Pielęgniarstwo epidemiologiczne 1800-P2-Pepd-S2
Wykłady (10h) mają na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej dotyczącej rozpoznawania i definicji postaci klinicznych zakażeń szpitalnych. Student pozna czynniki ryzyka związane z ich występowaniem. Przedstawione zostaną sposoby organizacji nadzoru i programy kontroli zakażeń szpitalnych.
Ćwiczenia (15h) mają na celu wykształcenie umiejętności praktycznych dotyczących opracowywania i stosowania procedur zapobiegania zakażeniom w placówkach medycznych. Student pozna praktyczne sposoby monitorowaniu czynników ryzyka zakażeń szpitalnych. Student pozna także praktyczne sposoby dekontaminacji środowiska szpitalnego. Student wykształci sposób postępowania zapobiegający przeniesieniu zakażenia drogą krwi, przewodu pokarmowego, powietrzną i kontaktową. Student pozna metody opracowania ogniska epidemicznego w przypadku zakażenia szpitalnego.
Tematy poruszane podczas wykładów:
1. System nadzoru epidemiologicznego nad zakażeniami szpitalnymi.
2. Wybrane obszary ryzyka związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Zakażenie związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych: uwarunkowania prawne, definicje.
3. Podział zakażeń szpitalnych ze względu na:
1. mechanizmy zakażenia:
a) endogenne,
b) egzogenne,
c) niesklasyfikowane;
2. czas wystąpienia:
a) zakażenia wczesne,
b) zakażenia późne;
3. postać i lokalizację:
a) zakażenia miejscowe,
b) zakażenia układowe,
c) zakażenia uogólnione.
Tematy poruszane podczas ćwiczeń:
1. Organizacja pracy pielęgniarki epidemiologicznej.
Organizowanie, planowanie i doskonalenie metod pracy własnej.
Organizowanie szkoleń w zakresie profilaktyki zakażeń szpitalnych.
2. Rola i znaczenie higieny środowiska szpitalnego.
Organizacja i zasady systemu utrzymania higieny w szpitalu i innych podmiotach leczniczych.
Dekontaminacja środowiska szpitalnego.
3. Aktywna rejestracja zakażeń.
Ognisko epidemiczne zakażeń szpitalnych – zadania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każdy student jest na bieżąco oceniany w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych podczas wykładów, ćwiczeń oraz po złożeniu pracy będącej formą realizacji samokształcenia. Znajomość materiału z ćwiczeń, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących zajęć oraz po ich zakończeniu). Jeżeli plan studiów przewiduje dla przedmiotu realizację samokształcenia, student powinien przygotować pracę pisemną na temat zadany przez prowadzącego/ koordynatora przedmiotu. Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń, zaliczeniu samokształcenia) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzony zostanie pisemny sprawdzian wiedzy.
Punktacja Ocena
<18 pkt ndst
18-19 pkt dst
20-22 pkt dst+
23-25 pkt db
26-28 pkt db+
29-30 pkt bdb
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych Planem studiów (tzn. wykłady, seminaria, ćwiczenia, samokształcenie- jeśli dotyczy). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w „Rozkładzie zajęć” przygotowanym przez Dział Kształcenia. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich ćwiczeniach, uzyskanie przynajmniej oceny dostatecznej z każdej formy zaliczenia przedmiotu (wykład, ćwiczenia, seminarium, samokształcenie) oraz spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych podczas zaliczenia wszystkich form kształcenia przedmiotu.
Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa. W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, ćwiczenia) lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”.
Ocena efektów kształcenia:
Zaliczenie (1 termin i 1 termin poprawkowy)
- Test 30 pytań (zdalny, Platforma FORMS)
- Zaliczanie umiejętności na podstawie aktywności studenta w realizacji zadań. Zaliczenie na podstawie obecności na wszystkich zajęciach i 60% wykonanego zadania: W1-W3; U1-U3; K1-K5.
Wykłady: obowiązkowy udział w wykładzie, dyskusja dydaktyczna
- Zaliczenie końcowe: W1-W3; U1-U3; K1-K5.
Ćwiczenia: Zaliczanie umiejętności na podstawie oceny aktywności studenta w realizacji zadań i check-list.
- Zaliczenie na podstawie obecności na wszystkich zajęciach i 60% wykonanego zadania: W1- W3; U1-U3; K1-K5
Samoksztalcenie: W1-W3; U1-U3; K1-K5.
- Zaliczenie 60% wykonanego zadania: W1-W3; U1-U3; K1-K5
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Fleischer M., Bober-Gheek B.: Podstawy pielęgniarstwa epidemiologicznego. Urban & Partner, Warszawa 2006
2. Dzierżanowska D. (red.): Zakażenia szpitalne. α-Medica Press, Bielsko-Biała 2008
3. Dzierżanowska D.: Postacie kliniczne zakażeń szpitalnych. α-Medica Press, Bielsko-Biała 2007
4. Dzierżanowska D.: Patogeny zakażeń szpitalnych. α-Medica Press, Bielsko-Biała 2008
5. Heczko P. (red.): Mikrobiologia. Podręcznik dla pielęgniarek, położnych i ratowników medycznych,. PZWL, Warszawa 2006
6. Heczko P., Wójkowska-Mach J. (red.): Zakażenia szpitalne. Podręcznik dla zespołów kontroli zakażeń. PZWL, Warszawa 2009
7. Cianciara J., Juszczyk J. (red.): Choroby zakaźne i pasożytnicze. Wyd. Czelej, Lublin 2012 2. Baumann-Popczyk A., Sadkowska-Todys M., Zieliński A. (red.):
8. Denys A. (red.): Zakażenia szpitalne. Wybrane zagadnienia. Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca:
1. Narodowy Program Ochrony Antybiotyków na lata 2013–2015 i strategie w jego ramach
2. Dzierżanowska D.: Ciężkie zakażenia szpitalne. Problem interdyscyplinarny. Evereth, Warszawa 2013
3. Pawińska A. (red.): Profilaktyka zakażeń szpitalnych – bezpieczeństwo środowiska szpitalnego. α-Medica Press, Bielsko-Biała 2011
4. Grzesiowski P. (red.), Kowalski M., Lejbrandt E., Malara M., Pawletko R., Sobania M.: Zasady utrzymania czystości w zakładach opieki zdrowotnej, cz. I. PSPE, Warszawa 2008
5. Jedliński D., Sobania M.: Higiena szpitalna. Higiena powierzchni szpitalnych. PSPE, Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: