Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
1800-P2-PPP-S1
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej (śródroczna, wakacyjnej).
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z opieką nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Zajęcia praktyczne poświęcone są kształtowaniu umiejętności niezbędnych do pełnienia opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Praktyki zawodowe mają na celu doskonalenie umiejętności studenta w zakresie opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Samokształcenie ma na celu kształtowanie umiejętności samodzielnego studiowania, wykorzystania różnorodnych źródeł literatury przedmiotu, kreowanie aktywnej postawy studentów oraz rozbudzanie zainteresowań zawodowych.
W cyklu 2022/23:
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej (śródrocznej i wakacyjnej).
Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z opieką nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Zajęcia praktyczne poświęcone są kształtowaniu umiejętności niezbędnych do pełnienia opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Praktyki zawodowe mają na celu doskonalenie umiejętności studenta w zakresie opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym.
Samokształcenie ma na celu kształtowanie umiejętności samodzielnego studiowania, wykorzystania różnorodnych źródeł literatury przedmiotu, kreowanie aktywnej postawy studentów oraz rozbudzanie zainteresowań zawodowych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (6 ECTS):
-godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów 180h (wykłady 20h, zajęcia praktyczne 160h)
-godziny konsultacji indywidualnych studenta 1h
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (1 ECTS)
- samokształcenie (35h)
- wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek
- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć
- wymagane powtórzenie materiału
- czytanie literatury
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki (160h= 6 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna czynniki ryzyko i zagrożenia zdrowotne w populacji pediatrycznej (D.W1.)
W2: Wskazuje zasady pielęgnowania dziecka maltretowanego (D.W2.)
W3: Wyjaśnia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i opiekę pielęgniarską w schorzeniach: układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, wątroby, trzustki, układu moczowego, układu dokrewnego oraz krwi (D.W2.)
W4: Opisuje zasady pielęgniarskiej oceny stanu zdrowia dziecka (D.W3.)
W5: Charakteryzuje poszczególne etapy prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka (D.W3.)
W6: Zna rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania w pediatrii (D.W4.)
W7: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z ostrym zapaleniem ucha środkowego (D.W13.)
W8: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z zapaleniem płuc (D.W13.)
W7: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z astmą oskrzelową (D.W13.)
W8: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z rozszczepem wargi i podniebienia ((D.W13.)
W9: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z celiakią (D.W13.)
W10: Wskazuje zasady pielęgnowania dziecka z niedokrwistością z niedoboru żelaza (D.W13.)
W11: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z małopłytkowością (D.W13.)
W12: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z zakażeniem układu moczowego (D.W13.)
W13: Wskazuje zasady postępowania pielęgniarskiego wobec dziecka z zespołem nerczycowym (D.W13.)
W14: Omawia kompleksowe działania pielęgnacyjne wobec dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (D.W13.)
W15: Opisuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z wrodzoną wadą serca: Tetralogia Fallota (D.W13.)
W16: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z nadciśnieniem tętniczym (D.W13.)
W17: Opisuje objawy kliniczne, sposób leczenia oraz powikłania najczęściej występujących nowotworów wieku dziecięcego (D.W13.)
W18: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z chorobą nowotworową (D.W13.)
W19: Zna patofizjologię, objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka, w tym wcześniaka oraz podstawy opieki pielęgniarskiej w tym zakresie (D.W14.)
W20: Omawia zasady organizacji opieki pediatrycznej w Polsce (D.W10.)
W21: Wymienia objawy zagrożenia życia u dziecka (D.W1.)
W22: Opisuje zasady diagnozowania dziecka (D.W3.)
W23: Omawia zasady opieki nad dzieckiem odwodnionym (D.W2.)
W24: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z biegunką (D.W.2)
W25: Charakteryzuje grupy leków i ich działanie na układy i narządy chorego dziecka, w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania (D.W6.)
W26: Omawia zasady przeprowadzania testów przesiewowych wśród noworodków (D.W14.)
W27: Charakteryzuje przygotowanie dziecka, opiekę w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych: pobranie krwi, pomiar ciśnienia tętniczego, badania bakteriologiczne, usg jamy brzusznej, tomografia komputerowa, punkcja lędźwiowa, biopsja szpiku kostnego (D.W5.)
W28: Charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad dzieckiem (D.W7.)
W29: Zna reakcje chorego dziecka na chorobę i hospitalizację (D.W8.)
W30: Zna rolę pielęgniarki przy przyjęciu chorego dziecka do podmiotu leczniczego (D.W8.)
W31: Omawia patofizjologię i objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka i wcześniaka (D.W14.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki (D.U1.)
U2: Prowadzi poradnictwo w dotyczące wad rozwojowych, chorób wieku dziecięcego oraz uzależnień (D.U2.)
U4: Prowadzi profilaktykę powikłań w przebiegu chorób (D.U3.)
U5: Organizuje izolację chorych zakaźnie w miejscach publicznych i w warunkach domowych (D.U4.)
U6: Potrafi ocenić rozwój psychofizyczny dziecka (D.U5.)
U7: Stosuje siatki centylowe w celu oceny rozwoju dziecka (D.U5.)
U8: Potrafi ocenić ogólny stan dziecka (D.U5.)
U9: Wykrywa zaburzenia w rozwoju dziecka (D.U5.)
U10: Prawidłowo wykonuje pomiary: temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, saturacji, masy ciała, wysokości ciała, obwodów (D.U5.)
U12: Prawidłowo pobiera krew, mocz, kał do badań diagnostycznych (D.U5.)
U15: Rozpoznaje objawy powikłań po punkcji lędźwiowej (D.U8.)
U16: Podaje tlen dziecku (D.U9.)
U17: Potrafi przygotować dziecko do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym (D.U12.)
U12: Potrafi dokumentować proces pielęgnowania w oddziale pediatrycznym (D.U15.)
U13: Potrafi komunikować się z chorym dzieckiem (D.U20.)
U17: Przygotowuje i wykonuje inhalację dziecku na zlecenie lekarskie (D.U26.)
U18: Przygotowuje i podaje leki doustne na zlecenie lekarskie (D.U26.)
U19: Przygotowuje i wykonuje enemę dziecku na zlecenie lekarskie (D.U26.)
U20: Przygotowuje i podaje leki dożylne na zlecenie lekarskie (D.U26.)
U21: Prawidłowo oblicza dawki leków (D.U26.)
U23: Potrafi prowadzić i ocenić bilans płynów chorego dziecka (D.U3.)
U24: Ocenia stopień bólu z wykorzystaniem odpowiednich skal (D.U24.)
U25: Wdraża postępowanie zmniejszające ból u dziecka (D.U24.)
U26: Asystuje lekarzowi podczas badania pacjenta, punkcji lędźwiowej, punkcji szpiku, trepanobiopsji (D.U23.)
U27: Umiejętnie przekazuje informację na temat stanu ogólnego dziecka członkom zespołu terapeutycznego (D.U22.)
U28: Tworzy warunki do godnego umierania oraz postępuje zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego dziecka (D.U25.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną;
K2: Przestrzega praw pacjenta;
K3: Rzetelnie wykonuje powierzone czynności, w oparciu o zasady etyki, w tym przestrzeganie wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
K4: Odczuwa odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe;
K5: Przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta;
K6: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, dążąc do rozwoju kompetencji zawodowych i profesjonalizmu, a w trudnych sytuacjach wspomaga się opinią ekspertów.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące: inscenizacja, pokaz
Symulacja wysokiej wierności.
Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku, sytuacyjna
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu przedmiotów: anatomia, fizjologia, podstawy pielęgniarstwa, farmakologia, dietetyka, etyka, psychologia, podstawowa opieka zdrowotna, promocja zdrowia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena bieżąca:
Kolokwia pisemne i ustne oceniające poszczególne partie materiału, napisanie procesu pielęgnowania, 100% obecność na zajęciach. Odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą.
Praktyczne wykonanie zadania obejmującego treści z zajęć praktycznych (ocena umiejętności praktycznych).
Realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w ramach zajęć praktycznych i praktyki zawodowej.
Ocena końcowa:
Egzamin – test jednokrotnego wyboru.
- warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia wszystkich form organizacyjnych zajęć realizowanych w ramach przedmiotu,
- test obejmuje 60 pytań dobranych zgodnie z treściami kształcenia zawartymi w programie nauczania przedmiotu,
Skala ocen końcowych w zależności od punktacji:
>50pkt = 3,0
51-54pkt = 3,5
55-56pkt = 4,0
57-58pkt = 4,5
59-60pkt= 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa odbywa się w ramach umów zawartych przez Uczelnię z zakładami opieki zdrowotnej.
Termin praktyki zawodowej zgodny z planami studiów.
Nadzór nad przebiegiem praktyki pełni opiekun dydaktyczny i koordynator praktyki zawodowej.
Literatura
Literatura podstawowa :
1. Zarzycka D., Emeryk A., Pediatria i Pielęgniarstwo Pediatryczne, PZWL, 2020
2.Pawlaczyk B.: Zarys pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007,
2.Pawlaczyk B.: Pielęgniarstwo pediatryczne. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007,
3. Muscari M.E.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, Wyd. Lek. PZWL, warszawa 2010
4.Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008.
5.Obuchowicz A. (red. nauk.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007.
W cyklu 2022/23:
1. Zarzycka D., Emeryk A., Pediatria i Pielęgniarstwo Pediatryczne, PZWL, 2020 2. Pawlaczyk B.: Zarys pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007, 2.Pawlaczyk B.: Pielęgniarstwo pediatryczne. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2022, wyd. 1, 2007 3. Muscari M.E.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, Wyd. Lek. PZWL, warszawa 2010 4.Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008. 5.Obuchowicz A. (red. nauk.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: