Zaawansowana praktyka pielęgniarska. Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w niewydolności krążenia, zaburzeniach serca i nadciśnieniu tętniczym
1800-P2-ZONK-S2
W trakcie zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia opieki i edukacji terapeutycznej wśród pacjentów z takimi chorobami przewlekłymi układu sercowo-naczyniowego jak: niewydolność serca, nadciśnienia tętnicze, zaburzenia rytmu serca.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin – w tym 10 godzin z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (0,4ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 ECTS)
- konsultacje: 5 godzin (0,2 ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 (0,04 ECTS)
- praktyka zawodowa: 10 godzin (0,4ECTS)
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 46 godzin, co odpowiada 1,84 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin (0,4 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 godziny (0,8 ECTS)
- praktyka zawodowa: 10 godzin (0,4ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin (0,2 ECTS)
- napisanie sprawozdań ćwiczeń : 5 godzin (0,2 ECTS)
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin (0,2 ECTS)
- udział w praktykach zawodowych – 10 godzin (0,4 ECTS)
- konsultacje: 3 godziny (0,1 ECTS)
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+1 =5 godzina (0,2 ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 1,5+1 =2,5 godziny (0,1 ECTS)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75,5h godziny, co odpowiada 3 pkt ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1= 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 1,5+1 =2,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7,5 godzin, co odpowiada 0,3 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia: 10 godziny
- praktyki zawodowe: 10 godzin
- praktyka zawodowa: 10 godzin
Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co stanowi 1,2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego i opieki nad pacjentami z nadciśnieniem tętniczym, zaburzeniami rytmu serca, przewlekłą niewydolnością krążenia oraz nowoczesne technologie wykorzystywane w terapii i monitorowaniu pacjentów z chorobami układu krążenia (nauki medyczne) B.W25
W2: zasady funkcjonowania zespołów interdyscyplinarnych w opiece nad pacjentem z niewydolnością serca B.W19
W3: zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w opiece nad pacjentem z chorobami sercowo-naczyniowymi w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych B.W15
W4: Założenia i zasady opracowywania standardów postępowania pielęgniarskiego z uwzględnieniem praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) w odniesieniu do pacjentów z chorobami sercowo-naczyniowymi B.W20
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą układu sercowo-naczyniowego B.U11
U2: wdrażać działanie terapeutyczne wśród pacjentów z chorobami układu sercowo-naczyniowego w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych B.U18
U3: przygotowywać pacjenta z nadciśnieniem tętniczym, przewlekłą niewydolnością krążenia i zaburzeniami rytmu serca do samoopieki i samopielęgnacji B.U27
U4: planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji przy nadciśnieniu tętniczym, w przewlekłej niewydolności krążenia i przy zaburzeniach rytmu serca B.U28
U5: wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne do monitorowania pacjentów z chorobami układu krążenia B.U29
U6: Rozpoznawać sytuację psychologiczną pacjenta z chorobami sercowo-naczyniowymi i jego reakcje na chorobę oraz proces leczenia, a także udzielać mu wsparcia motywacyjno-edukacyjnego B.U39
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądo-wych i kulturowych K.1
K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów dzia-łalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K.2
K3: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związa-nych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań K.4
K4: ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadcze-nia zdrowotne K.5
K5: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową; K3
K6: wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii mar-ketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów; K6
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład informacyjny, metody służące prezentacji treści
Ćwiczenia: praca z książką, studium przypadku, pogadanka, metoda okrągłego stołu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test (20 pytań). Student otrzymuje zaliczenie gdy uzyska minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.
W przypadku braku uzyskania zaliczenia studentowi przysługuje prawo do drugiego terminu zaliczenia.
Weryfikacja efektów kształcenia:
Test pisemny – W1-W4, U1-U6
Ćwiczenia: U1-U8
Aktywność i uczestnictwo w zajęciach: K1-K6
Praktyki zawodowe
10 godzin w Zakładzie Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia SU nr 1 w Bydgoszczy
Literatura
Aktualne wytyczne ESC/PTK dotyczące niewydolności serca, zaburzeń rytmu I nadciśnienia tętniczego.
Jankowska-Polańska B., Kaczan A., Lomper K. et al.: Symp-toms, acceptance of illness and health-related quality of life in patients with atrial fibrillation. Eur J Cardiovasc Nurs 2018; 17(3):262-272. doi: 10.1177/1474515117733731
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: