Patologia: Patofizjologia
1800-P2-PATOF-S1
Wykład
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerza wiedzę studenta o objawy oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat patogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, kostno-stawowego, endokrynnego czy hematologicznego.
Ćwiczenia
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, objawami oraz diagnostyką poszczególnych jednostek chorobowych. W szczególności niedokrwistości, białaczek, zaburzeń krzepnięcia, chorób sercowo-naczyniowych, przyczyn i objawów ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek.
W cyklu 2022/23:
Wykład Wykład ma za zadanie zapoznać studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerza wiedzę studenta o objawy oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat patogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, kostno-stawowego, endokrynnego czy hematologicznego. Ćwiczenia Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, objawami oraz diagnostyką poszczególnych jednostek chorobowych. W szczególności niedokrwistości, białaczek, zaburzeń krzepnięcia, chorób sercowo-naczyniowych, przyczyn i objawów ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- udział w konsultacjach: 2 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,28 punktowi ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- udział w konsultacjach: 2 godzina
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń- 7 godzin
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwia pisemne: 6 + 2 = 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
przygotowanie do ćwiczeń- 7 godzin
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwia pisemne: 6 + 2 = 8 godzin.
Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach- 20 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów wynosi
2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1: podstawowe mechanizmy patofizjologiczne z zakresu zaburzeń w układzie sercowo-naczyniowym, układu pokarmowego, moczowo-płciowego, zmian wstecznych, zmian postępowych, zapaleń ostrych i przewlekłych oraz nowotworów inwazyjnych i nieinwazyjnych A_W6.
W2: wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia (chorobę niedokrwienną serca, miażdżycę, zawał mięśnia sercowego), układu oddechowego (astmę oskrzelową, POChP), trawiennego, moczowo-płciowego (ostre uszkodzenie nerek, przewlekłą niewydolność nerek) i nerwowego. A_W7.
W3: czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne (czynniki biologiczne, chemiczne, fizyczne, jak również genetyczne), modyfikowalne i niemodyfikowalne (wiek, płeć, rasa, masa ciała, aktywność fizyczna) wpływające na rozwój chorób. A_W8.
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: oszacować ryzyko ujawnienia się danej choroby oraz zmiany w funkcjonowaniu organizmu, wyrażone specyficznymi objawami klinicznymi (ból w klatce piersiowej, zmęczenie, osłabienie, skąpomocz, nykturia, bóle głowy, nietolerancja wysiłku), w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych, wewnątrzpochodnych i zewnątrzpochodnych. A.U3.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji student jest gotów do:
K1: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. K.05.
K2: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K.07.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
- dyskusja dydaktyczna
- metody eksponujące: analiza przypadków pacjentów
-metody eksponujące: filmy
Samokształcenie:
- praca z artykułami naukowymi.
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość Anatomii z zakresu budowy, topografii poszczególnych narządów, Fizjologii z zakresu funkcji poszczególnych narządów i układów, Biochemii z zakresu procesów metabolicznych z uwzględnieniem szlaków metabolicznych: węglowodanów, lipidów, białek, a także metabolizmu kwasów nukleinowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia wykładów jest 100% frekwencja podczas wykładów (W01, W02, W03, K01).
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest 100% obecność podczas prowadzonych stacjonarnie ćwiczeń i bieżące wykonywanie zadań przygotowanych przez prowadzącego zajęcia (W02, W03, U01, K01, K02).
Podstawą zaliczenia samokształcenia jest zapoznanie się z artykułami naukowymi odnoszącymi się do tematyki samokształcenia (W01, W02, W03).
- Przedmiot kończy się zaliczeniem na podstawie uzyskanych pozytywnych ocen z 2 pisemnych kolokwiów.
- Każde kolokwium składać się będzie z 40 pytań testowych (30 pytań z ćwiczeń + 10 pytań z wykładów; pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru, 1 pkt za pytanie; 0 – 40 punktów).
- Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60 % poprawnych odpowiedzi: W01-W03, U01.
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K01, K02.
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, Wydanie 2.
Literatura uzupełniająca:
1. Maśliński S, Ryżewski J. Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013.
2. Gajewski P. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2019, Medycyna Praktyczna, Kraków 2019.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. Zahorska-Markiewicz B, Małecka-Tendera E, Olszanecka-Glinianowicz M, Chudek J. Patofizjologia kliniczna, Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, Wydanie 2.
Literatura uzupełniająca: 1. Maśliński S, Ryżewski J. Patofizjologia tom 1-2, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2013. 2. Gajewski P. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2019, Medycyna Praktyczna, Kraków 2019.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: