Badania naukowe w pielęgniarstwie 1800-P3-BADPL-S1
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z: metodologią badań naukowych, problematyką badawczą w pielęgniarstwie, przygotowaniem do pisania pracy dyplomowej; nabycie umiejętności korzystania z wyników prac naukowych i wprowadzania ich do praktyki zawodowej oraz przestrzegania zasad etycznych i praw autorskich.
Student: pozna i zrozumie przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty pielęgniarstwa; charakteryzuje etapy postępowania badawczego; opisuje metody i techniki badań, określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania; pozna podstawowe przepisy z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualne; nauczy się gromadzić informacje w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; uczestniczyć w realizacji projektu badawczego; krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych, wykorzystywać wyniki badań naukowych w zapewnianiu wysokiej jakości opieki nad pacjentem; opracowywać i realizować własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym
W cyklu 2023/24:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z: metodologią badań naukowych, problematyką badawczą w pielęgniarstwie, |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną z całości przedmiotu
test uwzględniający pytania/zagadnienia/zadania sprawdzające wiedzę z zakresu treści kształcenia realizowanych na terenie Uczelni - D.W38 ; D.W39 ; D.W40
- test 20 pytań ( MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory)
na ocenę 3 na ocenę 3,5 na ocenę 4 na ocenę 4,5 na ocenę 5
60-70% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym. 71-75% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym.
76-85% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym.
86-90% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym. 91-100% pozytywnych odpowiedzi w teście końcowym.
Wykład
Na terenie Uczelni
100% obecność,
test uwzględniający pytania/zagadnienia/zadania sprawdzające wiedzę z zakresu treści kształcenia realizowanych na terenie Uczelni -j.w. D.W38 ; D.W39 ; D.W40
Ćwiczenia
Na terenie Uczelni
(zaliczanie umiejętności bieżących zdobywanych podczas realizacji ćwiczeń, 100% obecność na zajęciach i aktywny udział w ćwiczeniach, przygotowanie prac zleconych przez nauczyciela, jedno kolokwium semestralne po zakończeniu realizacji treści programowych dokonane przez prowadzącego, nie później niż na ostatnich ćwiczeniach)
Przygotowanie planu oraz wykazu wybranych narzędzi badawczych do hipotetycznego tematu pracy licencjackiej. D.U31, D.U32 , kom.społ 3,4,5,7
Samokształcenie (Praca własna studenta pod kierunkiem nauczyciela):
(zaliczenie prac zleconych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, prezentacja multimedialna Power Point lub problemowa w pliku Word, analiza artykułu z czasopisma dla każdego z tematów).
Przygotowanie, do wybranego tematu badawczego spisu bibliograficznego z baz PubMed i Cochrane . D.U31, kom.społ ,5,7
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL Warszawa 2010
2. Lesińska -Sawicka M. : Metoda case study w pielęgniarstwie. Borgis 2009
Literatura uzupełniająca:
1. Pielęgniarskie czasopisma naukowe oraz internetowe bazy danych - podawane podczas ćwiczeń
2. Brzeziński J., Elementy metodologii badań pedagogicznych. PWN, Warszawa 2011
3. Stodolak A. Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów Wydawnictwo Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy 2011
Materiały dydaktyczne:
4. Prezentacje PowerPoint
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: Materiały dydaktyczne: |
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: