Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w zaburzeniach zdrowia psychicznego
1800-P2-Opzps-S2
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu wpływu choroby przewlekłej na funkcjonowanie psychofizyczne człowieka i kształtowanie więzi międzyludzkich, przyczyn, objawów i przebiegu depresji, zaburzeń lękowych oraz uzależnień, zasad opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjentem uzależnionym, zakresu pomocy i wsparcia w ramach świadczeń oferowanych osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom lub opiekunom.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu oceny potrzeb zdrowotnych pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, planowania interwencji zdrowotnych, analizowania i dostosowywania do potrzeb pacjenta dostępnych programów promocji zdrowia psychicznego, rozpoznawania sytuacji życiowej pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji społecznej, prowadzenia psychoedukacji pacjenta z zaburzeniami psychicznymi i jego rodziny (opiekuna), a także stosowania treningów umiejętności społecznych jako formy rehabilitacji psychiatrycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- konsultacje: 1,5 godzinę
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godziny
- przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 0 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 14 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 0 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- konsultacje: 1,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7,5 + 1,5 = 9 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 0 + 0 = 0 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 69,5 godziny, co odpowiada 2,5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: -
- konsultacje badawczo – naukowe: -
- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): -
- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): -
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: -
- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: -
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla danego przedmiotu: -
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: -
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi - godzin, co odpowiada - punktom ECTS
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 7,5 + 1,5 = 9 godzin (0,2 punktu ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 0 + 0 = 0 godzin (0 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,64 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada 1,42 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1: wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie psychofizyczne człowieka i kształtowanie więzi międzyludzkich (B.W48)
W2: przyczyny, objawy i przebieg depresji, zaburzeń lękowych oraz uzależnień (B.W49)
W3: zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjentem uzależnionym (B.W50)
W4: zakres pomocy i wsparcia w ramach świadczeń oferowanych osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom lub opiekunom (B.W51)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: rozpoznawać sytuację psychologiczną pacjenta i jego reakcje na chorobę oraz proces leczenia, a także udzielać mu wsparcia motywacyjno-edukacyjnego (B.U39)
U2: oceniać potrzeby zdrowotne pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjenta uzależnionego, a także planować interwencje zdrowotne (B.U57)
U3: analizować i dostosowywać do potrzeb pacjenta dostępne programy promocji zdrowia psychicznego (B.U58)
U4: rozpoznawać sytuację życiową pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji społecznej (B.U59)
U5: prowadzić psychoedukację pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjenta uzależnionego i jego rodziny (opiekuna), a także stosować treningi umiejętności społecznych jako formę rehabilitacji psychiatrycznej (B.U60)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K.3. okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową
K.4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań
K.5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne
K.6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów
Metody dydaktyczne
Wykłady (zajęcia realizowane online przez aplikację Microsoft Teams):
• wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia (zgodnie z planem zajęć, część godzin może być realizowana online przez aplikację Microsoft Teams):
• pokaz,
• pogadanka,
• studium przypadku,
• metody symulacyjne - studium przypadku (część godzin ćwiczeń w Centrum Symulacji Medycznej)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw z psychiatrii i pielęgniarstwa psychiatrycznego
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie - obejmujące tematykę wykładów i ćwiczeń (efekty uczenia się: W1-W4 i U1-U5)
Zaliczenie w formie testu jednokrotnego wyboru (30 pytań, czas trwania 30-60 min.),
Do zaliczenia testu wymagane jest min. 60% pozytywnych odpowiedzi.
za określoną liczbę punktów student otrzymuje ocenę:
5 – gdy osiągnie pułap 94 – 100% lub
4+ - gdy uzyska 84 – 93%,
4 – gdy uzyska 76 – 83%,
3+ - gdy osiągnie 68 – 75%,
3 – jeśli uzyska 60 – 67%, prawidłowych odpowiedzi
Wykłady:
- zaliczenie efektów kształcenia obejmujących tematykę wykładów wymienionych w części A
- obecność na wykładach
Ćwiczenia:
- zaliczenie efektów obejmujących tematykę zajęć, wymienionych w części A
- obecność, aktywność na zajęciach, pozytywna postawa studenta, udział w symulacji, realizacja opisów przypadków
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Modrzyński R. Psychoedukacja w terapii uzależnienia od alkoholu. Część I i II. Warszawa: Difin, 2020.
2. Wienberg G, Walther Ch, Berg M. Psychoedukacja grupowa w schizofrenii i zaburzeniach schizoafektywnych. Warszawa: Wydawnictwo DK Media Poland, 2015.
3. Markowska A, Czarnecki D, Ziółkowski M (red.). Wybrane aspekty oddziaływań terapeutycznych w pielęgniarstwie psychiatrycznym. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
4. Meder J. Rehabilitacja przewlekle chorych psychicznie. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, 2000.
Literatura uzupełniająca:
1. Wilczek-Rużyczka E. (red): Podstawy pielęgniarstwa psychiatrycznego. Lublin: Czelej, 2007.
2. Górna K, Jaracz K, Rybakowski J. (red.). Pielęgniarstwo psychiatryczne. Warszawa: Wydawnictwo PZWL, 2012.
3. Załuska M., Prot K., Bronowski P. Psychiatria środowiskowa, jako środowiskowa opieka nad zdrowiem psychicznym. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2007.
4. Bronowski P. Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorych psychicznie. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2012.
5. Piotr Gałecki, Agata Szulc. Psychiatria. Wrocław : Edra Urban & Partner, 2018.
6. Meder J. Trening umiejętności społecznych w rehabilitacji zaburzeń psychicznych. Katowice: Wydawnictwo Śląsk, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: