Do dyspozycji Uczelni- obowiązkowe: Profilaktyka w pielęgniarstwie pediatrycznym 1800-P2-PwPP-S2
W ramach prowadzonych zajęć student posiądzie wiedzę na temat:
1. Historia i miejsce profilaktyki w pediatrii
2. Profilaktyka pierwszorzędowa
a. Profilaktyka nieswoista
• Żywienie dzieci i młodzieży (w tym karmienie piersią).
• Aktywność fizyczna
• Stwarzanie warunków do psychospołecznego rozwoju dziecka
b. Profilaktyka swoista
• Zapobieganie krzywicy
• Zapobieganie krwawieniom z niedoboru witaminy K u noworodków i niemowląt
• Profilaktyka niedokrwistości
• Profilaktyka chorób atopowych
• Zapobieganie wypadkom, urazom, zatruciom
• Zapobieganie zespołowi nagłego zgonu niemowląt
• Zapobieganie nadwadze i otyłości
• Zapobieganie próchnicy zębów i chorobom przyzębia
• Profilaktyka uzależnień wśród dzieci i młodzieży
• Rozwój mowy u dziecka i sposoby jego stymulacji – profilaktyka wad wymowy.
3. Profilaktyka drugorzędowa
a. Test przesiewowy a program przesiewowy.
b. Test przesiewowy do wykrywania:
• Fenyloketonurii
• Wrodzonej niedoczynności tarczycy
• Mukowiscydozy
• Rozwojowej dysplazji stawów biodrowych
• Zaburzeń w rozwoju fizycznym
• Zaburzeń widzenia
• Zaburzeń słuchu
• Podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi
4. Profilaktyka trzeciorzędowa
a. Wspieranie dzieci przewlekle chorych i ich rodzin.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie/ test w formie tradycyjnej (oraz w zależności od decyzji Uczelni w formie zdalnej w Microsoft Teams) - test obejmujący tematykę ćwiczeń.
Zaliczenie pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru (60 pytań, czas trwania 60 min.),
Do zaliczenia testu wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
za określoną liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94 – 100% lub
4+ - gdy uzyska 84 – 93%,
4 – gdy uzyska 76 – 83%,
3+ - gdy osiągnie 68 – 75%,
3 – jeśli uzyska 60 – 67%, prawidłowych odpowiedzi
Ćwiczenia:
- zaliczenie efektów obejmujących tematykę zajęć praktycznych wymienionych w części A
- obecność, aktywność na zajęciach pozytywna postawa studenta
Literatura
Literatura obowiązkowa
1.Kaczmarski M., Piskorz-Ogórek K. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne Help-Med, Kraków 2014
2.Kózka M., Płaszewska-Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008..
3.Pawlaczyk B. (red.): Pielęgniarstwo pediatryczne. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2014.
4.Woynarowska B. (red.) Profilaktyka w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008.
5.Zarzycka D., Emeryk A., Pediatria i Pielęgniarstwo Pediatryczne, PZWL, 2020
6.Maciarz A.: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2006.
7.Obuchowicz A. (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: