Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w niewydolności oddechowej 1800-P2-Niewocw-N2
Przedmiot realizowany na II roku w III semestrze studiów niestacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów realizowanych przez K. Opieki Paliatywnej Prof. dr hab. Małgorzata Krajnik (10h), ćwiczeń realizowanych przez K. Pielęgniarstwa Zachowawczego
Prof. dr hab. A. Kurylak, Zakład Pielęgniarstwa Internistycznego (10h) i praktyk zawodowych (10h)
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z zaburzeniami oddychania.
Wykłady/ćwiczenia/praktyka zawodowa pogłębią wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patogenezy, leczenia chorób górnych i dolnych dróg oddechowych oraz profesjonalnego postępowania pielęgniarki w zakresie opieki nad pacjentem.
ĆWICZENIA
1. Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych
2. Zasady postępowania opiekuńczego i podejmowanych interwencji pielęgniarskich w stosunku do pacjenta z niewydolnością oddechową
3. Prowadzenie całościowej opieki w formie procesu pielęgnowania u chorych z przewlekłą niewydolnością oddechową. Wywiad pielęgniarski, ocena stanu fizycznego i psychicznego pacjenta, wdrażanie działań pielęgnacyjnych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i edukacyjnych w ramach posiadanych uprawnień zawodowych.
PRAKTYKI ZAWODOWE
1. Diagnozowanie i hierarchizacja potrzeb pacjentów z przewlekłą niewydolnością oddechową.
2. Opracowywanie planu edukacji terapeutycznej edukacji pacjentów z przewlekłą niewydolnością oddechową
3. Realizacja i ewaluacja procesu edukacji terapeutycznej wobec pacjentów z przewlekłą niewydolnością oddechową
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metoda: sprawdzian pisemny - test jednokrotnego wyboru
Akceptowalny poziom osiągnięcia efektu: udzielenie 60 % poprawnych odpowiedzi
Kryteria oceny:
100% obecność na zajęciach,
osiągnięcie założonych efektów w zakresie wiedzy i umiejętności, ocena:
bdb – 96-100%
ponad db – 86-95%
db – 76-85%
ponad dost – 66 – 75%
dost – 60-65%
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe odbywają się w podmiotach wykonujących działalność
leczniczą, z którymi uczelnia zawarła umowy lub porozumienia, w szczególności w oddziałach szpitalnych oraz gabinetach podstawowej opieki zdrowotnej (pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej).
Po odbyciu praktyk student w zakresie wiedzy zna i rozumie:
1) zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjno-profilaktycznych w populacji osób zdrowych;
2) standardy realizacji zaawansowanych i samodzielnych świadczeń pielęgniarskich;
3) wytyczne terapeutyczne i standardy opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;
4) zasady i metody edukacji osób zdrowych i chorych w chorobach przewlekłych;
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Daniluk J., Jurkowska G. (red.), Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielęgniarstwa, Wyd. Czelej, Lublin 2005.
2. Wojda E., Nowiński A., Śliwiński P.: Rehabilitacja oddechowa. Przew. Lek., 2007, 1: 129-133.
Literatura uzupełniająca:
1. Górajek – Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych, PZWL, W-wa 2007.
2. Chazan R. : Choroby układu oddechowego w praktyce lekarza opieki podstawowej. Wydawnictwo CZELEJ 2009
3. Kowalski J. (red.); Ocena czynności płuc w chorobach układu oddechowego. Wydawnictwo BORGIS Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: