frekwencja na zajęciach oraz aktywność, zaliczenie umiejętności przewidywanych programem zajęć.
- przygotowanie do zajęć zgodnie z obowiązującym programem nauczania
- opracowanie zagadnień o tematyce geriatrycznej w ramach zajęć
- wykazanie się właściwą postawą zawodową
Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest:
Obecność na wykładach, zaliczenie nieobecności w formie zaproponowanej przez prowadzącego dany temat.
Zajęcia Praktyczne:
Zaliczenie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętności z wykorzystaniem kryteriów oceny zgodnie z regulaminem i na podstawie dzienniczka. Zaliczenie pisemne procesu pielęgnowania na podstawie kryteriów. Wypowiedzi ustne, kryteria oceny prezentacji multimedialnej.
Zaliczenie zp: W3, W4, W6, W7, W11, U1-U5, U8-U14, U16-U17, K1-K7.
Zaliczenie samokształcenia: W1, W9, U1, U2 - praca zaliczeniowa
Zaliczenie praktyk zawodowych: W1, W2, 10 umiejętności DU z dzienniczka umiejętności zawodowych studenta, K1-K7.
Zaliczenie umiejętności na podstawie bezpośredniej obserwacji studenta demonstrującego umiejętności z wykorzystaniem kryteriów oceny zgodnie z regulaminem i na podstawie dzienniczka. Zaliczenie i omówienie przygotowanego procesu pielęgnowania na podstawie kryteriów.
Zaliczenie ćw.: W3,W5,W10, W12, U6, U7, U11, K2, K7. Wypowiedzi ustne i obserwacja.
Wykłady:W1, W3, W8, W10, W12, U14, K1
Przygotowanie prezentacji lub karty informacyjnej dla pacjenta o wskazanej tematyce i zaliczenie wg przyjętych kryteriów.
Egzamin końcowy (1 i 2 termin) –
- test 30 pytań, (MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) zaliczenie przy uzyskaniu powyżej 60% pozytywnych odpowiedzi: W1- W12.
Zaliczenie testu końcowego wg skali:
Na ocenę 5.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na
92-100% pytań
Na ocenę 4.5 student(ka) potrafi odpowiedzieć na 85-91% pytań.
Na ocenę 4.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 78-84% pytań.
Na ocenę 3.5: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 70-77% pytań.
Na ocenę 3.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 61-69% pytań.
Zaliczenie przedmiotu: powyżej 60% punktów.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe:
Efekty dotyczące umiejętności - zaliczenie wg dzienniczka umiejętności zawodowych studenta (10 umiejętności) powstałych na bazie efektów uczenia się wg standardu nauczania (z 2019r): DU1-DU24 i DU26 oraz K1-K7.
Zaliczenie praktyk zawodowych: W1(D.W2), W2(D.W3) + powyższe 10 umiejętności DU+ K1-K7.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Muszalik.M., Kędziora-Kornatowska K.: Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL, Warszawa 2018.
2. Muszalik.M. Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego. PZWL Warszawa 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Gąsowski J., Piotrowicz K.: Geriatria - wybrane zagadnienia. MP Kraków, 2020.
2. Religa D., Derejczyk J.: Drogowskazy w geriatrii. PZWL Warszawa, 2021.
3. Kostka T., Koziarska-Rościszewska M.: Choroby wieku podeszłego. PZWL, Warszawa 2009.
4. Gryglewska B., Grodzicki T,: Geriatria w przypadkach klinicznych. Via Medica, Gdańsk 2015.
5. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej. wyd 2. PZWL, Warszawa 2021.
Czasopisma naukowe o tematyce geriatrycznej polskie i zagraniczne np.: Gerontologia Polska, Geriatria, Age&Ageing
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: