Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w leczeniu nerkozastępczym 1800-P2-Openerc-S2
Przedmiot realizowany na II roku w III semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów (10h) realizowanych przez Katedrę Urologii (koordynator przedmiotu - dr hab. Piotr Jarzemski), ćwiczeń (10 h) realizowanych przez K. Pielęgniarstwa Zachowawczego (koordynator przedmiotu - Prof. dr hab. A. Kurylak) i praktyk zawodowych (10h).
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki, w tym pielęgniarskiej i edukacji terapeutycznej wobec pacjentów z niewydolnością nerek poddawanych leczeniu nerkozastępczemu.
Wykłady mają na celu pogłębić wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patomechanizmu, powikłań, diagnostyki oraz leczenia chorób nerek prowadzących do ich niewydolności oraz dializoterapii.
Ćwiczenia pogłębią wiedzę studentów odnośnie podstaw teoretycznych i praktycznych terapii nerkozastępczej, zalet i wad poszczególnych jej metod, aspektów organizacji opieki nad pacjentem leczonym nerkozastępczo, zakresu opieki pielęgniarskiej w różnych metodach terapii nerkozastępczej, a także profesjonalnego podejścia do kwestii edukacji terapeutycznej z uwzględnieniem typowych jej obszarów i treści.
Praktyka zawodowa z zakresu edukacji terapeutycznej pozwala studentom na wdrożenie metody edukacji terapeutycznej w warunkach naturalnych przy jednoczasowej możliwości uczestnictwa w opiece nad pacjentem oraz poznania zakresu i specyfiki świadczonej na rzecz chorych opieki pielęgniarskiej.
Podczas realizacji praktyk zawodowych studentów obowiązują wewnętrzne regulacje, wytyczne jednostki, w której odbywa się kształcenie.
W cyklu 2022/23:
Przedmiot realizowany na II roku w III semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów (10h) realizowanych przez Katedrę Urologii (koordynator przedmiotu - dr hab. Piotr Jarzemski), ćwiczeń (10 h) realizowanych przez K. Pielęgniarstwa Zachowawczego (koordynator przedmiotu - Prof. dr hab. A. Kurylak) i praktyk zawodowych (10h). Wykłady mają na celu pogłębić wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patomechanizmu, powikłań, diagnostyki oraz leczenia chorób nerek prowadzących do ich niewydolności oraz dializoterapii. Ćwiczenia pogłębią wiedzę studentów odnośnie podstaw teoretycznych i praktycznych terapii nerkozastępczej, zalet i wad poszczególnych jej metod, aspektów organizacji opieki nad pacjentem leczonym nerkozastępczo, zakresu opieki pielęgniarskiej w różnych metodach terapii nerkozastępczej, a także profesjonalnego podejścia do kwestii edukacji terapeutycznej z uwzględnieniem typowych jej obszarów i treści. Praktyka zawodowa z zakresu edukacji terapeutycznej pozwala studentom na wdrożenie metody edukacji terapeutycznej w warunkach naturalnych przy jednoczasowej możliwości uczestnictwa w opiece nad pacjentem oraz poznania zakresu i specyfiki świadczonej na rzecz chorych opieki pielęgniarskiej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena studenta podczas zajęć odbywa się na podstawie weryfikacji:
- posiadanej przez niego wiedzy merytorycznej - efekty uczenia się z dziedziny wiedzy (ocena formująca – odpytywanie – ćwiczenia, prebrieffing, debriefing oraz ocena końcowa – egzamin - test pisemny)
- umiejętności wykorzystania wiedzy merytorycznej do działań praktycznych w opiece nad pacjentem - efekty z dziedziny umiejętności – obserwacja przedłużona, obserwacja bieżąca podczas wykonywanej czynności, odniesienie do obowiązujących standardów, procedur.
--- trafności rozpoznania pielęgniarskiego oraz doboru działań pielęgniarskich, a w szczególności edukacyjnych (weryfikacja –ćwiczenia w warunkach symulacji medycznej, karta edukacji terapeutycznej)
--- postawy studenta, poszanowania praw pacjenta, empatii, zaangażowania w zajęcia, w opiekę nad chorym, umiejętności pracy w zespole terapeutycznym – umiejętności z zakresu kompetencji społecznych – obserwacja przedłużona.
- stosunku wobec obowiązków wynikających z regulaminu studiów oraz regulaminu dydaktycznego przedmiotu (frekwencja, terminowość zaliczania poszczególnych form zajęć).
Zaliczenie końcowe : sprawdzian pisemny - test jednokrotnego wyboru – wchodzi w zakres egzaminu zintegrowanego- jednostka odpowiedzialna – Katedra Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia CM UMK (kryteria ocen dostępne w Katedrze). Grupa pytań egzaminacyjnych tego testu dotyczy przedmiotu Opieka i Edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych – w leczeniu nerkozastępczym.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe odbywają się w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, z którymi uczelnia zawarła umowy lub porozumienia.
Praktyki z opisywanego przedmiotu odbywają się w SU nr 1 im. A. Jurasza, w Klinice Nefrologii, Nadciśnienia Tętniczego i Chorób Wewnętrznych ze Stacją Dializ.
Terminy praktyk są ustalane dla grup max. 6-osobowych.
Wpisu zaliczenia końcowego praktyk zawodowych dokonują mentorzy w książeczkach umiejętności. Wpisy powinny być dokonywane w sposób czytelny i kompletny.
Potwierdzenia odbycia i zaliczenia praktyki zawodowej dokonuje osoba koordynująca praktyki w ramach jednostki wydziałowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Białobrzeska B., Dębska-Ślizień A. (red.) Pielęgniarstwo nefrologiczne. PZWL, W-wa 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Rutkowski B. (red.), Leczenie nerkozastępcze w praktyce pielęgniarskiej, Wyd. ViaMedica, Gdańsk 2013.
2. Rutkowski B. (red.): Dializoterapia. Przewodnik dla pacjentów i ich rodzin. Wyd. ViaMedica., Gdańsk 2010.
3. Wrońska I, Sierakowska M., Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej, PZWL,W-wa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: