Moduł do wyboru: Samodoskonalenie i wzmacnianie zasobów osobistych pracownika opieki zdrowotnej fakultatywny
1800-P2-Samwz1-S2
Celem przedmiotu jest zwiększenie samoświadomości pracowników ochrony zdrowia w zakresie własnych zasobów psychicznych, emocjonalnych i zawodowych. a także rozwój ich kompetencji w zakresie zarządzania stresem, emocjami i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Studenci wzmacniają również umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
Przedmiot ma również za zadanie promowanie postaw proaktywnych i refleksyjnych w procesie samorozwoju.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w ćwiczeniach – 15 h
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury -15 h
Łączny nakład pracy: 30 h = 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
A.W28. Zasady i metody zapobiegania
wypaleniu zawodowemu i bycia drugą ofiarą
zdarzeń niepożądanych
A.W29. Zasady i metody radzenia sobie
ze stresem i wzmacniania zasobów osobistych
Efekty uczenia się - umiejętności
A.U21. rozwiązywać problemy zawodowe,
szczególnie związane z podejmowaniem
decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających
ze specyfiki zadań zawodowych i warunków
ich realizacji, w tym wykorzystywać
odpowiednie narzędzia oceny do
rozpoznawania rzeczywistych i potencjalnych
zagrożeń bezpieczeństwa i zabezpieczyć oraz
meldować o problemach odpowiednim
władzom
A.U22. monitorować stan zdrowia dzieci i
osób dorosłych, w tym osób starszych, oraz
wdrażać działania edukacyjne i promocyjnoprofilaktyczne, w tym stosować fizyczne i
psychologiczne sposoby radzenia sobie ze
stresem i wzmacniać zasoby osobiste
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób
powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną
K2 przestrzegania praw pacjenta
K3 samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w
tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem
K4 ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe
K5 zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problem
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia (dyskusja problemowa, analiza przypadków, pokaz, film, instruktaż
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Stworzenie prezentacji multimedialnej wg wskazanych wytycznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Sven M., Schuh H. Stres, mobbing i wypalenie zawodowe . GWP, 2007.
2. Bariso J.Inteligencja emocjonalna w działaniu : jak korzystać z inteligencji emocjonalnej na co dzień. Rebis, 2020.
3. Borkowski J. Radzenie sobie ze stresem a poczucie tożsamości. Elipsa, 2001.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: