Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniach życia: Pielęgniarstwo w zagrożeniach życia
1800-P3-ANSPL-S1
Głównym zadaniem realizowanego przedmiotu jest pogłębienie wiedzy na temat postępowania z pacjentami w stanach zagrożenia życia, znajdujących się w oddziale intensywnej terapii (sepsa, hipowolemia, wstrząs, zator płucny) oraz postępowania z pacjentami po resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Postępowanie z pacjentami poddanymi zabiegowi operacyjnemu w znieczuleniu ogólnym i/lub przewodowym.
Opieka przed, w trakcie i po znieczuleniu.
Stawianie właściwej diagnozy pielęgniarskiej, umiejętność szybkiego rozwiązywania problemów, a także umiejętność zbierania informacji, korzystania z wydawnictw i czasopism naukowych w celu pogłębiania wiedzy zdobytej na zajęciach.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta : 195 godzin
samokształcenie : 15 godzin (0,5 ECTS)
wykład : 20 godzin (0,5 ECTS)
zajęcia praktyczne : 80 godzin (3 ECTS)
praktyka zawodowa : 80 godzin (3 ECTS)
Liczba punktów ECTS : 7
Efekty uczenia się - wiedza
D.W1. czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku;
D.W2. etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach;
D.W3. zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie w intensywnej opiece medycznej,
D.W4. rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania;
D.W5. zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach;
D.W6. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania;
D.W7. standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia;
D.W10. zasady organizacji opieki specjalistycznej intensywnej opieki medycznej,
D.W13. patofizjologię, objawy kliniczne, przebieg, leczenie i rokowanie chorób wieku rozwojowego: układu oddechowego, układu krążenia, układu nerwowego, dróg moczowych, układu pokarmowego oraz chorób endokrynologicznych, metabolicznych, alergicznych i krwi;
D.W14. patofizjologię, objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka, w tym wcześniaka oraz podstawy opieki pielęgniarskiej w tym zakresie;
D.W18. metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności;
D.W22. zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS);
D.W23. czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne;
D.W24. zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom;
D.W28. standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie;
D.W30. metody znieczulenia i zasady opieki nad pacjentem po znieczuleniu;
D.W31. patofizjologię i objawy kliniczne chorób stanowiących zagrożenie dla życia (niewydolność oddechowa, niewydolność krążenia, niewydolność układu
nerwowego, wstrząs, sepsa);
D.W32. metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji oraz zaburzeń snu oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia;
D.W33. metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie;
D.W34. zasady profilaktyki powikłań związanych ze stosowaniem inwazyjnych technik diagnostycznych i terapeutycznych u pacjentów w stanie krytycznym;
D.W35. zasady udzielania pierwszej pomocy i algorytmy postępowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (Basic Life Support, BLS) i zaawansowanego podtrzymywania życia (Advanced Life Support, ALS);
Efekty uczenia się - umiejętności
D.U8. rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych;
D.U9. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii;
D.U12. przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych;
D.U19. pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną;
D.U22. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta;
D.U23. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych;
D.U24. oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe;
D.U25. postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta;
D.U26. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza;
D.U27. udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia;
D.U28. doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu;
D.U29. doraźnie tamować krwawienia i krwotoki;
D.U30. wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci oraz stosować automatyczny defibrylator zewnętrzny (Automated External Defibrillator, AED) i bez przyrządowe udrożnienie dróg oddechowych oraz przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych z zastosowaniem dostępnych urządzeń nadgłośniowych;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1.kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania
zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K.2.przestrzegania praw pacjenta;
K.3.samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości
i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K.4.ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K.5.zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K.6.przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K.7.dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji
społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Metody dydaktyczne
• pokaz
• pogadanka
• ćwiczenia praktyczne przy łóżku pacjenta
• wykład informacyjny
• ćwiczenia w sali symulacyjnej
• nauczanie zdalne
• nauczanie hybrydowe
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka oraz podstaw etyki pielęgniarskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem- warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest: obowiązkowa obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji multimedialnej z samokształcenia.
Egzamin - test jednokrotnego wyboru, składający się ze 100 pytań.
Kryteria oceny:
100 - 95 : bardzo dobry
90 - 94 dobry plus
85 - 89 dobry
79 - 84 dostateczny plus
70- 78 dostateczny
Tematy samokształcenia:
1. Monitorowanie przyrządowe i bezprzyrządowe pacjentów na OIT.
2. Opieka pielęgniarska nad pacjentem po znieczuleniu.
3. Opieka pielęgniarska nad pacjentem wentylowanym mechanicznie.
4.Sposoby odżywiania pacjenta na OIT. Rola i zadania zespołu pielęgniarskiego.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe są prowadzone pod kierunkiem osoby posiadającej prawo
wykonywania zawodu pielęgniarki lub zawodu położnej, będącej pracownikiem danego podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w którym odbywa się praktyka, a nadzór nad realizacją praktyk sprawuje opiekun praktyk z uczelni.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Red.Z. Kruszyński Podstawy Anestezjologii i Intensywnej Terapii - podręcznik dla studentów, Wyd. Naukowe Poznań 2014
2. Lynn Fitzerald, Macksey red wyd. polskiego T. Szreter, P.Witt -Anestezjologia dla pielęgniarek- praktyczne zasady postępowania, Medisfera 2015
3. Wołowicka L., Dyk D., Anestezjologia i intensywna opieka. Klinika i pielęgniarstwo, PZWL, Warszaw 2014.
4..Krajewska- Kułak E., H.Rolka , B. Jankowiak Standardy anestezjologicznej opieki pielęgniarskiej PZWL 2014
5. Mark Weinert Crash Course Anestezjologia , red. wyd. A. Kubler, Edra Urban i Partner Wrocław 2016 wyd.2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: