Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne: Pielęgniarstwo geriatryczne
1800-P3-GERPL-S1
Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie każdego człowieka. Starość jest końcowym okresem starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią – w tym też czasie opieka nad pacjentem powinna być prowadzona przez specjalistyczny zespół m.in. geriatrę i pielęgniarkę geriatryczną.
Pielęgniarstwo geriatryczne jest przedmiotem koncentrującym się na zagadnieniach dotyczących problemów biopsychospołecznych pacjentów w wieku starszym z różnymi schorzeniami i w każdym okresie starości. Oprócz tego poruszane zagadnienia odnoszą się do specyfiki przebiegu chorób w wieku starszym, diagnozowania, leczenia i pielęgnacji jak również oceny stanu funkcjonalnego, psychicznego i socjalnego starszych pacjentów. W ramach przedmiotu student zapoznaje się z najczęstszymi problemami pielęgnacyjnymi osób starszych, wykorzystuje i uzupełnia swoją wiedzę opracowując proces pielęgnowania i dokumentując stan pacjenta korzystając ze specjalistycznych/dedykowanych narzędzi geriatrycznych stosowanych w COG (m.in. skale, testy). W toku zajęć omawiane są także zagadnienia odnoszące się do zadań rehabilitacyjnych, profilaktyki i edukacji osób starszych w wybranych schorzeniach geriatrycznych np. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, inkontynencja.
W cyklu 2022/23:
Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie każdego człowieka. Starość jest końcowym okresem starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią – w tym też czasie opieka nad pacjentem powinna być prowadzona przez specjalistyczny zespół m.in. geriatrę i pielęgniarkę geriatryczną. Pielęgniarstwo geriatryczne jest przedmiotem koncentrującym się na zagadnieniach dotyczących problemów biopsychospołecznych pacjentów w wieku starszym z różnymi schorzeniami i w każdym okresie starości. Oprócz tego poruszane zagadnienia odnoszą się do specyfiki przebiegu chorób w wieku starszym, diagnozowania, leczenia i pielęgnacji jak również oceny stanu funkcjonalnego, psychicznego i socjalnego starszych pacjentów. W ramach przedmiotu student zapoznaje się z najczęstszymi problemami pielęgnacyjnymi osób starszych, wykorzystuje i uzupełnia swoją wiedzę opracowując proces pielęgnowania i dokumentując stan pacjenta korzystając ze specjalistycznych/dedykowanych narzędzi geriatrycznych stosowanych w COG (m.in. skale, testy). W toku zajęć omawiane są także zagadnienia odnoszące się do zadań rehabilitacyjnych, profilaktyki i edukacji osób starszych w wybranych schorzeniach geriatrycznych np. cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, inkontynencja.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Razem = 7p ECTS
- uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 180 godz. = 6p ECTS
- przygotowanie do zajęć i zaliczenia 12h = 0,4p ECTS
- samokształcenie 20godz = 0,6 p ECTS
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z piel. geriatrycznego - 20h (0,6 ECTS zajęcia zdalne)
- udział w zajęciach praktycznych (zp) - 80h
- udział w praktykach - 80h
- konsultacje: 2 h
- przeprowadzenie egzaminu: 1 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 183 godzin, co odpowiada 6p ECTS
Razem = 7p ECTS
- uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 180 godz. = 6p ECTS
- przygotowanie do zajęć i zaliczenia 12h = 0,4p ECTS
- samokształcenie 20godz = 0,6 p ECTS
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach z piel. geriatrycznego - 20h (0,6 ECTS zajęcia zdalne)
- udział w zajęciach praktycznych (zp) - 80h
- udział w praktykach - 80h
- konsultacje: 2 h
- przeprowadzenie egzaminu: 1 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 183 godzin, co odpowiada 6p ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach - 20h
- udział w zp - 80h
- udział w praktykach - 80h
- przygotowanie do zajęć i do zaliczenia -12h
- samokształcenie - 20 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 212 godzin, co odpowiada 7 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
przygotowanie do zajęć, do zaliczenia, czytanie wskazanej literatury 12h + samokształcenie 20 godzin
- udział w zp objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 27 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z
zakresu piel. geriatrycznego): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 54 godziny, co odpowiada 1,8 p. ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1 = 5 godzin (0,2 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: 80h (2,6p)
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 80h (2,6p)
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W2. etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych schorzeniach wieku starszego. D.W2.
W3. zasady diagnozowania pielęgniarskiego i planowania opieki nad pacjentami geriatrycznymi. D.W3.
W5. zasady przygotowania pacjenta geriatrycznego do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach. D.W5.
W7. standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w starszym wieku (standard p/odleżynowy, karmienia przez zgłębnik, PEG i inne). D.W7.
W8. postawy pacjenta wobec przyjęcia do szpitala, schorzeń i dolegliwości. D.W8.
W10. zasady organizacji opieki specjalistycznej geriatrycznej. D.W10.
W12. narzędzia i skale pielęgniarskiej oceny pacjenta geriatrycznego, wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz podstawowe zasady i formy zasady usprawniania. D.W12.
W1, W4, W6, W9, W11, W13- Geriatria
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej. D.U1.
U2. prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów geriatrycznych. D.U2.
U3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu schorzeń oraz następstw zmian inwolucyjnych wynikających z wieku. D.U3.
U4. organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w warunkach szpitalnych. D.U4.
U5. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii. D.U9.
U6. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych. D.U12.
U9. Obserwować i dokumentować stan pacjenta, realizowaną opiekę pielęgniarską również z uwzględnieniem dostępnych narzędzi informatycznych do gromadzenia danych. D.U15.
U10. Brać udział (i/lub samodzielnie) w doborze sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych oraz uczyć pacjenta i jego opiekuna jego użytkowania. D.U16.
U11.prowadzić u osób starszych żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe - D.U17.
U13. prowadzić rozmowę terapeutyczną. D.U20.
U14. prowadzić podstawową rehabilitację przyłóżkową i usprawnianie w zakresie codziennych czynności. D.U21.
U.15.przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta. D.U22.
U17.oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe. D.U24.
U18.przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza. D.U26.
U7, U8, U12, U16 Geriatria
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną. K.01.
K2. przestrzegania praw pacjenta. K.02.
K3. samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem. K.03.
K4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe. K.04.
K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. K.05.
K6. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta. K.06.
K7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K.07.
K2 i K7- Geriatria, pozostałe efekty należą do piel. geriatrycznego.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, symulacja wysokiej wierności, praca z pacjentem pod kontrolą nauczyciela;
Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, wykład problemowy;
Metody dydaktyczne poszukujące: metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku, sytuacyjna, praca w grupach, samodzielne studiowanie literatury.
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- sytuacyjna
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Choroby wewnętrzne i podstawy pielęgniarstwa.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie - egzamin obejmujący tematykę wykładów, zajęć praktycznych, ćwiczeń i praktyk zawodowych.
Efekty dotyczące wiedzy: testy pisemny W2,3,5,7,9,10,12,U9.
Efekty dotyczące umiejętności - zaliczenie wg dzienniczka ( 10 umiejętności) powstałych na bazie efektów uczenia się wg standardu nauczania (z 2019 r): DU1-DU24 i DU26 oraz K1-K7
Efekty dotyczące kompetencji-wypowiedzi ustne i obserwacja studenta K1-K7
100% frekwencja na zajęciach oraz aktywność, zaliczenie umiejętności przewidywanych programem zajęć.
- udział w wykładach, zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych przewidzianych programem nauczania przedmiotu
- przygotowanie do zajęć zgodnie z obowiązującym programem nauczania
- opracowanie zagadnień o tematyce geriatrycznej w ramach zajęć
- wykazanie się właściwą postawą zawodową
Obserwacja wykonania zadania, kryteria oceny umiejętności praktycznych z dzienniczka, kryteria oceny procesu pielęgnowania, kryteria oceny prezentacji/referatu.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Muszalik.M., Kędziora-Kornatowska K.: Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL, Warszawa 2018.
2. Muszalik.M. Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego. PZWL Warszawa 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Gąsowski J., Piotrowicz K.: Geriatria - wybrane zagadnienia. MP Kraków, 2020.
2. Religa D., Derejczyk J.: Drogowskazy w geriatrii. PZWL Warszawa, 2021.
3. Kostka T., Koziarska-Rościszewska M.: Choroby wieku podeszłego. PZWL, Warszawa 2009.
4. Gryglewska B., Grodzicki T,: Geriatria w przypadkach klinicznych. Via Medica, Gdańsk 2015.
5. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej. wyd 2. PZWL, Warszawa 2021.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa:
1. Muszalik.M., Kędziora-Kornatowska K.: Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL, Warszawa 2018. 2. Muszalik.M. Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego. PZWL Warszawa 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. Gąsowski J., Piotrowicz K.: Geriatria - wybrane zagadnienia. MP Kraków, 2020. 2. Religa D., Derejczyk J.: Drogowskazy w geriatrii. PZWL Warszawa, 2021. 3. Kostka T., Koziarska-Rościszewska M.: Choroby wieku podeszłego. PZWL, Warszawa 2009. 4. Gryglewska B., Grodzicki T,: Geriatria w przypadkach klinicznych. Via Medica, Gdańsk 2015. 5. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje w praktyce pielęgniarskiej. wyd 2. PZWL, Warszawa 2021.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: