Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: - w niewydolności oddechowej 1800-P2-Nieoddw-S2
Przedmiot realizowany na II roku w III semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów (10h) realizowanych przez K. Opieki Paliatywnej (koordynator przedmiotu - Prof. dr hab. Małgorzata Krajnik), ćwiczeń (10 h) realizowanych przez K. Pielęgniarstwa Zachowawczego (koordynator przedmiotu - Prof. dr hab. A. Kurylak) i praktyk zawodowych (10h).
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej i edukacji terapeutycznej wobec pacjentów z zaburzeniami oddychania w przebiegu chorób przewlekłych.
Wykłady mają na celu pogłębić wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patomechanizmu, powikłań, diagnostyki oraz leczenia chorób układu oddechowego prowadzących do niewydolności oraz zakresu i wytycznych organizacji opieki nad pacjentem, w tym wynikających ze stosowanych metod leczenia. .
Ćwiczenia, realizowane w połowie w warunkach symulacji medycznej, mają na celu nabywanie umiejętności rozpoznawania zapotrzebowania edukacyjnego pacjentów z przewlekłą niewydolnością oddechową na przykładzie POChP, z uwzględnieniem czynników wpływających na funkcjonowanie pacjenta, planowania zakresu, form, metod i środków dydaktycznych edukacji terapeutycznej, a także ewaluacji tego procesu.
Praktyka zawodowa z zakresu edukacji terapeutycznej pozwala studentom na wdrożenie metody edukacji terapeutycznej w warunkach naturalnych przy jednoczasowej możliwości uczestnictwa w opiece nad pacjentem oraz poznania zakresu i specyfiki świadczonej na rzecz chorych opieki pielęgniarskiej.
Podczas realizacji praktyk zawodowych studentów obowiązują wewnętrzne regulacje, wytyczne jednostki, w której odbywa się kształcenie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- doświadczeń
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena studenta podczas zajęć odbywa się na podstawie weryfikacji:
- posiadanej przez niego wiedzy merytorycznej - efekty uczenia się z dziedziny wiedzy (ocena formująca – odpytywanie oraz ocena końcowa – egzamin - test pisemny)
- umiejętności wykorzystania wiedzy merytorycznej do działań praktycznych w opiece nad pacjentem - efekty z dziedziny umiejętności – obserwacja przedłużona, obserwacja bieżąca podczas wykonywanej czynności, odniesienie do obowiązujących standardów, procedur.
--- trafności rozpoznania pielęgniarskiego oraz doboru działań pielęgniarskich, a w szczególności edukacyjnych (weryfikacja –ćwiczenia w warunkach symulacji medycznej, karta edukacji terapeutycznej)
--- postawy studenta, poszanowania praw pacjenta, empatii, zaangażowania w zajęcia, w opiekę nad chorym, umiejętności pracy w zespole terapeutycznym – umiejętności z zakresu kompetencji społecznych – obserwacja przedłużona.
- stosunku wobec obowiązków wynikających z regulaminu studiów oraz regulaminu dydaktycznego przedmiotu (frekwencja, terminowość zaliczania poszczególnych form zajęć).
Zaliczenie końcowe : sprawdzian pisemny - test jednokrotnego wyboru – wchodzi w zakres egzaminu zintegrowanego- jednostka odpowiedzialna – Katedra Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia CM UMK (kryteria ocen dostępne w Katedrze). 5 pytań egzaminacyjnych tego testu dotyczy przedmiotu Opieka i Edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych – w niewydolności oddechowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Szczeklik A. (red.), Interna Szczeklika, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2021, 2022.
.
Literatura uzupełniająca:
Farnik - Brodzińska M., Trzaska M, Pierzchała W., Rehabilitacja w chorobach układu oddechowego, Śląski Uniwersytet Medyczny, Katowice 2009.
Górska K (red.), Jankowski P., Krenke R., POChP w codziennej praktyce klinicznej, Medical Education Grupa Wydawnicza, Warszawa 2018.
Lubiński W., Gutkowski P., Zielonka T.M., Badanie spirometryczne. Zasady wykonywania i interpretacji, Wyd. Med. Górnicki, Wrocław 2020.
Maciejewski D., Wojnar-Gruszka K., Wentylacja mechaniczna – teoria i praktyka, Alfa-Medica Press, 2016.
Mackiewicz B., Milanowski J., Przewlekła obturacyjna choroba płuc. Nowe spojrzenie. Alergologia i pulmonologia. W gabinecie lekarza specjalisty, PZWL, W-wa 2022.
https://www.mp.pl/pulmonologia/artykuly-wytyczne/inne/299129,wytyczne-leczenia-uzaleznienia-od-nikotyny-2022
https://adst.mp.pl/s/www/pulmonologia/MB.Wytyczne_nikotyna_dokument_final_29.07.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: