Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne: Pielęgniarstwo internistyczne 1800-P2-PI-S1
Pielęgniarstwo internistyczne - przedmiot realizowany na II roku st. stacjonarnych I stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów, zajęć praktycznych, praktyki zawodowej i samokształcenia.
WYKŁADY mają na celu wyposażenie studentów w aktualną wiedzę dotyczącą zakresu, sposobów i zasad pielęgnowania pacjentów z ostrymi oraz przewlekłymi internistycznymi schorzeniami układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego, z chorobami metabolicznymi i nieurazowymi schorzeniami narządu ruchu.
Stałymi elementami omawianymi na wykładach są: charakterystyki typowych pacjentów ze schorzeniami internistycznymi, najczęstsze problemy pielęgnacyjne chorych w poszczególnych jednostkach i stanach chorobowych, zakres i kierunki gromadzenia informacji o stanie pacjenta (zadania diagnostyczne pielęgniarki), oraz dostosowane do niego zadania pielęgniarskie (lecznicze, opiekuńczo - pielęgnacyjne, edukacyjne) jako integralne składowe procesu pielęgnowania.
Ważnym elementem jest edukacja w określonych jednostkach chorobowych - jej obszary i treści, a także specyfika realizacji zależnie od zapotrzebowania, wieku, stanu oraz poziomu motywacji pacjenta.
W związku z pandemią koronawirusa wszystkie wykłady odbywają się zdalnie z wykorzystaniem platformy MC Teams zgodnie z pierwotnym planem zajęć.
W minimum 50% odbywają się on-line (synchronicznie), pozostały czas może zostać przeznaczony na samodzielne zapoznanie się studentów z literaturą i dostarczonymi materiałami dydaktycznymi.
W przypadku nieobecności studenta na wykładzie zobowiązany jest on do opracowania zagadnień związanych tematycznie z danym wykładem i przekazanie opracowania wg wskazań osoby prowadzącej wykłady.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE mają na celu nabycie przez studentów kompetencji niezbędnych w praktycznej opiece nad pacjentami ze schorzeniami internistycznymi w warunkach szpitalnych i pod nadzorem nauczycieli zawodu. Duży nacisk kładzie się podczas zajęć na kształtowanie aktywnej postawy studenta wobec pacjenta, przejawiającej się zaangażowaniem w poprawne i możliwie najpełniejsze rozpoznanie jego stanu, problemów, potrzeb, a następnie planowanie i realizowanie działań pielęgniarskich z uwzględnieniem zindywidualizowanego podejścia do pacjenta.
Studenci, w oparciu o posiadaną wiedzę i sprawności, doskonalą się w umiejętnościach:
- nawiązywania kontaktu interpersonalnego
- gromadzenia danych o chorym,
- stawiania diagnozy pielęgniarskiej
- planowania i dokumentowania opieki
- kreatywnego podejścia przy praktycznym rozwiązywaniu problemów pielęgnacyjnych
- wykonywania czynności instrumentalnych.
W każdym dniu zajęć realizowany jest temat z zakresu praktycznych aspektów opieki w wybranych schorzeniach internistycznych.
Zajęcia praktyczne dla studentów CM w Bydgoszczy odbywają się w Klinice Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych mieszczącej się w Szpitalu Uniwersyteckim nr 2 im. dr. J. Biziela.
Studenci wszystkie czynności i zabiegi pielęgniarskie wykonują za zgodą i pod nadzorem opiekunów (nauczycieli i zatrudnionych pracowników kliniki). Obowiązuje pełne umundurowanie pielęgniarskie, bezpieczne zmienne obuwie oraz wyraźny do odczytania identyfikator, aktualna książeczkę zdrowia z potwierdzonym brakiem przeciwwskazań zdrowotnych do ich odbywania.
Każda zmieniona sytuacja zdrowotna (np. ciąża) powinna zostać zgłoszona koordynatorowi przedmiotu lub osobie prowadzącej zajęcia.
W przypadku wystąpienia objawów przeziębieniowych i/lub sugerujących możliwość infekcji wirusem SARS-CoV2 student ma zakaz przychodzenia na zajęcia, musi natomiast zgłosić ten fakt niezwłocznie osobie prowadzącej zajęcia.
W okresie trwania pandemii podczas zajęć praktycznych obowiązują zasady zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV2, szczegółowo regulowane przez ZARZĄDZENIE Nr 188 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 15 września 2020 r. w sprawie zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wśród członków społeczności Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wewnętrzne regulacje jednostki, w której odbywa się kształcenie praktyczne.
10 godzin wymiaru zajęć praktycznych jest przeznaczone na ćwiczenie umiejętności pielęgniarskich w zakresie opieki nad pacjentami internistycznymi w warunkach sali symulacji wysokiej wierności (SWW) przy wykorzystaniu scenariusza (Centrum Symulacji Medycznej przy ul. Kurpińskiego).
Tematyka realizowanych scenariuszy symulacji znajduje się w sekcji ZAJĘCIA PRAKTYCZNE w części B tego formularza
SAMOKSZTAŁCENIE rozwija odpowiedzialność za własny rozwój zawodowy oraz kreatywność w planowaniu opieki nad pacjentem. Polega ono na samodzielnym poszukiwaniu źródeł informacji, przyswojeniu wiedzy z zadanego zakresu tematyki, wykraczającego poza obligatoryjny dla przedmiotu zakres oraz opracowaniu zadania problemowego w formie prezentacji PowerPoint.
Opracowanie studenta stanowi dokument i podlega archiwizacji.
Tematy zadań samokształceniowych, kryteria oceny oraz zasady dostarczania prac znajdują się w sekcji SAMOKSZTAŁCENIE w części B tego formularza.
PRAKTYKA ZAWODOWA ma na celu wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzy i doskonalenie umiejętności niezbędnych w opiece nad chorymi, we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz pełniejsze wdrożenie do zasad organizacji pracy w oddziale pod okiem mentora (opiekuna studenta na praktyce).
Praktyki zawodowe wakacyjne z pielęgniarstwa internistycznego (160 h) odbywają się w placówce lecznictwa stacjonarnego, a klinika/oddział, w którym student ją realizuje powinien zawierać w nazwie człon – „internistyczny” lub „chorób wewnętrznych”.
WAŻNE INFORMACJE ORGANIZACYJNE ODNOŚNIE PRAKTYK ZAWODOWYCH!!!
Zgodnie z deklaracją studenta praktyki mogą być odbywane w placówkach uczelnianych (zapisy - praktyki formalizowane przez CM UMK - poza umowami indywidualnymi!)) lub w placówce wybranej przez studenta (organizacja indywidualna praktyki), o ile placówka i wskazana osoba opiekuna praktyki spełniają określone kryteria.
Przy wyborze placówki innej niż uczelniana student samodzielnie musi uzyskać stosowne zgody:
- wstępną pisemną zgodę pionu kierowniczego placówki (Pielęgniarki Naczelnej/Dyrektora ds. Pielęgniarstwa/ Dyrektora placówki),
- zgodę kierownika praktyk, odpowiedzialnego za realizacje praktyki z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO INTERNISTYCZNE (dr B.Cegła) lub koordynatora kierunkowego praktyk (mgr A.Dowbór-Dzwonka) - po weryfikacji wybranej placówki oraz osoby mentora; podpis potiwerdzający zgodę składany jest na wniosku o porozumienie
- zgodę Dziekana WNoZ na zawarcie porozumienia z wybraną placówką na odbycie praktyki w danym zakresie (podpisane przez wszystkie wymagane osoby podanie należy kierować do Dziekanatu WNoZ; w okresie pandemicznym drogą elektroniczną na wskazane w komunikacie dla studentów adresy mailowe w formie skanów/zdjęć dokumentów).
Aby móc przeprowadzić weryfikację placówki i osoby mającej sprawować funkcję mentora, student zobligowany jest:
* wydrukować ze strony CM UMK (Wydział Nauk o Zdrowiu, sekcja STUDENT, zakładka PRAKTYKI ZAWODOWE) ,
*dostarczyć do placówki celem wypełnienia i zatwierdzenia,
*dostarczyć do kierownika jednostki odpowiedzialnej za realizację praktyki następujące dokumenty:
- arkusz oceny placówki (Kryteria doboru placówki), który powinien zostać wypełniony i potwierdzony podpisem i pieczątką przez osobę z pionu kierowniczego tej placówki
UWAGA! Jeśli na praktykę zawodową do danej placówki idzie więcej niż jeden student, wystarczy uzyskanie jednego arkusza oceny tej placówki.
- arkusz oceny mentora (Kryteria doboru mentora praktyk zawodowych), którą wypełnia i potwierdza osoba mająca pełnić rolę mentora; na tym arkuszu, na dole, winna znaleźć się również pieczątka placówki, w której ta osoba jest zatrudniona.
MENTOR to osoba, która sprawuje nad studentem bezpośrednią opiekę podczas całego czasu trwania praktyki.
Aby pełnić funkcję mentora na praktykach osoba powinna spełniać określone kryteria – posiadać wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy mgr pielęgniarstwa lub posiadać specjalizację w dziedzinie mającej zastosowanie w pielęgniarstwie, oraz doświadczenie w praktycznym szkoleniu personelu pielęgniarskiego.
Do tych dokumentów należy dołączyć pismo o wyrażenie zgody na odbywanie praktyki we własnym zakresie skierowane do kierownika praktyk w jednostce odpowiedzialnej za realizację p.z z przedmiotu Pielęgniarstwo Internistyczne; wzór pisma znajduje się na stronie Zakładu Pielęgniarstwa Internistycznego.
Wcześniejsze (tj. przedwakacyjne) odbywanie praktyki jest możliwe za zgodą kierownika jednostki odpowiedzialnej za realizacje praktyki. Warunkiem uzyskania zgody na wcześniejszą realizację praktyki jest przede wszystkim uzyskanie zaliczenia z wszystkich, poza praktyką, form zajęć dydaktycznych. Wzór pisma o wyrażenie zgody na wcześniejsze odbywanie praktyki jest zamieszczony na stronie Zakładu Pielęgniarstwa Internistycznego.
STUDENT ORGANIZUJĄCY INDYWIDUALNIE PRAKTYKĘ ZOBOWIĄZANY JEST WYDRUKOWAĆ ZE STRONY ZAKŁADU PIELĘGNIARSTWA INTERNISTYCZNEGO TZW. PAKIET MENTORA lub, ewentualnie, SYLABUS PRZEDMIOTU - część poświęcona praktyce zawodowej. Pakiet/sylabus zawiera cele praktyki, zakładane efekty uczenia się, tematykę, regulamin i kryteria jej zaliczenia. Jeśli dany mentor sprawuje W TYM SAMYM CZASIE opiekę nad grupą studentów Z TEGO SAMEGO ROKU , wystarczy mu dostarczyć jeden egzemplarz pakietu mentora/sylabusa.
W związku z pandemią koronawirusa możliwość odbywania praktyk będzie zależna od aktualnej sytuacji epidemicznej.Więcej informacji w części B sylabusa w sekcji PRAKTYKA ZAWODOWA
Wpisu zaliczenia końcowego praktyk zawodowych dokonują mentorzy w książeczkach umiejętności. Wpisy powinny być dokonywane w sposób czytelny i kompletny.
Potwierdzenia odbycia i zaliczenia praktyki zawodowej dokonuje osoba koordynująca praktyki w ramach jednostki (kierownik praktyk lub osoba przez nią wyznaczona).
Po zakończeniu praktyk zawodowych student zobowiązany jest ponadto do wydrukowania i wypełnienia ankiety ewaluacji praktyki zawodowej z pielęgniarstwa internistycznego. Ankieta dostępna jest na stronie CM UMK/Wydział Nauk o Zdrowiu/Student/Praktyki zawodowe/Pielęgniarstwo.
Wypełnione ankiety studenci dostarczają wraz z książeczkami umiejętności do osoby zatwierdzającej zaliczenie praktyki zawodowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opowiadanie
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- obserwacji
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Ocena studenta podczas zajęć z pielęgniarstwa internistycznego odbywa się na podstawie weryfikacji:
- posiadanej przez niego wiedzy merytorycznej,
- umiejętności wykorzystania wiedzy merytorycznej do działań praktycznych w opiece nad pacjentem (trafność stawiania diagnozy pielęgniarskiej oraz trafność doboru oraz poprawność wykonania interwencji pielęgniarskich).
- stosunku wobec obowiązków wynikających z regulaminu studiów oraz regulaminu dydaktycznego przedmiotu (frekwencja, terminowość zaliczania poszczególnych form zajęć).
Weryfikacja prowadzona jest w oparciu o następujące metody oceny:
- bieżącą ocenę przygotowania do zajęć oraz aktywności studenta – ocena formująca - odpytywanie podczas zajęć, samoocena studenta
- ocenę pisemnie opracowanego dla wybranego pacjenta planu opieki (rozpoznanie pielęgniarskie i działania pielęgniarskie)
- ocenę opracowanego w ramach samokształcenia zadania problemowego
- obserwację aktywności studenta podczas zajęć praktycznych (obserwacja przedłużona, ocena wykonawstwa działań – interwencji pielęgniarskich, check - lista (SWW)
- test (zaliczenie końcowe przedmiotu - egzamin).
Metoda oceny i efekty kształcenia podlegające ocenie:
test - W1, W2, W3, K1
plan opieki - W2, W3, U1, U2, U3
zadanie w ramach samokształcenia - W2, W3, U2, U3
przedłużona obserwacja aktywności studenta - U1, U3, K1, K2, K3, K4
ocena prawidłowości wykonania interwencji pielęgniarskiej - U1, U2
odpytywanie - W1, W2, W3, K1
samoocena i ocena przez innych studentów - U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4
Student, aby zostać dopuszczonym do egzaminu końcowego powinien spełnić następujące kryteria:
- uczęszczać na zajęcia, a w przypadku absencji rozliczyć się z nieobecności, tzn. odpracować ją zgodnie z ustaleniami dokonanymi z osobą prowadzącą zajęcia/koordynatorem przedmiotu*
*wskazane jest odpracowanie zajęć z inną grupą studentów i w terminie odpowiadającym tematyce zajęć, na której student był nieobecny (o ile tylko istnieje taka możliwość);
- rozliczyć się ze wszystkich obligatoryjnych zadań (uzyskanie zaliczenia wejściówki, planu opieki z zajęć praktycznych, zadania w ramach samokształcenia).
Forma zaliczenia przedmiotu - egzamin testowy.
Student, w przypadku niepowodzenia na egzaminie, ma prawo podejść do poprawki.
*Od roku akademickiego 2019/20 w związku z sytuacją wywołaną epidemią SARS-Cov2 Egzamin z pielęgniarstwa internistycznego odbywa się w formie zdalnej, z wykorzystaniem platformy Moodle.
Termin egzaminu, ustalony ze starostą roku, będzie podany do wiadomości wszystkich studentów na roku za pośrednictwem wiadomości USOS.
Czas trwania testu - 40 minut (1 min/1 pytanie).
Dla uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu wymagane jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi, co stanowi 24 pkt.
Szczegółowe kryteria ocen:
0-23 pkt - niedostateczny
24-27 pkt - dostateczny
28-30 pkt - dostateczny plus
31-34 pkt - dobry
35-37 pkt - dobry plus
38-40 pkt - bardzo dobry.
Praktyki zawodowe
Praktyki wakacyjne z piel. internistycznego (160 h) odbywają się w placówce lecznictwa stacjonarnego, a oddział, w którym są realizowane powinien zawierać w nazwie człon – „internistyczny” lub „chorób wewnętrznych”.
Ich celem jest wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzy i doskonalenie umiejętności niezbędnych w opiece nad chorymi we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz pełniejsze wdrożenie do zasad organizacji pracy pod okiem mentora (opiekuna studenta na praktyce).
Praktyki mogą być odbywane w placówkach uczelnianych (obowiązują zapisy wg wskazanych przez placówki uczelniane terminów i wg dostępnej liczby miejsc) lub w placówce wybranej przez studenta (organizacja indywidualna), o ile spełnia ona określone kryteria.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w części Opis przedmiotu oraz w sekcji praktyka zawodowa w informacjach o zajęciach w danym cyklu dydaktycznym.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Jurkowska G., Łagoda K. (red.): Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL, W-wa 2014.
2. Kędziora- Kornatowska K., Muszalik M., Krajewska - Kułak E., Wrońska I. (red.): Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL,W-wa 2010
Literatura uzupełniająca:
Cegła B., Faleńczyk K, Kuczma - Napierała J.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa internistycznego., Akademia Medyczna im. L., Rydygiera w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2003.
Daniluk J., Jurkowska G. (red.): Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa., Wyd. "Czelej", Lublin 2005.
Górajek - Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów mdycznych., PZWL, W-wa 2007.
Herold G i wsp.: Medycyna wewnętrzna. Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy., PZWL, W-wa 2008.
Kędziora - Kornatowska K., Muszalik M. (red.): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku., Wyd. "Czelej", Lublin 2007.
Kokot F. (red.): Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych., PZWL, W-wa 2015.
Kokot F.: Choroby wewnętrzne., PZWL, W-wa 2006.
Kózka M. (red.): Stany zagrożenia życia. Wybrane standardy opieki i procedury postępowania pielęgniarskiego., Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.
Kuna P., Pierzchała W. (red.): Astma i POChP w pytaniach i odpowiedziach., Medycyna Praktyczna, Kraków 2008.
Kwiatkowska A., Krajewska - Kułak E., Panek W. (red.): Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie., Wyd. "Czelej", Lublin 2003.
Morrow Cavanaugh B.: Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek., PZWL, W-wa 2006.
Schiefele J., Staudt I., Dach M. M.: Pielęgniarstwo geriatryczne., Wyd. Urban&Partner, Wrocław 2005.
Szczeklik A., Gajewski P. (red.): Interna Szczeklika., Medycyna Praktyczna, Kraków 2016.
Talarska D., Zozulińska - Ziółkiewicz D.: Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL, W-wa 2009 (dodruk 2016).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: