Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniach życia: pielęgniarstwo w zagrożeniach życia 1800-P3-AiPZŻZŻ-S1
a) wykłady:
1. Zespół terapeutyczny w oddziale intensywnej opieki medycznej:
a. cel i zasady organizacji
b. problemy chorych leczonych w oddziale intensywnej opieki
medycznej
c. model opieki pielęgniarskiej
d. zadania pielęgniarki w oddziale intensywnej opieki medycznej
2. Obrzęk płuc:
a. definicja i obraz kliniczny obrzęku płuc
b. metody obserwacji i oceny stanu chorego z obrzękiem płuc
c. podstawowe działania pielęgniarki wynikające ze stanu chorego
d. działania diagnostyczne i opiekuńcze pielęgniarki
e. udział pielęgniarki w terapii farmakologicznej, tlenoterapii i
s ztucznej wentylacji płuc
3. Wstrząs:
a. definicja, podział i obraz kliniczny wstrząsu
b. rozpoznanie i ocena stanu chorego we wstrząsie
c. bezprzyrządowe i przyrządowe metody nadzorowania chorego
we wstrząsie
d. udział pielęgniarki w terapii
e. działania opiekuńcze pielęgniarki
4. Zaburzenia rytmu serca:
a. rozpoznanie i ocena zaburzeń rytmu z szybką czynnością serca
b. obraz kliniczny ważniejszych zaburzeń rytmu serca
c. bezprzyrządowe i przyrządowe metody nadzorowania stanu
chorego
d. udział pielęgniarki w farmakoterapii i elektroterapii
e. edukacja zdrowotna pacjenta z zaburzeniami rytmu
5. Ostra niewydolność oddechowa:
a. definicja i obraz kliniczny ONO
b. udział pielęgniarki w rozpoznaniu i ocenie ONO
c.i ntensywny nadzór chorych w ostrych stanach układu
ddechowego
d. udział pielęgniarki w leczeniu ONO
e. sposoby przywracania i utrzymania drożności dróg
oddechowych
f. działania opiekuńcze wobec pacjenta z niewydolnością
ddechową
g. ogólne zasady prowadzenia wentylacji mechanicznej
6. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa:
a. bezprzyrządowe i przyrządowe metody resuscytacji krążeniowo - oddechowej
b. farmako- i elektroterapia w resuscytacji krążeniowo –
ddechowej
c.l eczenie choroby poresuscytacyjnej
7. Niewydolności nerek:
a. definicja i podział niewydolności nerek
b. ocena stanu ogólnego chorego z O.N.N
c. udział pielęgniarki w opiece nad chorym z O.N.N.
d. zadania pielęgniarki wobec chorych leczonych metodą
nerkozastępczą
8. Intensywna terapia ostrych zatruć:
a. udział pielęgniarki w rozpoznawaniu ostrych zatruć
b. nadzorowanie stanu chorego
c.z asady postępowania leczniczego w zatruciach
d. zasady opieki pielęgniarskiej w zatruciach
9. Pacjent nieprzytomny:
a. definicja, przyczyny i ocena stanów nieprzytomności
b. udział pielęgniarki w opiece nad chorym
nieprzytomnym
c. zasady opieki pielęgniarskiej w stanach
nieprzytomności
10.Znieczulenie ogólne i przewodowe:
a. premedykacja – cel i środki
b. rodzaje i techniki znieczulenia ogólnego i przewodowego
c. przygotowanie sprzętu anestezjologicznego do znieczulenia
d. monitorowanie funkcji życiowych podczas znieczulenia
e. powikłania znieczulenia (przyczyny i zapobieganie)
11.Zakażenia w oddziale intensywnej opieki medycznej.
12.Ból i zasady jego leczenia:
a.r odzaje bólu.
b. zastosowanie skal do oceny bólu
c.f akormoterapia z zastosowaniem drabiny
analgetycznej
d. alternatywne metody analgezji.
13. Żywienie pacjentów w intensywnej terapii:
a. ocena stanu odżywienia
b. wybór metody żywienia
c. ocena pacjenta żywionego wybraną metodą
b) zajęcia praktyczne:
1.Proces pielęgnowania jako metoda pracy pielęgniarki w oddziale
intensywnej opieki medycznej:
- charakterystyka problemów psychofizycznych chorych z ostrym
zagrożeniem życia hospitalizowanych w
- diagnoza pielęgniarska w ostrych stanach zagrożenia życia
- dokumentowanie procesu pielęgnowania
2.Działania diagnostyczne pielęgniarki w oddziale intensywnej opieki
medycznej:
- obserwacja i ocena stanu fizycznego i psychicznego pacjenta
- zastosowanie metod przyrządowych i bezprzyrządowych w
obserwacji chorego
- podstawy elektrokardiografii – wykonanie ekg
3.Działania pielęgniarki w resuscytacji krążeniowo –
oddechowej:
- bezprzyrządowe i przyrządowe metody udrażniania dróg
oddechowych
- udział pielęgniarki w masażu pośrednim serca
- rola pielęgniarki w farmako – i elektroterapii
- udział pielęgniarki w leczeniu choroby poresuscytacyjnej
4.Zadania pielęgniarki w rozpoznawaniu i terapii zaburzeń rytmu serca:
- przyrządowe i bezprzyrządowe metody rozpoznawania
zaburzeń rytmu serca
- działania opiekuńcze pielęgniarki wobec pacjentów z rozpoznaną
niemiarowością serca
- udział pielęgniarki w leczeniu zaburzeń rytmu serca
wybranymi metodami ( kardiowersja, elektrostymulacja,
defibrylacja )
5.Zadanie pielęgniarki wobec pacjentów z ostrą niewydolnością
oddechową:
- udział pielęgniarki w rozpoznawaniu i leczeniu ONO
- sposoby utrzymywania drożności dróg oddechowych
- opieka pielęgniarska nad pacjentem ze sztuczną drogą
oddechową
- opieka pielęgniarska nad pacjentem leczonym respiratorem
6. Zadania pielęgniarki wobec pacjentów z ostrą niewydolnością
nerek:
- udział pielęgniarki w rozpoznawaniu i leczeniu ostrej
niewydolności nerkowej
- zadania pielęgnacyjne wobec pacjentów leczonych wybraną
metodą (hemodializa, hemofiltracja, dializa otrzewnowa)
7. Zadania pielęgniarskie w opiece nad chorym nieprzytomnym:
- udział pielęgniarki w rozpoznawaniu głębokości śpiączki za
pomocą obowiązujących skal
- zasady kompleksowej pielęgnacji pacjenta nieprzytomnego;
systematyczna i całościowa ocena stanu pacjenta
- ciągła rejestracja i obserwacja wskaźników podstawowych
funkcji życiowych ukierunkowana na wczesne rozpoznawanie
zagrażających powikłań
8. Zadania pielęgniarki anestezjologicznej:
- przygotowanie pacjenta do znieczulenia (psychiczne,
fizyczne, farmakologiczne)
- ocena ryzyka znieczulenia
- przygotowanie sprzętu i aparatury do znieczulenia
- udział pielęgniarki w ocenie i interpretacji podstawowych
parametrów życiowych
- czynności pielęgniarskie w czasie prowadzenia znieczulenia
- czynności pielęgniarskie po zakończeniu znieczulenia
(opieka nad chorym, postępowanie ze sprzętem)
c) praktyki zawodowe:
1. Rozpoznawanie i udzielanie pierwszej pomocy w stanach
zagrożenia życia, prowadzenie resuscytacji krążeniowo –
oddechowej i defibrylacji elektrycznej.
2. Obserwacja ogólnego stanu chorego przy pomocy metod
przyrządowych i bezprzyrządowych; obsługa kardiomonitora,
kapnografu, pulsoksymetru.
3. Przyrządowe i bezprzyrządowe udrażnianie dróg oddechowych
oraz prowadzenie wentylacji płuc z zastosowaniem worka
samoprężnego.
4. Wykonanie podstawowych czynności pielęgnacyjnych i
opiekuńczych nad chorym nieprzytomnym i wentylowanym
mechanicznie: toaleta całego ciała, toaleta drzewa oskrzelowego,
opieka nad sztuczną drogą oddechową, obwodowym i
centralnym dostępem żylnym, linią tętniczą, zgłębnikami i drenami
wyprowadzonymi z jam ciała.
5. Stosowanie profilaktyki przeciwodleżynowej oraz leczenie odleżyn
(ocena stopnia zaawansowania wg obowiązujących skal).
6. Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych, bakteriologicznych
i toksykologicznych.
7. Uczestnictwo w przetaczaniu płynów, żywieniu dojelitowym i
pozajelitowym.
8. Przygotowanie stanowiska do wykonania intubacji dotchawiczej,
bronchofiberoskopii, kaniulacji żył centralnych i tętnic obwodowych.
9. Rozpoznawanie potrzeb pacjenta oraz dokumentowanie działań
pielęgnacyjnych i leczniczych w oddziale intensywnej terapii i na
sali operacyjnej.
d) samokształcenie:
Student indywidualnie przygotuje w fomie pisemnej jeden z wskazanych poniżej tematów.
Zasady przygotowania pracy:
- pracę należy przygotować na podstawie literatury (minimum 5
pozycji), spis literatury
- załączyć na końcu pracy wg przyjętego wzoru: autor, tytuł,
wydawnictwo, rok, strona
- w przypadku korzystania z internetu należy podać stronę
biblioteki i informacje w/w niedopuszczalny jest zapis “źródło –
internet”
- objętość pracy minimum 5 stron, czcionka 12.
1. Rola i zadania pielęgniarki wobec pacjenta z miastenią.
2. Udział pielęgniarki w procesie leczenia i pielęgnacji wobec pacjenta
z odmą opłucnową.
3. Zadania pielęgniarki w profilaktyce zakrzepowo-zatorowej.
4. Problemy pielęgnacyjne pacjenta z zatorowością płucną.
5. Rola i zadania pielęgniarki wobec pacjenta z ranami przewlekłymi.
6. Udział pielęgniarki w przygotowaniu pacjenta do badań
diagnostycznych.
7. Aspekty etyczne w pracy pielęgniarki w oddziale intensywne
terapii.
8. Zadania pielęgniarki w opiece nad dostępem żylnym i tętniczym.
9. Rola pielęgniarki w zapobieganiu odrespiratorowemu zapaleniu
płuc.
Wykaz umiejętności:
Po zrealizowaniu programu student powinien umieć realizować proces pielęgnowania w różnych stanach zagrożenia życia, diagnozować i rozwiązywać problemy zdrowotne i opiekuńcze u pacjentów leczonych w oddziałach intensywnej opieki medycznej oraz na bloku operacyjnym.
Metody kształcenia:
Wykład, ćwiczenia, seminarium, metoda problemowa, analiza przypadku.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Metoda oceny: test jednokrotnego wyboru.
Kryteria:
-obowiązkowa obecność na zajęciach
- 60% prawidłowych odpowiedzi – ocena 3,0
- 70% prawidłowych odpowiedzi – ocena 3,5
- 80% prawidłowych odpowiedzi– ocena 4,0
- 90% prawidłowych odpowiedzi– ocena 4,5
> 90% prawidłowych odpowiedzi– ocena 5,0
Zajęcia praktyczne:
metoda oceny:
praktyczne wykonanie zadania: kompleksowa ocena stanu pacjenta metodami bezprzyrządowymi i przyrządowymi (minimum 2x)
kryteria:
- obowiązkowa obecność na zajęciach
metoda oceny:
realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki pielęgniarskiej pacjentów leczonych w oddziale intensywnej opieki medycznej na optymalnym poziomie
kryteria:
- obowiązkowa obecność na zajęciach oraz:
→ zaliczenie – 5: student samodzielnie zrealizował indywidualny plan opieki nad pacjentem z wybraną jednostką chorobową i właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie
→ zaliczenie – 4: student samodzielnie zrealizował indywidualny plan opieki nad pacjentem z wybraną jednostką chorobową i właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie , popełnił drobne, nieistotne błędy
→ zaliczenie – 3: student zrealizował indywidualny plan opieki nad pacjentem z wybraną jednostką chorobową pod czasowym nadzorem nauczyciela , właściwie dokumentował proces pielęgnowania, popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjenta i dla samego studenta
→ brak zaliczenia – 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki pod nadzorem nauczyciela oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa pacjenta i innych członków zespołu terapeutycznego.
Praktyka zawodowa:
metoda oceny:
realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów leczonych w oddziale intensywnej opiki medycznej na optymalnym poziomie w wybranych przypadkach:
- pacjent nieprzytomny
- pacjent z ostrą niewydolnością oddechową
- pacjent we wstrząsie
- pacjent z niewydolnością nerek
- pacjent przewidziany do zabiegu ostrego
kryteria:
- obowiązkowa obecność na zajęciach
metoda oceny:
realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki pielęgniarskiej pacjentów w OIOT na optymalnym poziomie
kryteria:
- obowiązkowa obecność na zajęciach oraz:
→ zaliczenie – 5: student samodzielnie zrealizował indywidualny plan opieki nad pacjentem z wybraną jednostką chorobową i właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie
→ zaliczenie – 4: student samodzielnie zrealizował indywidualny plan opieki nad pacjentem z wybraną jednostką chorobową i właściwie dokumentował proces pielęgnowania na optymalnym poziomie , popełnił drobne, nieistotne błędy
→ zaliczenie – 3: student zrealizował indywidualny plan opieki nad pacjentem z wybraną jednostką chorobową pod czasowym nadzorem nauczyciela , właściwie dokumentował proces pielęgnowania, popełnił błędy, które nie skutkowały brakiem bezpieczeństwa dla pacjenta i dla samego studenta
→ brak zaliczenia – 2: student nie samodzielny, realizował indywidualny plan opieki pod nadzorem nauczyciela oraz dokumentował proces pielęgnowania i popełnił błędy, które mogły spowodować zagrożenie bezpieczeństwa pacjenta i innych członków zespołu terapeutycznego.
Samokształcenie:
- zaliczenie - student przygotował pracę na temat (wskazane
zagadnie) na optymalnym poziomie i uczestniczył w kolokwium
- brak zaliczenia - student nie przygotował wyczerpującego
opracowania wybranego zagadnienia, nie zaliczył pozytywnie
kolokwium.
Praktyki zawodowe
Zajęcia praktyczne – 40 godzin
Praktyki zawodowe – 40 godzin
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Grabowska-Gaweł A., Inwazyjne metody diagnostyczne i
terapeutyczne stosowane w oddziale intensywnej terapii
i towarzyszące im powikłania. Zagadnienia dla studentów
pielęgniarstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Collegium Medicum w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009.
2. Grabowska-Gaweł A., Wybrane zagadnienia z pielęgnacji i
leczenia chorych w oddziale intensywnej terapii dla
studentów pielęgniarstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w
Toruniu Collegium Medicum w Bydgoszczy, Bydgoszcz
2008.
3. Wołowicka L., Dyk D., Anestezjologia i intensywna opieka.
Klinika i pielęgniarstwo, PZWL, Warszaw 2007.
4. Rybicki Z., Intensywna terapia dorosłych, Mak Med., Lublin
2009.
5. Weintert M., Anestezjologia, (red. Kler A.), Urban &Partner,
Wrocław 2007.
4. Colquhoun M.C., Handley A.J., Evans T.R., ABC resuscytacji,
(red. Jakubaszko J.), Górnicki Wydawnictwo Medyczne,
Wrocław 2006.
5. Larsen R., Anestezjologia, (red. Kler A.), Urban & Partner,
Wrocław 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Gwinnut C.L., Anestezjologia kliniczna, Urban & Partner,
Wrocław 1999.
2. Marino P.L., Intensywna terapia, (red. Kler A.), Urban &
Partner, Wrocław 2001.
3. Jurczyk W., Podstawy anestezjologii i intensywnej terapii,
podręcznik dla studentów medycyny, (red. Kruszyński Z.),
Poznań: AM 1999.
4. Hurford W.E., Intensywna terapia, (red. Kler A.), Urban &
Partner, Wrocław 2001.
5. Berry A.J., Gundy b.K., Anestezjologia, Urban & Partner,
Wrocław 1999.
6. Rosenberg P., Kanto J., Nuutinen L., Anestezjologia, (red.
Rybicki Z.), Novus Orbis, Gdańsk 1998.
7. Kler A., Anestezjologia, Medycyna Praktyczna, Kraków 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: