Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: w niewydolności krążenia, zaburzeniach serca i nadciśnieniu tętniczym
1800-P2-Opkeww-S2
W trakcie zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia opieki i edukacji terapeutycznej wśród pacjentów z takimi chorobami przewlekłymi układu sercowo-naczyniowego jak: niewydolność serca, nadciśnienia tętnicze, zaburzenia rytmu serca.
W cyklu 2022/23:
W trakcie zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności nie-zbędne do prowadzenia opieki i edukacji terapeutycznej wśród pacjentów z takimi chorobami przewlekłymi układu sercowo-naczyniowego jak: niewydolność serca, nadciśnienia tętnicze, zaburzenia rytmu serca.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin – w tym 10 godzin z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (0,4 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 ECTS)
- konsultacje: 5 godzin (0,2 ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 (0,04 ECTS)
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,44 punktom ECTS
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin (0,4 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 20 godziny (0,8 ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin (0,6 ECTS)
- napisanie sprawozdań ćwiczeń : 10 godzin (0,4 ECTS)
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin (0,4 ECTS)
- udział w praktykach zawodowych – 10 godzin (0,4 ECTS)
- konsultacje: 5 godziny (0,2 ECTS)
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+1 =5 godzina (0,2 ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 1,5+1 =2,5 godziny (0,1 ECTS)
Łączny nakład pracy studenta wynosi 87,5 godziny, co odpowiada 3,5 pkt ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1= 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 1,5+1 =2,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7,5 godzin, co odpowiada 0,3 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia: 10 godziny
- praktyki zawodowe: 10 godzin
Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godziny, co stanowi 0,8 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego i opieki nad pacjentami z nadciśnieniem tętniczym, zaburzeniami rytmu serca, przewlekłą niewydolnością krążenia oraz nowoczesne technologie wykorzystywane w terapii i monitorowaniu pacjentów z chorobami układu krążenia (nauki medyczne) B.W25
W2: zasady funkcjonowania zespołów interdyscyplinarnych w opiece nad pacjentem z niewydolnością serca B.W19
W3: zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w opiece nad pacjentem z chorobami sercowo-naczyniowymi w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych B.W15
W4: zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej, w tym zasady opieki pielęgniarskiej nad chorym w intensywnej opiece kardiologicznej B. W71
W5: zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjnoprofilaktycznych w populacji osób zdrowych, w tym techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w intensywnej opiece kardiologicznej (nauki medyczne) B.W72
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą układu sercowo-naczyniowego B.U11
U2: wdrażać działanie terapeutyczne wśród pacjentów z cho-robami układu sercowo-naczyniowego w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych B.U18
U3: przygotowywać pacjenta z nadciśnieniem tętniczym, przewlekłą niewydolnością krążenia i zaburzeniami rytmu serca do samoopieki i samopielęgnacji B.U27
U4: planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pa-cjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji przy nadciśnieniu tętniczym, w przewlekłej niewydolności krążenia i przy zaburzeniach rytmu serca B.U28
U5: wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne do monitorowania pacjentów z chorobami układu krążenia B.U29
U6: rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikają-cych ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realiza-cji, w tym stosować interwencje w opiece nad chorym w in-tensywnej opiece kardiologicznej B.U83
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądo-wych i kulturowych K.1
K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów dzia-łalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K.2
K3: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związa-nych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań K.4
K4: ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadcze-nia zdrowotne K.5
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład informacyjny, metody służące prezentacji treści
Ćwiczenia: praca z książką, analiza przypadku, pogadanka, metoda okrągłego stołu
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test (20 pytań). Student otrzymuje zaliczenie gdy uzyska minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.
W przypadku braku uzyskania zaliczenia studentowi przysługuje prawo do drugiego terminu zaliczenia.
Weryfikacja efektów kształcenia:
Test pisemny – W1-W5, U1-U6
Ćwiczenia: U1-U6
Aktywność i uczestnictwo w zajęciach: K1-K4
Praktyki zawodowe
10 godzin w Zakładzie Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia SU nr 1 w Bydgoszczy/ Klinika Kardiologii Szpital Uniwersytecki nr 1
Literatura
Aktualne wytyczne ESC/PTK dotyczące niewydolności serca, zaburzeń rytmu I nadciśnienia tętniczego.
Jankowska-Polańska B., Kaczan A., Lomper K. et al.: Symp-toms, acceptance of illness and health-related quality of life in patients with atrial fibrillation. Eur J Cardiovasc Nurs 2018; 17(3):262-272. doi: 10.1177/1474515117733731
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: