Zaawansowana praktyka pielęgniarska. Promocja zdrowia i świadczenia profilaktyczne w POZ
1800-P2-ZPRZ-S2
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studenta z założeniami teoretycznymi promocji zdrowia profilaktyki w POZ oraz z zakresem zadań realizowanych przez pielęgniarkę rodzinną na poszczególnych poziomach profilaktyki.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
-udział w wykładach i ćwiczeniach: 25 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
25 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
-udział w wykładach i ćwiczeniach: łącznie 25h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student:.
B.W13. metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim;
B.W14. zasady postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych;
B.W18. zasady koordynowania programów zdrowotnych oraz procesu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych w różnych obszarach systemu ochrony zdrowia;
B.W21. założenia i zasady tworzenia oraz ewaluacji programów zdrowotnych oraz metody edukacji terapeutycznej;
B.W22. zakres profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych;
B.W23. procedurę i zakres bilansu zdrowia dziecka i osoby dorosłej;
B.W24. badania profilaktyczne oraz programy profilaktyczne finansowane ze środków publicznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
B.U14. przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego;
B.U22. dostosowywać do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych dostępne programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;
B.U23. wdrażać programy promocji zdrowia dla pacjentów i ich rodzin;
B.U24. stosować wybrane metody edukacji zdrowotnej;
B.U25. prowadzić działania w zakresie profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych;
B.U26. reagować na swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
1) dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
2) formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem
problemu;
3) okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
4) rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
5) ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
Metody dydaktyczne
Metody podające: wykład i wykład konwersatoryjny
Metody aktywizujące: ćwiczenia, pogadanka, konwersatorium, metoda problemowa, praca w grupach, ,,burza mózgów”, pogadanka, burza mózgów, analiza dokumentacji medycznej, dyskusja
Wymagania wstępne
Podbudowę realizowanych treści będą stanowić przedmioty z zakresu promocji zdrowia, POZ i pielęgniarstw klinicznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady i ćwiczenia:
Wykład i ćwiczenia : zaliczenie z oceną
Metoda oceny: test jednokrotnego wyboru.
Kryteria:
- obecność obowiązkowa na zajęciach,
- uzyskanie minimum oceny dostatecznej w testu
60% prawidłowych odpowiedzi- zaliczenie-3
70% prawidłowych odpowiedzi - zaliczenie -3,5
80% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,0
90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie-4,5
>90% prawidłowych odpowiedzi -zaliczenie -5,0.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Pietrzak M., Knoff, B. Kryczka T.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej PZWL 2021.
2. Ślusarska B., Marcinowicz L., Kocka K.: Pielęgniarstwo rodzinne i opieka środowiskowa. PZWL Warszawa 2019.
3. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021.
4. Wrońska I, Sierakowska M. Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej PZWL Warszawa, 2015
5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej.
7. Ustawa o zmianie ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
8. Rozporządzenie Ministra Zdrowia r. w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.
9. Rozporządzenie Ministra w sprawie niepożądanych odczynów poszczepiennych oraz kryteriów ich rozpoznawania.
10. Program Szczepień Ochronnych – Załącznik do Komunikatu Głównego Inspektora Sanitarnego
11. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw.
12. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: