Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w leczeniu nerkozastępczym
1800-P2-Openerw-S2
Na wykładach poruszana jest problematyka dotycząca chorób układu moczowo-płciowego u mężczyzn i układu moczowego u kobiet. Tematyka zająć dotyczy anatomii, patofizjologii, podstawowych schorzeń, urazów i metod leczenia ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych i chorób przewlekłych, w tym leczenia nerkozastępczego w urologii.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 10 h - Katedra Urologii = 0,3 ECTS
RAZEM: 10 h = 0,3 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury – 5 h
RAZEM: 0,2 ECTS
Łączny nakład pracy studenta w Katedrze Urologii: 15 h = 0,5 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
ZNA I ROZUMIE:
W1: standardy specjalistycznej opieki pielęgniarskiej nad
pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w
technikach przerywanych i technikach ciągłych
(Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT) - B.W28.
W2: zasady funkcjonowania stacji dializ i leczenia nerkozastępczego (ciągła ambulatoryjna dializa otrzewnowa CADO, ambulatoryjna dializa otrzewnowa ADO, hemodializa, hiperalimentacja) B.W29
W3: przyczyny i zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz opieki nad pacjentami z niewydolnością narządową B.W30
W4: W4. zasady opieki nad pacjentem przed i po
przeszczepieniu narządów - B.W31
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: sprawować specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych oraz technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT) B.U31.
U2: planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji podczas dializy i hemodializy B.U32.
U3: planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad
pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po
przeszczepieniu narządów - B.U33.
U4. rozpoznawać sytuację psychologiczną pacjenta i jego
reakcje na chorobę oraz proces leczenia, a także udzielać
mu wsparcia motywacyjno-edukacyjnego - B.U39.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1. dokonywania krytycznej oceny działań własnych i
działań współpracowników z poszanowaniem różnic
światopoglądowych i kulturowych
K.2. formułowania opinii dotyczących różnych aspektów
działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w
przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem
problemu
K.3. okazywania dbałości o prestiż związany z
wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność
zawodową
K.4. rozwiązywania złożonych problemów etycznych
związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i
wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań
K.5. ponoszenia odpowiedzialności za realizowane
świadczenia zdrowotne
K.6. wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii
marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy
jego produktów
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
• opanowania materiału realizowanego na wykładach.
Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wykładach.
Zaliczenie na podstawie obecności – B.W28., B.W29., B.W30., B.W31., B.U31., B.U32., B.U33., B.U39., K.1, K.2, K.3, K.4, K.5, K.6
Praktyki zawodowe
10 h (0,3 ECTS) praktyk zawodowych - praktyki zawodowe realizowane w Katedrze Pielęgniarstwa Zachowawczego.
Literatura
”Urologia. Ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów”. Tomasz Drewa, Kajetan Juszczak. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018.
W cyklu 2022/23:
”Urologia. Ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów”. Tomasz Drewa, Kajetan Juszczak. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: