Organizacja pracy pielęgniarskiej
1800-P2-OPP-S1
Cele dydaktyczne przedmiotu:
W trakcie wykładów zostaną omówione następujące zagadnienia: Pojęcie stanowiska pracy, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pielęgniarki; przepisy prawa dotyczące czasu pracy, pracy zmianowej, rozkładu czasu pracy i obciążenia na stanowiskach pielęgniarskich; podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i ich znaczenie dla jakości tej opieki. Planowanie pracy własnej i podległego personelu; możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego; problematykę jakości w opiece zdrowotnej. Ćwiczenia poświęcone są przygotowaniu i zapoznaniu studenta z :Projektowaniem pielęgniarskiego stanowiska pracy, zakresem obowiązków , uprawnień i odpowiedzialności. Metodami organizacji pracy własnej i zespołowej w praktyce pielęgniarskiej. Analizą środowiska pracy- zagrożenia, wypadki przy pracy, choroby zawodowe. Standardami i procedurami w opiece pielęgniarskiej. Planowaniem rozwoju zawodowego na stanowisku pielęgniarki. Organizowaniem pracy własnej; Procesem adaptacji zawodowej.
Samokształcenie ma za zadanie rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania przez studenta wiadomości, umiejętności i sprawności z zakresu organizacji pracy pielegniarskiej.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 h
- udział w ćwiczeniach 10 h
- przeprowadzenie zaliczenia ćwiczeń i wykładów -5 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 1 punkowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:
-udział w wykładach: 10 h
-udział w ćwiczeniach: 10h
-samokształcenie : 5 h
-przygotowanie do wykładów: 5h
-przygotowanie do ćwiczeń: 5h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 5 h (0,5 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
-samokształcenie : 5 h
- przygotowanie do zaliczenia :5 h
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 h godzin , co odpowiada 1 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie :
W.1.pojęcie stanowiska pracy, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności (C.W.26)
W.2. przepisy prawa dotyczące czasu pracy, pracy zmianowej, rozkładu czasu pracy i obciążenia na stanowiskach pielęgniarskich(C.W.27)
W.3. podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i ich znaczenie dla jakości tej opieki(C.W.28)
W.4.etapy planowania pracy własnej i podległego personelu; (C.W.29)
W.5.możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego; (C.W.30)
W.6. problematykę jakości w opiece zdrowotnej; (C.W.31)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student:
U.1.podejmować decyzje dotyczące doboru metod pracy oraz współpracy w zespole (C.U.38)
U.2.monitorować zagrożenia w pracy pielęgniarki i czynniki sprzyjające występowaniu chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy(C.U.39)
U.3.współuczestniczyć w opracowaniu standardów i procedur praktyki pielęgniarskiej oraz monitorować jakość opieki pielęgniarskiej; (C.U.40)
U.4.nadzorować i oceniać pracę podległego personelu; (C.U.41)
U.5. planować własny rozwój zawodowy i rozwijać umiejętności aktywnego poszukiwania pracy(C.U.42)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K.1. Kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1)
K.2. przestrzegania praw pacjenta ( K.2).
K.3.samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3)
K.4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (K.4)
K.5.zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5)
K.6. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6)
K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
Ćwiczenia
• ćwiczenia
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
• analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Przystępując do realizacji zajęć student powinien znać podstawy z zakresu nauk społecznych: psychologii, socjologii pedagogiki, podstaw pielęgniarstwa i prawa medycznego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach, realizacja zadań przypisanych do ćwiczeń oraz oddanie w terminie samokształcenia.
-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),
-Test pisemny w warunkach sali wykładowej, w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań na Covid 19 Test na platformie Teams
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:
<75% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
2.Test końcowy obejmuje treści z: wykładów i ćwiczeń: W1-W6, U1-U5.
Zaliczenie samokształcenia zgodnie z kryteriami przypisanymi do zadania.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa
1) Ksykiewicz - Dorota A., Podstawy organizacji pracy pielęgniarskiej., wyd. Czelej, 2004 ;
2) D. Zarzycka, K_B. Ślusarska. Podstawy pielęgniarstwa Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2017
3) Dobska M., Dobski P.: Zarządzanie jakością w podmiotach leczniczych. Wolters Kluver.2012
4) Materiały przygotowane przez prowadzącego zajecia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: