Zaawansowana praktyka pielęgniarska.Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w leczeniu nerkozastępczym
1800-P2-ZPN1-S2
Przedmiot realizowany na II roku w III semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów (10h realizowanych przez K. Urologii dr hab. Piotr Jarzemski, prof. UMK) i ćwiczeń (5h online i 5h w CSM realizowanych przez K. Pielęgniarstwa Zachowawczego, Zakład Pielęgniarstwa Internistycznego).
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i
zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z niewydolnością nerek.
Ćwiczenia pogłębią wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patogenezy, leczenia chorób nerek oraz profesjonalnego
postępowania pielęgniarki w zakresie opieki nad pacjentem.
W ramach przedmiotu realizowane będą następujące treści kształcenia:
Ćwiczenia:
1. Specyfika opieki pielęgniarskiej w leczeniu nerkozastępczym.
2. Organizacja opieki nefrologicznej.
3. Udział pielęgniarki w postępowaniu terapeutycznym pacjentów dializowanych.
4. Przygotowanie do edukacji chorego dializowanego
PRAKTYKI ZAWODOWE
1. Diagnozowanie i hierarchizacja potrzeb pacjentów zakwalifikowanych doleczenia nerkozastępczego
2. Opracowywanie planu edukacji terapeutycznej pacjentów zakwalifikowanych do leczenia nerkozastępczego/poddawanego leczeniu nerkozastępczemu.
3. Realizacja i ewaluacja procesu edukacji terapeutycznej wobec pacjentów zakwalifikowanych do leczenia nerkozastępczego/
poddawanego leczeniu nerkozastępczemu
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach – 10 h
- przeprowadzenie zaliczenia 2 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 h, co odpowiada 1,3 ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 h (forma zdalna, on-line)
- udział w ćwiczeniach: 10 h
- przygotowanie do praktyk zawodowych (czytanie literatury): 2 h
- napisanie raportu z opieki: 3 h
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 h, co odpowiada 1,1 ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zalicznenia – 8 h
- udział w egzaminie: 2 h
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,3 ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w praktykach zawodowych 10 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
10 h, co odpowiada 0,3 ECTS
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- wymiar praktyki 10 h, co odpowiada 0,3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
1. predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej (B.W12).;
2. standardy specjalistycznej opieki pielęgniarskiej nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach
przerywanych i technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT) (B.W28);
3. zasady funkcjonowania stacji dializ i leczenia nerkozastępczego (ciągła ambulatoryjna dializa otrzewnowa CADO, ambulatoryjna dializa otrzewnowa ADO, hemodializa, hiperalimentacja) (B.W29);
4. planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po przeszczepieniu narządów (B.U33);
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
1. Sprawować specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych oraz technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT); (B.U31)
2. Planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji podczas dializy i hemodializy; (B.U32)
3. Planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po przeszczepieniu narządów; (B.U33)
4. Oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej; (B.U12)
5. Przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego; (B.U14)
6. Wdrażać działanie terapeutyczne w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych; (B.U19)
7. Stosować wybrane metody edukacji zdrowotnej; (B.U24)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych
i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K2: przestrzegania praw pacjenta;
K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Metody dydaktyczne
Metody podające, problemowe i eksponujące:
• wykład informacyjny,
• wykład problemowy,
• dyskusja dydaktyczna,
• seminarium,
• analiza przypadków
• prezentacja filmów
Metody dydaktyczne w kształceniu online:
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Metody dydaktyczne podające:
wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Do sprawnej realizacji przedmiotu wymagana jest wiedza wyjściowa z zakresu:
- anatomii, fizjologii i patofizjologii układu regulacji hormonalnej i metabolicznej zawiadującego gospodarką węglowodanową, tłuszczową, białkową,
- podstaw klinicznych układu moczowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
100% obecność na zajęciach,
osiągnięcie założonych efektów w zakresie wiedzy i umiejętności, ocena:
bdb – 96-100%
ponad db – 86-95%
db – 76-85%
ponad dost – 66 – 75%
dost – 60-65%
Metody i kryteria oceniania zajęć praktycznych na podstawie weryfikacji frekwencji na zajęciach, ciągłej ocenie aktywności studentów na zajęciach na podstawie gotowości do nawiązania konwersacji, końcowa ocena opiera się na weryfikacji wiedzy merytorycznej i umiejętności jej wykorzystywania do twórczego rozwiązywania zadań problemowych, dotyczących sposobów realizacji opieki wobec pacjentów z niewydolnością nerek.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe odbywają się w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, z którymi uczelnia zawarła umowy lub porozumienia.
W ramach praktyk realizowane są tematy:
1. Diagnozowanie i hierarchizacja potrzeb pacjentów zakwalifikowanych doleczenia nerkozastępczego
2. Opracowywanie planu edukacji terapeutycznej pacjentów zakwalifikowanych do leczenia nerkozastępczego/poddawanego leczeniu
nerkozastępczemu.
3. Realizacja i ewaluacja procesu edukacji terapeutycznej wobec pacjentów zakwalifikowanych do leczenia nerkozastępczego/
poddawanego leczeniu nerkozastępczemu
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Białobrzeska B., Dębska-Ślizień A. (red.) Pielęgniarstwo nefrologiczne. PZWL, W-wa 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Książek A. (red.): Podręcznik dializoterapii. Czelej, Lublin 2003, wyd. 1
2. Rutkowski B. (red.): Dializoterapia. Przewodnik dla pacjentów. MAK med., Gdańsk 2002
3. Kwiatkowska A., Krajewska – Kułak E., Panek W. (red.): Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie, Wyd. Czelej, Lublin 2003
4. Morrow Cavanaugh B.: Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek, PZWL, W-wa 2006
5. Hasik J., Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007. Daniluk J., Jurkowska G.
(red.), Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa, Wyd. Czelej, Lublin 2005.
6. Górajek – Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych, PZWL, W-wa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: