Zaawansowana praktyka pielęgniarska. Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w zaburzeniach zdrowia psychicznego
1800-P2-ZZPS-S2
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu wpływu choroby przewlekłej na funkcjonowanie psychofizyczne człowieka i kształtowanie więzi międzyludzkich, przyczyn, objawów i przebiegu depresji, zaburzeń lękowych oraz uzależnień, zasad opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjentem uzależnionym, zakresu pomocy i wsparcia w ramach świadczeń oferowanych osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom lub opiekunom.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu oceny potrzeb zdrowotnych pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, planowania interwencji zdrowotnych, analizowania i dostosowywania do potrzeb pacjenta dostępnych programów promocji zdrowia psychicznego, rozpoznawania sytuacji życiowej pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji społecznej, prowadzenia psychoedukacji pacjenta z zaburzeniami psychicznymi i jego rodziny (opiekuna), a także stosowania treningów umiejętności społecznych jako formy rehabilitacji psychiatrycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 9 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5,5 godziny
- konsultacje: 1,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7,5 + 1,5 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
B.W48. - wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie psychofizyczne człowieka i kształtowanie więzi międzyludzkich;
B.W49. - przyczyny, objawy i przebieg depresji, zaburzeń lękowych oraz uzależnień,
B.W50. - zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjentem uzależnionym;
B.W51. - zakres pomocy i wsparcia w ramach świadczeń oferowanych osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom lub opiekunom;
B.W20. - założenia i zasady opracowywania standardów postępowania pielęgniarskiego z uwzględnieniem praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
B.U39. - rozpoznawać sytuację psychologiczną pacjenta i jego reakcje na chorobę oraz proces leczenia, a także udzielać mu wsparcia motywacyjno-edukacyjnego;
B.U57. - oceniać potrzeby zdrowotne pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjenta uzależnionego, a także planować interwencje zdrowotne;
B.U58. - analizować i dostosowywać do potrzeb pacjenta dostępne programy promocji zdrowia psychicznego;
B.U59. - rozpoznawać sytuację życiową pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji społecznej;
B.U60. - prowadzić psychoedukację pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjenta uzależnionego i jego rodziny (opiekuna), a także stosować treningi umiejętności społecznych jako formę rehabilitacji psychiatrycznej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K.3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową
K.4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań
K.5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne
K.6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia:
• pokaz,
• pogadanka,
• studium przypadku,
• metody symulacyjne - studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
znajomość podstaw z psychiatrii i pielęgniarstwa psychiatrycznego
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
końcowe zaliczenie obejmujące tematykę wykładów i ćwiczeń w formie testu jednokrotnego wyboru
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Modrzyński R. Psychoedukacja w terapii uzależnienia od alkoholu. Część I i II. Warszawa: Difin, 2020.
2. Wienberg G, Walther Ch, Berg M. Psychoedukacja grupowa w schizofrenii i zaburzeniach schizoafektywnych. Warszawa: Wydawnictwo DK Media Poland, 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. Bronowski P. Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2012.
2. Meder J. Trening umiejętności społecznych w rehabilitacji zaburzeń psychicznych. Katowice: Wydawnictwo Śląsk, 1999.
3. Halter M.J. Manual of Psychiatric Nursing Care Planning. 6 edition. Elsevier, St. Louis Missouri 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: